Wysłany: 02-10-2012, 20:25 Regulacja wilgotności, temperatury w kabinie malarskiej
Witam Wszystkich Forumowiczów!
Jestem na forum nowy i powiem szczerze, że w praktyce lakierniczej niewielkie mam doświadczenie. Ale nie o sobie będę tutaj prawił...
Otóż na studiach (Automatyka i Robotyka) mam przygotować projekt kabiny malarskiej. Wcześniej na praktykach miałem okazję pisać program sterujący pracą takiego pomieszczenia, jednakże tym razem projekt ma być jeszcze bardziej rozbudowany o regulację wilgotności w kabinie malarskiej, kontrolę panującej wewnątrz niej temperatury.
W związku z tym zwracam się do Pań?/Panów praktyków z prośbą o udzielenie mi kilku wskazówek jak ten problem(przede wszystkim zapewnienie odpowiedniej wilgotności) i ew. jakieś inne o których nie wiem są rozwiązane w rzeczywistości.
pozdrawiam
W związku z tym zwracam się do Pań?/Panów praktyków z prośbą o udzielenie mi kilku wskazówek jak ten problem(przede wszystkim zapewnienie odpowiedniej wilgotności) i ew. jakieś inne o których nie wiem są rozwiązane w rzeczywistości.
pozdrawiam
Pomógł: 12 razy Dołączył: 21 Maj 2009 Posty: 3134 Punkty: 106/7 Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 02-10-2012, 22:25
@volvov70 ... to forum skupia generalnie lakierników samochodowych. W tej gałęzi usług lakierniczych prace wykonuje się w zintegrowanych komorach lakierniczo suszarniczych klasy kombi których zasady budowy i bezpieczeństwa opisuje norma PN-EN 13355 : 2005 polska wersja 2006. Tego rodzaju komory lakiernicze posiadają bębnowy wymiennik ciepła ... ich nowsze wersje bezpośredni palnik - zawsze gazowy. Regulacji temperatury w tych urządzeniach jest jak najbardziej możliwa.
Co do regulacji wilgotności to takiej opcji i możliwości nie ma w tego typu urządzeniach. W tej branży nie używa się materiałów absorpcyjnych które schną i utwardzają się przez absorpcję wilgoci z powietrza. Tu stosuje się materiały schnące przez odparowania lotnych związków organicznych oraz przez reakcję chemiczną dwóch składników.
Dlatego w temacie do którego odesłał cię kolega Greg jeden z nowych użytkowników forum kompletnie się zamotał i postanowił udowodnić nam w tej gałęzi usług że sami nie wiemy w czym pracujemy Pomimo kilku prób naprowadzenia kolegi @Andre as na prawidłowe tory myślenia On trzymał się swojego. Dlatego temat potoczył się tak jak się potoczył
Komory o które pytasz to kabiny z linii produkcyjnych. Obawiam się że Tu nie wiele osób zna ten temat i raczej nie będą to wylewne informacje pozwalające na zrobienie pracy magisterskiej.
Dzięki za odpowiedzi;D
To jest na szczęście projekt, nie praca magisterska a więc stopień wtajemniczenia nie musi być wysoki.
Może jednak znajdzie się jakiś fachowiec, kto choć ogólnie opisze czy da się jakoś problem wilgoci rozwiązać, np. odpowiednim wysterowaniem wentylatorów wyciągowego i centrali klimatyzacyjnej.
Jeśli nie to może ktoś z forumowiczów naprowadziłby mnie na inne forum z osobami znającymi dokładniej temat
pozdrawiam
Hubert
Pomógł: 12 razy Dołączył: 21 Maj 2009 Posty: 3134 Punkty: 106/7 Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 04-10-2012, 09:58
Regulacja wilgotności procesu aplikacji lakieru na liniach produkcyjnych to absolutny standard. Zarówno w komorach z automatami lakierniczymi jak i z pracownikami lakierującymi ręcznie. Cały problem polega na tym na jakiej gałęzi lakiernictwa skoncentrujesz swoją uwagę. Regulacja temperatury procesu pojawia się praktycznie w każdej lakierni ciekłej i większości lakierni proszkowych. Regulacja wilgotności dotyczy już tylko niektórych lakierni przemysłowych. Nawet niektóry lakierni przemysłowy z linią technologiczną. Dopiero w przypadku gdy jest w zakładzie kompletna linia technologiczna lakierni i taki zakład używa odpowiednich lakierów wymagających aplikacji w określonym progu wilgotności to na linii pojawia się taka komora lakiernicza i system sterowania.
Szukaj informacji na stronach producentów linii do lakierowania ciekłego. Wpisując w Google "komora" czy "kabina lakiernicza" w 99 % trafisz na komory dla lakiernictwa pojazdowego lub usług gdzie nie używa się takich lakierów i nie steruje się wilgotnością procesu.
Przywołany wcześniej na stronach tematu z linku koncern Durr to jeden z trafionych przykładów. W Polsce mają swoją siedzibę w Radomiu ... może mają też polską stronę www. Najstarszą polską firmą organizującą linie lakiernicze są firmy z Wielunia. Tak kilka molochów podzieliło się na mniejsze ... ale ludzie ci sami.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum