lakiernicy Grupy FAQ Szybkie Pytania-Odpowiedzi-Chat [0] Statystyki Rejestracja Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
Kabina lakiernicza czy strefa przygotowawcza
Autor Wiadomość
drop
Stały Bywalec


Dołączył: 23 Sty 2011
Posty: 61
Otrzymał 1 punkt(y)
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 04-01-2012, 20:18   Kabina lakiernicza czy strefa przygotowawcza

Jak są wtrącenia to je poleruje ,jeżeli chodzi Ci o lakierowanie w strefie a ilość wtrąceń na całych autach to niema to żadnego znaczenia czy lakierujesz w strefie czy w komorze liczy się przygotowanie
Co do kabiny lakierniczej to moim zdaniem powoli odchodzi do lamusa a zastępują ją właśnie strefy przygotowawcze z promiennikami i całym wyposażeniem ;)
http://www.youtube.com/wa...feature=related
http://www.youtube.com/wa...feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=9kR9v-9qQXg

edit unek
Ostatnio zmieniony przez unek 07-01-2012, 11:50, w całości zmieniany 1 raz  
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
Deca-Durabolin
Klubowicz



Pomógł: 11 razy
Wiek: 32
Dołączył: 31 Sie 2009
Posty: 1313
Punkty: 28/35
Skąd: Podlaskie
Wysłany: 05-01-2012, 01:11   

a strefę macie markową czy chinola?
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
 
     
unek
Moderator


Pomógł: 11 razy
Wiek: 41
Dołączył: 09 Wrz 2010
Posty: 3287
Punkty: 30/22
Skąd: pomorskie
Wysłany: 05-01-2012, 11:28   

drop napisał/a:
o do kabiny lakierniczej to moim zdaniem powoli odchodzi do lamusa

ee kolego jak może strefa być lepsza od kabiny :nono:
-sam opad w kabinie jest większy
-przepływ wiekszy
-świateł wiecej
-można wygrzac

a co za tym idzie komora jest w połwie lepsza od strefy!!!mniej napewno wtrącen i widzisz lepiej..
strefa z promiennikiem to i tak strefa ! !! tylko bardziej rozbudowana....aby ułatwic sobie prace..
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
drop
Stały Bywalec


Dołączył: 23 Sty 2011
Posty: 61
Otrzymał 1 punkt(y)
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 06-01-2012, 01:48   

a co za tym idzie komora jest w połwie lepsza od strefy!!!mniej napewno wtrącen i widzisz lepiej..
koleżko Unek skąd takie wnioski masz jakiś wzór obliczeniowy na ilość wtrąceń w komorze albo w strefie (może w %)
Obejrzyj sobie jszcze raz trzeci film na spokojnie i porównaj cyferki w wersji z komorą i z strefą jak to wychodzi.Tam jest pokazane w ktorym kierunku podąża lakiernictwo
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
kosior
Maniak forum



Wiek: 44
Dołączył: 08 Mar 2009
Posty: 618
Punkty: 4/6
Skąd: świetokrzyskie
Wysłany: 06-01-2012, 10:32   

według mnie sadząc po tych filmach to opad powietrza jest spory bo odkurz znika w momencie , a i wygrzac tez mozna przecież promiennikiem a nie spalać opał , tylko to oświetlenie faktycznie w komorze chyba lepsze . Co do wtrąceń to zgadzam sie z dropem decydyje staranność przygotowania.
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
unek
Moderator


Pomógł: 11 razy
Wiek: 41
Dołączył: 09 Wrz 2010
Posty: 3287
Punkty: 30/22
Skąd: pomorskie
Wysłany: 06-01-2012, 16:15   

drop napisał/a:
koleżko Unek skąd takie wnioski masz jakiś wzór obliczeniowy na ilość wtrąceń w komorze albo w strefie (może w %)

bo widziałem na własne oczy jak to wyglada ...
pomysl wszystkie strefy mają mniejszy przepływ niż komora... i to starczy...
a nawet z innej strony przeciez tylko w komorze się lakieruje a nie szpachluje ..matuje podkład...a to zawsze gdzieś zostaje...
kosior napisał/a:
a i wygrzac tez mozna przecież promiennikiem a nie spalać opał

ale czy prąd jest tańszy niż opał ;)

ps fajny temat wyszedł KOMORA kontra STREFA ;)
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
car painter
Forumator
CUSTOM PAINTING



Pomógł: 3 razy
Wiek: 46
Dołączył: 22 Mar 2010
Posty: 255
Otrzymał 5 punkt(y)
Skąd: Śladków Mały
Wysłany: 06-01-2012, 16:39   

wiadomo że komora zapewnia większy komfort pracy i czystości ale co do ilości powietrza- a ilości wtrąceń to sie nie zgodzę że ma to aż takie znaczenie .. rok temu padł mi palnik przed malowaniem i musiałem pomalować ze 2 elementy bez włączania wentylatorów bo mrozik był niczego sobie i powiem wam że byłem mile zaskoczony (zszokowany ) lakier był czysty bez wtrąceń wymagał tylko przelecenia mleczkiem maszynowo ......
tak jak koledzy wyżej napisali to przygotowanie elementów i pomieszczenia ma największe znaczenie , ale i tak kabina wygrywa :nono:
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
 
     
MODULAR
Bywalec



Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 33
Otrzymał 1 punkt(y)
Skąd: Polska
Wysłany: 07-01-2012, 13:15   

Tak to JA :) ... przepraszam za tą "ciu ciu bakę" ale ze względu na zmiany zawodowe jaki nastąpiły w 2012 roku nie za bardzo mogę już pisać co mi się podoba i gdzie mi się podoba gdy jako "projekter" jestem rozpoznawalny ... ale mogę teraz promować wszędzie i gdzie tylko chcę program inwestycyjny MODULARNY WARSZTAT.

Dlatego w ramach promocji włączę się w temat i .....

W programie Modularny Warsztat w ramach formowania modułu lakierniczego klient ma do wyboru zarówno moduł stanowiska przygotowawczego, kabiny lakierniczej jak i stanowiska lakierniczego. Na pierwszy rzut oka trochę masło maślane ... ale zwrócę Panom uwagę że w 80 przypadkach na 100 w sporach technicznych na tym forum po zdefiniowaniu pojęć nagle wszytko okazywało się proste. Tu jest tak samo. ;)

Po pierwsze musicie pamiętać że komora, czy kabina lakiernicza występuje w normach zintegrowanych PN-EN w czterech wersjach :

1. Kabina zamknięta bez operatora
2. Kabina zamknięta z operatorem wewnątrz strefy roboczej
3. Kabina otwarta z operatorem wewnątrz strefy roboczej
4. Kabina otarta bez operatora

To wszytko są kabiny lakiernicze, a do tego jeszcze pojęcie otwarta może dotyczyć braku dachu, jeden ściany, trzech ścian, albo tylko wrót wjazdowych. Zasadniczo podział ten sprowadza się do tego czy wewnątrz strefy roboczej można ustabilizować ciśnienie przepływu powietrza, czy jedynie ten przepływ ukierunkować ?

W branży napraw samochodowych przyjęło się powszechnie używanie kabin klasy "A" Nawiew górną pełną płaszczyzną sufitu i zasys podłogą przez okratowaną otwór pokrywający 100 % powierzchni podłogi. Te kabiny to do tego urządzenia typu kombi czyli kabino suszarki lakiernicze. Tu musicie wiedzieć że każda zamknięta kabina lakiernicza jest suszarką, a niestety nie każda zamknięta suszarka jest kabina lakierniczą. Różnica wynika z parametrów prędkości opadu powietrza i wydajności systemu grzewczego bo w suszarkach nie ma on tak duże skoku termicznego wielkiego wymiennika ciepła i mocnego palnika. Tu jednostka grzewczo-nawiewna je po prostu malutka ... i nie ma wyciągu

Wracając jednak do stanowiska przygotowawczego które znajdują się w każdej profesjonalnej lakierni niezależnie od kabiny to zdecydowanie należy stwierdzić, że absolutnie w żadnym przypadku nie nadają się one do wykonywania tu cykli lakierowania. Te urządzenia, to prosty system wyciągowy bez żadnego nadmuchu powietrza :nono: ... lub po zamknięciu klapy wylotu , wentylacji z układem recyrkulacyjnym. Dlatego nazywają się LAKIERNICZE STANOWISKA PRZYGOTOWACZE Służą wyłącznie do prowadzenia operacji szlifowania i bardzo krótkich punktowych aplikacji gruntów wypełniaczy, czy zaprawek lakierniczych ... choć w tym przypadku to też już jest lekka przesada w zastosowaniu.

Zmiana kierunku rozwoju branży napraw samochodowych i materiałów powoduje, że faktycznie komory lakierniczo-suszarnicze w swym tradycyjnym kształcie urządzeń zamkniętych, tracą powoli na znaczeniu technologicznym. Wiele operacji naprawczych daje się realizować na LAKIERNICZYCH STANOWISKACH MALARSKICH ... lub po prostu STANOWISKACH LAKIERNICZYCH. W tym przypadku nie ma zamkniętej szczelnej komory, ale jest jest serce ... czyli jednostka termowentylacyjna. W skrajnych przypadkach podgrzanie nawiewanego z zewnątrz powietrza uzyskać można przez zastosowania nagrzewnic elektrycznych, gazowych, lub jakiegoś odrębnego wymiennika ciepła formują dwa niezależne od siebie układy ... nawiewu ogrzanego powietrza i wyciągu zabrudzonego powietrza. Wtedy nie ma już jednostki termowentylacynej, a system dalej działa obsługując sprawnie małą lakiernię. ;)

W programie MODULAR - http://www.modularny-warsztat.pl/ jest w ofercie stanowisko INTEGRA które na powierzchni 80 m/ kw formuje w pełni profesjonalną lakiernię, bez konieczności zakupu kabiny lakierniczej. Funkcje stanowiska to strefa przygotowawcza, lakiernia z nadmuchem ogrzanego świeżego powietrza, suszarnia z promienikami IR ... polerania i myjnia bo stanowisko jest skanalizowane i okratowane na posadzce. W zasadzie to dwa zintegrowane stanowiska :nono: ... każde o takich możliwościach .... więc jak widać , doskonałe rozwiązanie dla małej zwartej kompletnej lakierni.

Szeroki opis znajdziecie tu : http://lakiernik.info.pl/podstr/LAKIERNIA.pdf .... czyli po prawej stronie ekranu forum :)

W dalszej dyskusji na temat wad i zalet pamiętajcie już, że lakiernicze stanowisko przygotowawcze nie nadaje się do lakierowania, a wszytko inne to już kabina lakiernicza choć nie koniecznie zamknięta i nie koniecznie z paneli dostarczona przez producenta. Czasami może to być doskonałe zaadoptowane pomieszczenie obsługiwane jednostką termo wentylacyjną. To też kabina lakiernicza.
_________________
Przepraszam za chwilowo nie aktywną stronę www.
Nowa jest w opracowaniu.
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
ZIEMBA
Moderator


Pomógł: 6 razy
Dołączył: 30 Gru 2008
Posty: 1916
Otrzymał 21 punkt(y)
Skąd: Łódzkie
Wysłany: 07-01-2012, 19:30   

Kłótnie przeniosłem tutaj i tam je prosze kontynuowac. http://lakiernik.info.pl/...p?p=65142#65142
_________________

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
paciak
Forumator


Pomógł: 1 raz
Wiek: 37
Dołączył: 28 Cze 2010
Posty: 206
Punkty: 2/4
Skąd: SKP / TBG
Wysłany: 08-01-2012, 10:10   

Zatem często "strefy przygotowawcze" są mylnie nazywane przez dystrybutorów strefami przygotowawczymi zamiast kabinami otwartymi??? Nie wiele szukając pierwszy lepszy link z googla " strefa przygotowawcza" gdzie wydajnosc nadmuchu 20 000 m3 / h 500 Pa ciśnienia statycznego (faktycznie nieco gorzej niz w kabinie zamknietej z tej epoki ale jednak jest i w praktyce całkiem zacny :) )

Odbiegając od nazewnictwa czy w takiej strefie a raczej kabinie otwartej ciśnienie musi byc wyrównane zeby "zasłonki" nie fruwały?
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
MODULAR
Bywalec



Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 33
Otrzymał 1 punkt(y)
Skąd: Polska
Wysłany: 08-01-2012, 10:53   

Tu w ogóle nie ma kontroli nad ciśnieniem, bo pomieszczenie jest otwarte. Oczywiście gdy taka strefa stanie w małym pomieszczeniu to prędzej, czy później ciśnienie zacznie robić psikusy. Tu jednak trzeba brać pod uwagę wielkość hali w jakiej stanie strefa, a nie tylko wielkość samej strefy, czy kabiny otwartej. Jeżeli taka strefa stanie w dużej hali to w zasadzie nie ma widocznego wpływu różnic ciśnienia ... no tak dla rzetelności to jest ;) , ale tylko w tych wersjach gdzie otwarta jest cześć sufitu a nadmuch nadal jest z góry. Tu pojawiają się pewne problemy.
_________________
Przepraszam za chwilowo nie aktywną stronę www.
Nowa jest w opracowaniu.
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
arus
Stały Bywalec


Wiek: 52
Dołączył: 23 Paź 2011
Posty: 80
Skąd: Ostrowiec św
Wysłany: 08-01-2012, 11:07   

Witam. Pracuję w takiej to jest pół otwartej kabince i praktycznie kotara (takie paski z plandeki zachodzące na siebie ) po włączeniu nadmuchu i wyciągu odchyla się dołem max 10cm i zupełnie to nie przeszkadza :)
_________________
AREK
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
unek
Moderator


Pomógł: 11 razy
Wiek: 41
Dołączył: 09 Wrz 2010
Posty: 3287
Punkty: 30/22
Skąd: pomorskie
Wysłany: 08-01-2012, 16:37   

MODULAR napisał/a:
Tu w ogóle nie ma kontroli nad ciśnieniem, bo pomieszczenie jest otwarte.

właśnie o to mi chodziło od początku..
i dlatego napisałem ,że połwe syfu na elementach ;)
może 1 albo 2 wyjdzie ładnie ale przy całości...

Dlatego lepiej zamkniete pomieszczenie do lakierowania ;)
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
MODULAR
Bywalec



Dołączył: 21 Wrz 2009
Posty: 33
Otrzymał 1 punkt(y)
Skąd: Polska
Wysłany: 09-01-2012, 10:45   

unek napisał/a:
Dlatego lepiej zamkniete pomieszczenie do lakierowania ;)


Tu w zasadzie docieramy do takiego tematu ... o którym jest to całe forum ;) Do PRAWIDŁOWEGO DOBORU WYPOSAŻENIA DO REALIZACJI ZADANIA.

Gdy ktoś ma lakiernię busów i nie chce tego polerować ... albo ASO ... albo ma przeroby na poziomie 4 / 5 cykli dziennie, czy wreszcie nastawia się na częste lakierowanie całości to zamknięta kabino suszarka ( urządzenie klasy kombi ) jest konieczne ... a nawet bezwzględnie wymagane :nono: ... jednak mała lakiernia ... "mini lakiernia" nie musi od razu oznaczać nory : http://lakiernik.info.pl/podstr/MINI.pdf Dlatego idea profesjonalnego zintegrowanego stanowiska lakierniczego jest jak najbardziej OK. Tu przypomnę tylko, że stanowisko przygotowawcze z jedną turbiną nie nadaje się do lakierownia :nono:

Gdy jednak mamy strefą z kotarami , nadmuchem ciepłego powietrza, wyciągiem ... a może nawet kanalizacją to takie wielozadaniowe stanowisko doskonale sprawdza się przy naprawach powypadkowych w małej lakierni. Jest profesjonalnie i nie koniecznie z komorą lakierniczą. Tam gdzie nie da się zrobić dużej spektakularnej lakierni, lub nie ma takiej potrzeby taka hybryda jest naprawdę fajnym rozwiązaniem technicznym.

Tu musicie jednak spojrzeć na nie .... nie jako zamiennik kabiny ... albo / albo ... tylko jak na inne rozwiązanie. Takie -celniej dopasowane do konkretnych zadań. :nono:

Normalna profesjonalna lakiernia musi mieć stanowisko przygotowawcze kabinę i myjnie, gdy jej obrotu wymagają minimum dwóch cykli dziennie to tych stanowisk przygotowawczych powinno być kilka ...minimum dwa. Powierzchniowo to kabina 48 m/kw dwa stanowiska 2 z 36 m/kw i myjnia 40 m/kw. To bez zaplecza 160 m/kw pow warsztatu, a w przypadku zintegrowanego modułu to 2 x 45 m/kw = 90 m/kw. Przy założeniu że to lakiernia napraw powypadkowych to przepustowość obu układów jest identyczna.

Gdy ktoś naprawia samochody do handlu dla handlarzy, czy obsługuje jakiś stały tabor i nie musi mieć koniecznie pokazowej lakierni ( np dla ubezpieczyciela :nono: ) to jest to rozwiązanie tanie i profesjonalne. Pamiętajmy jednak, że to stanowiska z jednostką termo wentylacyjną czyli w pełni sprawna otwarta kabina lakiernicza.

Nie wykluczone że to niedaleka przyszłość lakiernictwa samochodowego. Możliwe że nowe technologie ... lakiery UW umożliwią prowadzenie napraw po za szczelną kabiną lakierniczą w zadowalającej jakości ... jednak na ten moment kabina lakiernicza pozostaje znakiem rozpoznawczym profesjonalnej lakierni. Wtedy możliwości lakierni są nieograniczone. Tu przy profesjonalnych stanowiskach lakierniczych tylko dopasowane do wyznaczonych zadań.

Stanowisko z nadmuchem i wyciągiem powietrza daje możliwość uzyskania zadowalając jakości powłoki. Tu najważniejsze jest zawsze wyeliminowanie wilgoci w procesie aplikacji i stabilizacji powłoki, utrzymanie stałej temperatury cyklu u i szybkie "zepchnięcie" rozpylanej mieszaniny lakierniczej po za strefę roboczą. Ci z was którzy mają w norach ale jakimiś sztuczkami uzyskują takie czynniki, czy przez chwilę sprzyja im pogoda bo jest sucho i ciepło ... chwalą się że lakierują i nie ma śmieci. To oczywiście nie możliwe nawet w kabinie ... ale faktycznie daje się zniwelować te zanieczyszczenia do takiego stopnia że to już bardzo zadowalający poziom efektu dekoracyjnego. To jednak loteria. Raz się uda, a raz nie. Gdy jest już strefa lakiernicza, czy kabina to trzeba popełnić jakiś błąd żeby się nie udało.
_________________
Przepraszam za chwilowo nie aktywną stronę www.
Nowa jest w opracowaniu.
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
tomash
Maniak forum


Dołączył: 23 Kwi 2010
Posty: 595
Punkty: 9/7
Skąd: pomorskie
Wysłany: 28-01-2012, 00:37   

Co powiecie na to ;]

d5.jpg
Plik ściągnięto 345 raz(y) 102,19 KB

_________________
tomash
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
PROJEKTER
Ekspert



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Maj 2009
Posty: 3134
Punkty: 106/7
Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 28-01-2012, 12:38   

Układ recyrkulacyjny. Tylko do szlifowania i to jak w powietrzu, nie ma za dużo pyłów. Jak ktoś coś psiknie pdkładem i to będzie mała łatka to też pewnie nic się nie stanie. Do lakierowania absolutnie się nie nadaje nawet jak to jeden element.

Zestaw do nabycia w firmie FOBO ;)
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ?
projekter@projekter.pl
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
TeeM
Ekspert


Pomógł: 6 razy
Dołączył: 19 Lip 2010
Posty: 914
Punkty: 20/21
Skąd: różnie
Wysłany: 28-01-2012, 18:45   

witam!

Chcialm se kiedys zakupic taki system recylkulacji powietrza z odysem pylow (downdraf 3000) ale cena sprowadzia mnie na ziemie, nawet uzywki! :(

http://www.greenflow.com/...erdowndraft.php
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
tomash
Maniak forum


Dołączył: 23 Kwi 2010
Posty: 595
Punkty: 9/7
Skąd: pomorskie
Wysłany: 28-01-2012, 23:17   

Fakt- to co pokazałem koszt prawie20tyś.Jako odsysacz pyłów ciut za dużo :angry:
Tak wogóle ma i swoje zalety,w zimie wymusi obieg ciepłego powietrza,pogoni go z góry do dołu.
Latem jako klimatyzacja!! :smiech: ,nooo trochę porusza tym gęstym powietrzem(jakoś łyso się zrobiło) ;)
_________________
tomash
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
paciak
Forumator


Pomógł: 1 raz
Wiek: 37
Dołączył: 28 Cze 2010
Posty: 206
Punkty: 2/4
Skąd: SKP / TBG
Wysłany: 29-01-2012, 09:46   

Czyli zasysa syfy ze strefy, przelatuje przez filtr i to samo powietrze leci spowrotem w nawiewie?
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
paul_van_cristo
Guru


Wiek: 35
Dołączył: 28 Mar 2010
Posty: 436
Punkty: 5/2
Skąd: s-ki
Wysłany: 29-01-2012, 11:42   

paciak napisał/a:
Czyli zasysa syfy ze strefy, przelatuje przez filtr i to samo powietrze leci spowrotem w nawiewie?

tak
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
 
     
Lakierniczy.pl
Użytkownik



Dołączył: 08 Gru 2009
Posty: 14
Skąd: Ząbkowice Śląskie
Wysłany: 29-01-2012, 17:53   

jest też od niedawna dostępne także takie urządzenie i to polskiej produkcji...

1.JPG
cena to coś około 2100euro netto
Plik ściągnięto 368 raz(y) 31,31 KB

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
 
     
tomash
Maniak forum


Dołączył: 23 Kwi 2010
Posty: 595
Punkty: 9/7
Skąd: pomorskie
Wysłany: 29-01-2012, 18:30   

Można przy tym lakierować? ;]
_________________
tomash
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
Lakierniczy.pl
Użytkownik



Dołączył: 08 Gru 2009
Posty: 14
Skąd: Ząbkowice Śląskie
Wysłany: 29-01-2012, 20:10   

Z założenia jest urządzenie odsysające przy pracach szlifierskich, a czy można przy tym lakierować - jeszcze nie wiem. :)
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
 
     
tomash
Maniak forum


Dołączył: 23 Kwi 2010
Posty: 595
Punkty: 9/7
Skąd: pomorskie
Wysłany: 29-01-2012, 20:45   

Lakierować by się dało,przy kilkukrotnej wymianie filtrów w ciągu dnia :) ;)
_________________
tomash
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
martek
Moderator


Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 01 Wrz 2009
Posty: 1724
Punkty: 14/14
Skąd: opolskie
Wysłany: 30-01-2012, 08:10   

tu tez je cos podobnego http://lakiernik.info.pl/viewtopic.php?t=2997
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych


Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Artykuły i publikacje


Zagadnienia Prawne


Zagadnienia Techniczne