Najlepiej ryczałt 8,5% z VAT-em jeżeli nie masz obrotu większego jak 200 tys rocznie bo wtedy to już musisz być na książce przychodów i rozchodów. Na ryczałcie nie masz praktycznie żadnych kontroli ze skarbówki (nawet jak jesteś VAT-owcem), a na książce bywa że jedna kontrola wychodzi, a druga wchodzi drugimi drzwiami. VAT jest dobry także dlatego że wszystkie materiały oraz sprzęt kupujesz na firme (czasem można troche pokombinować) i odliczasz sobie VAT.
jednak na początek nie polecam ci bycia na książce.
zakładasz tylko ewidencje przychodów i nie musisz biegać co miesiąc do skarbówki,a podatek robisz przelewem przez internet.
Ewidencja = książka = ewentualne częste kontrole
Płacisz ryczałt i co miesiąc zanosisz do skarbówki deklaracje Vat (chyba Vat-7) A podatki i tak możesz płacić przelewem. Ta deklaracja jest po to żebyś mógł odliczyć VAT.
Na ewidencji musisz być na vacie, a na ryczałcie możesz
Różnica między ewidencją a ryczałtem jest taka, że na ewidencji płacisz podatek dochodowy od wykazanego w papierach przychodu (dochodu), a w przypadku ryczałtu (zryczałtowany podatek dochodowy) płacisz 8,5 % od kwoty wystawionej na fakturze.
Ryczałt jest na początek lepszy bo nie masz tylu papierów i nie obawiasz się żadnych kontroli. Jak dorobisz się kilku pracowników to sobie przejdziesz na ewidencje w celu obniżenia kosztów podatków, bo wtedy to się będzie opłacało.
zapłata za usługę księgowego zależy od ilości dokumentów które składamy w danym miesiącu (faktur które my wystawiamy i faktur kosztowych) przynajmniej tak jest w moim przypadku
Dołączył: 31 Gru 2008 Posty: 13 Otrzymał 1 punkt(y)
Wysłany: 11-01-2009, 21:46
Do S1600
Chcesz się rozwijać, masz poważne inwestycyjne plany - ryczałt Cię zabije. Powiem Ci tak obrazowo, załóżmy, że robisz 3 całościówki w miesiącu i kasujesz 3x 3000=9000. Ryczałt od tego 765 zł. Nie możesz odliczać żadnych kosztów .
Teraz to samo 9000 i masz KPiR. Za 3000 kupujesz materiały, 1500 pistolet, 500 prąd, woda i ropa, 100 telefon, 200 paliwo do samochodu, 1000 polerka, 100 podatek od nieruchomości (miesięczna rata), 200 odsetki od kredytu (np na kabinę), 200 amortyzacja kabiny, 100 jakieś klucze. Ile zarobiłeś? 2100. Podatek 19%x2100=399 zł. Kupujesz kompresor i od razu wliczasz go w koszty, czyli ze 2 miesiące podatek zero.
podsumowując !! o vat na razie nie mówmy. masz do wyboru książka przychodów i rozchodów( zasady ogólne)lub ryczałt . z powyższego wynika że nastaw się na KPiR (w skrócie). i masz problem rozwiany. dodam że formę opodatkowania możesz zmienić tylko z nowym rokiem,ale KPiR to dobry wybór i nic nie będziesz musiał zmieniać .
[ Dodano: 2009-01-11, 22:29 ]
@anowi, ty prowadzisz księgowość w swojej firmie,czy biuro ?
Dołączył: 31 Gru 2008 Posty: 13 Otrzymał 1 punkt(y)
Wysłany: 11-01-2009, 23:55
Baqo ja jestem praktycznie do wszystkiego:). Ot, przynieś, wynieś, pozamiataj....Mieszam lakiery, sprzątam samochody, żeby pracownicy nie tracili swojego czasu na takie głupoty. Księgowość prowadziłam kiedyś w lepszych czasach. Teraz nie mam na to czasu i zanoszę raz w miesiącu dokumenty do zewnętrznej księgowej. Biura nie mamy, bo i po co? Kto miałby w nim siedzieć i czas marnotrawić, aby czekać na tego jednego, czy dwóch klientów dziennie, który zapyta o cenę i najczęściej poleci szukać tańszego miejsca ? Głównie pracujemy dla hmmm... stałych odbiorców i starych naszych klientów
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum