Pomógł: 12 razy Dołączył: 21 Maj 2009 Posty: 3134 Punkty: 106/7 Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 23-12-2009, 10:14 EFEKTY SPECJALNE NA LAKIERZE
Dla porządku założyłem nowy temat bo widzę ze wielu z was pyta o coraz bardziej skomplikowane efekty. Sam kilka dni temu pytałem jak wykonać grawerowanie - napis i znak firmowy - na powłoce lakierniczej i pośród wielu propozycji skoncentrowałem się na koncepcji poruszonej przez @No-limit ( przy okazji pozdrawiam ) żeby oprzeć to o folię z plotera.
Przykro mi nie mam zdjęć efektu końcowego ... a wyszło pięknie jak oryginalna wytłoczka na prasie .... i mam rozpracowaną technologię JAK TO ZROBIĆ prosto, łatwo, TANIO i bardzo efektownie - krok po kroku . Efekt prawie zgodny z moimi oczekiwaniami, a jestem bardzoooo wymagający. "PRAWIE" - dotyczy głębokości graweru - Robi wrażenie , ale na prasie fabryki samochodów napisy tłoczone są głębiej .
Podziękowania dla Marcina za cierpliwość przy trzech nieudanych próbach, oraz znoszenie mich uwagi gdy robił napis i znak SUZUKI.
Jak ktoś zainteresowany proszę pytać.
p.s Wolę "dyskusję" niż "opis" bo w opisie może coś być nie jasne ... a tak można od razu dopytać
Pomógł: 12 razy Dołączył: 21 Maj 2009 Posty: 3134 Punkty: 106/7 Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 28-12-2009, 09:23
KROK 1. Wycinamy na foli samoprzylepnej ploterem dowolny napis, lub znak. Zrobi to każda firma zajmująca się reklamą. Jak to typowe znaki to wystarczy podać wymiary o jakie nam chodzi. Tu poprosić trzeba o możliwie najgrubszą folię.
KROK 2. Litery i znaczki przenosi się na element przy użyciu tzw. folii transferowej ( przezroczysta ze słabym klejem ) lub taśmy transferowej. Nie wolno używać do tego taśmy do oklejania bo nie zdejmiecie liter z tej taśmy. Kiedy znaczek lub litery znajdą się już na transferze trzeba je odkleić ułożyć na płaskim stole i poprzyklejać do nie rękę kilka razy tak żeby osłabić znacznie klej na foli. To ważne - za pierwszym razem tego nie zrobiłem i był problem pod koniec pracy.
KROK 3. Element np. zderzak tylny - przygotowujemy do lakierowania ( standard aż pod lakier bazowy ). Gdy wszystko jest gotowe - napisy z foli skrapiamy czystą wodą, zderzak też i przyklejamy tam gdzie ma docelowo znaleźć się grawerowanie ( to może być np narożnik i malutki napis tak z 10 cm albo wielkie litery na całym zderzaku.
Gdy litery leżą równo plastikiem do szpachlowania ( najlepiej nowym ) delikatnie usuwamy wodę i powietrze z pod transferu i spod foli. Lekko podgrzewamy grzałką lub odmuchujemu powietrzem i delikatnie zdejmujemy transfer. Pod literami i znaczkiem powierzchnia musi być gotowa do lakierowania trzeba ją zmatować pod lakier - w koło napisu - przygotowana włókniną pod podkład i trzeba to zrobić po naklejeniu foli.
KROK 4. Jeżeli już jest suche matujemy delikatnie brązową włóknina dookoła napisu - Uwaga na rogi liter i brzegi folii. Odmuchujemy - i natryskujemy jedną cienką warstwę ( bardzo bardzo cienką) chemoutwardzalnego podkładu HS z wypełniaczem bez rozcieńczalnika. NIE WOLNO TEGO GRZAĆ ANI WSTAWIAĆ DO KABINY. Jak wyschnie pierwsza warstwa ( musi być sucha ) bez szlifowania nakładamy kolejną i ponawiamy operację kilka razy. Tak do czterech pięciu warstw. Gdy wszystko wyschnie ( na drugi dzień ) napisy będą lekko wystawać do góry. Tak jakby podkład usiadł. Ale to nic. Tak ma być. Najważniejsze żeby nigdzie nie pomarszczyła się folia.
KROK 5. Kostka woda papier 1000 - 1200 i szlifujemy. Jak uznacie że jest gładko to prawdopodobnie znikną także wystające krawędzie napisów i nic nie będzie widać.
Teraz trzeba delikatnie podgrzać suszarko opalarką - folia się zmarszczy i można ją delikatnie podnieść nożem do papieru i .... wyrwać z z podkładu. Zalecam ostrożność bo brzegi mogą się postrzępić. Teraz najbardziej upierdliwa cześć do prace wykończeniowe. Napis na tym etapie nie wygląda jeszcze imponująco. Postrzępiony i do tego we wnętrzu liter pozostaje klej od folii. Trzeba go usunąć papierem do przemywania i zmywaczem antysilikonowym, lub benzyną. To praca dla cierpliwych.
KROK 6. Jak klej zniknie - można lakierować.
KROK 7. - WOW
p.s Najlepsze efekty uzyskuje się jak napis czy znaczek ma wąskie 2- 3 mm grawerowanie. Żeby to uzyskać zamawia się wersję napisu w tzw. aut - line. Tylko krawędzie napisu o szerokości 2-3 mm są wtedy grawerowane a wnętrze znaku czy litery jest na tej samej wysokości co tło. Takie efekty wyglądają naprawdę super i ... najłatwiej je zrobić bo można zostawić w krawędziach trochę kleju z lenistwa ....
Gdzie to najlepiej wygląda : spoilery na tylnej klapie i pod progami, progi w środku jeżeli nie ma listwy - kołpaki za 5 zł które mają udawać oryginał, drzwi przednie nad listwą przy błotniku przednim, tylny zderzak na środku... dla odważnych na pokrywie silnika, na słupku tylnym przy nasadzie dachu i tylnego błotnika. W samochodach terenowych - pokrywa koła zapasowego na klapie tylnej, przednia krawędź - przedniej maski
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum