Pomógł: 5 razy Wiek: 40 Dołączył: 20 Maj 2009 Posty: 505 Punkty: 7/4 Skąd: woj. Podlaskie
Wysłany: 22-10-2009, 21:17 Re: jaki i kiedy stosować utwardzacz
To_mas napisał/a:
Mam takie pytanko bo gnębi mnie taki temat:
przykładowo do klaru
kiedy używać szybkiego utwardzacza a kiedy wolnego ?
na którym da sie lepiej wylać lakier ?
szybki uzywa sie do lakierowania max 4 elementow , a wolny powyzej , tak samo uzywa sie rozpuszczalnikow , ale z tego co wiem to po wolniejszych utwardzaczach jest ladniejszy efekt
To_mas napisał/a:
Mam takie pytanko bo gnębi mnie taki temat:
przykładowo do klaru
kiedy używać szybkiego utwardzacza a kiedy wolnego ?
na którym da sie lepiej wylać lakier ?
szybki uzywa sie do lakierowania max 4 elementow , a wolny powyzej , tak samo uzywa sie rozpuszczalnikow , ale z tego co wiem to po wolniejszych utwardzaczach jest ladniejszy efekt
chodzi o np 4 elementy obok siebie mam rozumieć bo np mając je rozwieszone na wieszakach nie ma to znaczenia
jacklack napisał/a:
Wszystko co przyspiesza schnięcie ma ujemny wpływ na wygląd powłoki
a no to jest cenna uwaga
Tak sie zastanawiam bo qrde w garażu mogę mieć ok 18-20st
ale bardziej zależy mi na jakości niż szybkości .....
czy z taka temp jak napisałem stosować utw wolny ?
u mnie po lakierowaniu to zazwyczaj temp spada.... bo tak jak kolega meverick, lakieruje po południem lub wieczorami choć teraz poprawiłem ogrzewanie w garażu, nowe drzwi to może temp będzie się dłużej trzymać....
muszę tą sprawę jeszcze przemyśleć ale wydaje mi się ze w okresie zimowym lepszym rozwiązaniem będzie szybki utwardzacz jeśli tylko ilość el. na to pozwala.
teraz tylko kupić jakiś dobry clear z szybkim utwardzaczem i starać się to jakoś ładnie wylać :P
jacklack, a jeśli na noc (zazwyczaj wieczorami lakieruje) temp spada mi np do 10-12 stopni to bardziej nadaje się szybki , tak ??
NIE..powiedziałem wcześniej że szybki utw. stosuje się do szybkich napraw, w takim przypadku stosuj szybki rozcieńczalnik...co nie znaczy że nie możesz stosować szybkiego utw, to wszystko zależy od temp.otoczenia, zależy od tego czy lakierujesz na stojakach czy np. bok auta na raz, zależy również jak szybko potrafisz to nanieść aby nie było zakurzy na sąsiednich elementach...
Cytat:
czyli jak podczas lakierowania mam 18st i po lakierowaniu moge ja podnieś do ok 28-30 to także robie błąd ??
A czy ktoś kto lakieruje w kabinie w temp. 20 stC i susząc podnosi temp. do 60 stC to też robi błąd???...NIE bo to zupełnie prawidłowa kolej rzeczy
Pisząc:
Cytat:
Wszystko co przyspiesza schnięcie ma ujemny wpływ na wygląd powłoki
Miałem na myśli szybkie utwardzacze, acceleratory/przyśpieszacze czyli środki chemiczne a nie temperaturę
Pomógł: 2 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Maj 2009 Posty: 412 Punkty: 6/8 Skąd: Oleśnica
Wysłany: 23-10-2009, 00:17
jacklack, to teraz przykład : mam golfa mk3 , do polakierowania 5-6 elemetów , lakie biały akryl kladzony na biały podkład na 1,5 warstwy ( pierwsza zapylenie , a druga wylana) , temp na poczatku będzie kolo 24st na sam koniec pewnie spadnie do 16-17st , wsio będzie lakierowane na aucie oprócz maski - stojak , chce to machnąc na jeden raz , pistolet RP wiec odkurz bedzie spory , a wyciag watpie żeby dał rade - chce dać wolny utwardzacz , z tego co napisaleś bedzie to prawidlowe posunięcie ??
Malujesz praktycznie całe auto więc wolny utw. jest jak najbardziej wskazany, tym bardziej że jak wspominasz masz słaby wyciąg więc jest duża szansa że pył wiszący w powietrzu jeszcze się wtopi w już nałożoną (ostateczną) powlokę i nie z powoduje efektu zapylenia
To że będzie może kilka godz.dłużej schło po lakierowaniu to podejrzewam nie stanowi dla Ciebie większego problemu? a przynajmniej nie powinno go stanowić, stosując wolny utw, pozbywasz się wielu problemów, masz wtedy czas na spokojne naniesienie powłoki/bez stresu
meverick napisał/a:
temp na poczatku będzie kolo 24st
nie podnoś tak wysoko na początku, wystarczy 20 st.., lepiej chwilę po skończeniu lakierowania podnieś na ile się da na ok. 1 godz.
dziś usprawniłem oraz wymieniłem prawie drzwi z tatą bo te co miałem były w tak kiepskim stanie ze szkoda gadać :// Jutro testy temp
jeszcze myślę nad dorzuceniem jednego grzejnika -byle do wiosny a potem mam nadzieje ze moje plany się zrealizują
Pomógł: 2 razy Wiek: 41 Dołączył: 21 Maj 2009 Posty: 412 Punkty: 6/8 Skąd: Oleśnica
Wysłany: 23-10-2009, 10:23
jacklack napisał/a:
To że będzie może kilka godz.dłużej schło po lakierowaniu to podejrzewam nie stanowi dla Ciebie większego problemu?
auto będzie u mnie stało aż 3 tygodnie , bo klient wyjeżdża do niemiec , sądzę że robiąc wieczorami z 1,5 tygodnia mi zejdzie więc nawet jak posadze jakąś "firanke" to będe miał czas by ją ogarnąć
jacklack napisał/a:
lepiej chwilę po skończeniu lakierowania podnieś na ile się da na ok. 1 godz.
ciągnąc dalej temat , lakierując wczoraj lotke ( juz kurde 4 ) bardziej wskazane było używać szybkiego utwardzacza - sama oplikacja trawa moment , a że to niewielki element więc materiał nie "latał" po całym garażu
coś tam robiłem na szybkim utwardzaczu i wnioskuje tak:
jak sama nazwa wskazuje, jest szybki czyli zaczyna szybko wiązać, jeśli w nieodpowiednim czasie położy się 2 warstwe to albo zrobi sie gruba morka bo 1 warstwa już będzie za "sucha" albo spłynie czy zgazuje. Takie były moje obserwacje a mając różną temperature w garażu to ciężko jest odpowiednio trafić z tą 2 warstwą
podpinam sie pod temat. jak to wygląda u was mniej wiecej czasowo, tzn. po jakim czasie od nalozenia pierwszej warstwy nakladacie druga na szybkim utwardzaczu a po jakim czasie na wolym
Pomógł: 5 razy Wiek: 40 Dołączył: 20 Maj 2009 Posty: 505 Punkty: 7/4 Skąd: woj. Podlaskie
Wysłany: 25-10-2009, 12:33
martek napisał/a:
podpinam sie pod temat. jak to wygląda u was mniej wiecej czasowo, tzn. po jakim czasie od nalozenia pierwszej warstwy nakladacie druga na szybkim utwardzaczu a po jakim czasie na wolym
ja stosuje lakier standoxa ms , przypylam caly element i odrazu leje lakier i koniec element polakierowany jest , nieczekam na zadne odparowanie , lakier bomba
ja stosuje lakier standoxa ms , przypylam caly element i odrazu leje lakier i koniec element polakierowany jest , nieczekam na zadne odparowanie , lakier bomba
ja stosuje lakier standoxa ms , przypylam caly element i odrazu leje lakier i koniec element polakierowany jest , nieczekam na zadne odparowanie , lakier bomba
a na jakim kolega utwardzaczu pracuje?
i jakie ma warunki pracy ? chodzi mi konkretnie o temp w czasie lakierowania
Pomógł: 5 razy Wiek: 40 Dołączył: 20 Maj 2009 Posty: 505 Punkty: 7/4 Skąd: woj. Podlaskie
Wysłany: 25-10-2009, 22:28
martek napisał/a:
jerryhaj napisał/a:
ja stosuje lakier standoxa ms , przypylam caly element i odrazu leje lakier i koniec element polakierowany jest , nieczekam na zadne odparowanie , lakier bomba
a na jakim kolega utwardzaczu pracuje?
na zwyklym [ wolnym ] , takim jak zaleca producent do tego lakieru , niepamietam dokladnie nazwy jutro jak niezapomne to wpisze
[ Dodano: 25-10-2009, 22:31 ]
To_mas napisał/a:
martek napisał/a:
jerryhaj napisał/a:
ja stosuje lakier standoxa ms , przypylam caly element i odrazu leje lakier i koniec element polakierowany jest , nieczekam na zadne odparowanie , lakier bomba
a na jakim kolega utwardzaczu pracuje?
i jakie ma warunki pracy ? chodzi mi konkretnie o temp w czasie lakierowania
jak sprawdzalem ogrzewanie to bylo 23 stopnie , malowalem takze przy 18 , a staram sie malowac przy 20 , w czoraj suszylem promiennikiem i tez bez zazutu wszystko bylo
nadal nie czaję kiedy stosować jaki rozcieńczalnik :/ co powoduje szybki rozcieńczalnika co wolny :/ kiedy jaki stosować (nie chodzi mi tu o warunki jak w kabinie ze sobie podniose temp do 20st tyko lakieruje w temp 18-20 i tak zostaje ewentualnie wolno spada )
szybki utwardzacz ok do 4 elementów i w niższych temperaturach.
_________________ gg 6794125
Luk [Usunięty]
Wysłany: 28-10-2009, 16:51
podłącze sie jeszcze : co sie dzieje kiedy mieszamy szybki utwardzacz-szybki rozp. wolny-wolny szybki-wolny wolny-szybki ?
podłącze sie jeszcze : co sie dzieje kiedy mieszamy szybki utwardzacz-szybki rozp. wolny-wolny szybki-wolny wolny-szybki ?
ogólnie rozcienczalniki w zależności od temperatury/czym wyższa tym wolniejszy/ ipowierzchni,utwardzacze w zależności od wielkości powierzchni elementu lub ilości elementów lakierowanych w tym samym czasie w jednym pomieszczeniu .Oczywiście można np.zastosować wolny utwardzacz i szybki rozc. w niskich temp. np.17st;lakier ładnie sie rozleje nim zdąży odparować ,lecz niestety długo będzie się utwardzał.dlatego też można dowolnie dobierać różne zestawienia/wolny;szybki.szybki;standard itd./.rozcieńczalniki między sobą można rownież mieszać,jak i utwardzacze.W każdym razie zasadnicze są dwa czynniki w jednym i drugim przypadku:wielkość powierzchni i temperatura + 3-ci,mniej istotny,obieg powietrza.
czas odparowywania rozcieńczalnika jest po to, aby lakier zdążył się ładnie rozlać .jego stosowanie jest zależne od temperatury . im wyższa ,tym szybciej odparowuje,a co za tym idzie krótszy czas na rozlanie ,a dwa rozcieńczalnik służy do uzyskania odpowiedniej lepkości i natrysku. dodając więcej szybkiego rozcieńczalnika możemy zrobić szybciej zaciek ,jak dodając mniej wolnego.
utwardzacz szybki ,wolny ma wpływ na uzyskanie pyłosuchości,czyli czas kiedy lakier przestaje być mokry. przy dużych wymalowaniach wolny utwardzacz dłużej zachowuje mokry lakier,co za tym idzie kolejne przejścia lakierowanych płaszczyzn rozleją się ,nie powodując cytryny na wcześniej położonym lakierze
. szybki utwardzacz spowoduje zbyt szybkie podsychanie lakieru i zapylone elementy. oczywiście wpływ na czas schnięcia lakieru.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum