lakiernicy Grupy FAQ Szybkie Pytania-Odpowiedzi-Chat [1] Statystyki Rejestracja Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: jacklack
21-03-2014, 13:57
Pytanie do fachowców.
Autor Wiadomość
heliodorro
Użytkownik


Dołączył: 14 Gru 2009
Posty: 3
Wysłany: 14-12-2009, 09:22   Pytanie do fachowców.

Witam i proszę o oświecenie w temacie lakieru metalizowanego.W prasie jest wiele artykułów na temat konieczności dopłaty za lakier metalizowany przy zakupie nowego auta. Główne argumenty to fakt że prezentuje się atrakcyjnie i jest "bardziej odporny na korozje". Brak jednak konkretnych informacji technicznych szczególnie w kwestii zabezpieczenia antykorozyjnego. Szczególnie interesuje mnie zabezpieczenie przed korozją.Czy jest to jedynie kwestia grubości powłoki lakierniczej czy również składu lakieru lub sposobu wykonania powłoki.Przepraszam za naiwne pytania ale jestem laikiem a ta sprawa mocno mnie zainteresowała.
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
Ryba
Klubowicz
gówniash



Pomógł: 4 razy
Wiek: 36
Dołączył: 22 Lis 2009
Posty: 1194
Punkty: 19/16
Skąd: Radomsko
Wysłany: 14-12-2009, 10:11   

Od spodu auta, nie ma żadnej różnicy w zabezpieczeniu antykorozyjnym.
Generalnie kupując auto z lakierem metalizowanym/perłowym masz na aucie 2 warstwy - bazę czyli kolor i lakier bezbarwny. To bezbarwny (klar) jest powłoką wierzchnią i od jego jakości - odporności na zarysowania, odpryski, blaknięcie zalezy jak będzie wyglądało auto podczas eksploatacji.
Przy kolorach zwykłych (solid) stosuje? (stosowało?) się lakiery akrylowe, czyli kolor jest wierzchnią warstwą. Nie ma tutaj lakieru bezbarwnego, gdyż "kolor" ma od razu swój połysk. I tu również wszystko zalezy od jakości akrylu. Obiegowa opinia jest taka, że szybciej blaknie i bardziej się rysuje - widać to zwłaszcza na czerwonych autach - często stają się różowe, skrajnie nawet białe. Niestety nie mam pojęcia czy producenci jeszcze stosują lakiery akrylowe, czy nawet proste kolory są wykonywane w technice baza + bezbarwny.

Podsumowując na zabezpieczenie atykorozyjne nie ma to żadnego wpływu, gdyż jest ono relizoanwe przez warstwy pod lakierem nawierzchniowym - przez np. ocynk, podkłady. Jednak jakość powłoki będzia miała znaczenie dla wyglądu w przyszłosci.

I jeszcze cos ode mnie. Sądzę, że stosujac zasadę "jak dbasz tak masz" nawet mając auto w czerwonym akrylu będzie ono ładne po latach. 2 sprawa - dla mnie najładniejszy kolor to czarny (solid) bez żadnych dodatków ;)
_________________
PSIK ! Do nory...
Oł maj gad !
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
 
     
kalbi
Klubowicz


Pomógł: 27 razy
Dołączył: 31 Gru 2008
Posty: 2257
Punkty: 50/5
Skąd: W-wa
Wysłany: 14-12-2009, 10:15   

heliodorro napisał/a:
Główne argumenty to fakt że prezentuje się atrakcyjnie i jest "bardziej odporny na korozje".
a gdzie to przeczytałeś?? to nie ma żadnego związku z korozją.Ten lakier jest droższy bo powiedzmy ładniejszy i tyle, nic więcej.

heliodorro napisał/a:
Czy jest to jedynie kwestia grubości powłoki lakierniczej czy również składu lakieru lub sposobu wykonania powłoki.Przepraszam za naiwne pytania ale jestem laikiem a ta sprawa mocno mnie zainteresowała.
wszystko zależy czy samochód posiada ocynk, oraz jak ma zabezpieczone profile zamknięte. Np kiedyś już w 2 letnich Fordach wszystkie spody drzwi zżerała korozja bo były źle zabezpieczone... Wszystko zależy od producenta jaką uwagę przykładał do zabezpieczeń antykorozyjnych... Jeśli chodzi o lakiernictwo renowacyjne to liczą się odpowiednio dobrane podkłady takie jak wytrawiający lub epoksydowy, które pomagają w walce z korozją(pierwszy jest gdy już nas korozja nękała, a drugi na gołą zdrową blachę)
_________________

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
Luk
[Usunięty]

Wysłany: 14-12-2009, 10:16   

Ryba napisał/a:
Przy kolorach zwykłych (solid) stosuje? (stosowało?) się lakiery akrylowe, czyli kolor jest wierzchnią warstwą


Nie prawda, większość aut bez "metalika" jest również lakierowana bazą i bezbarwnym.
 
     
kalbi
Klubowicz


Pomógł: 27 razy
Dołączył: 31 Gru 2008
Posty: 2257
Punkty: 50/5
Skąd: W-wa
Wysłany: 14-12-2009, 10:18   

Ryba napisał/a:
Generalnie kupując auto z lakierem metalizowanym/perłowym masz na aucie 2 warstwy - bazę czyli kolor i lakier bezbarwny.
zgadza się ale....

Ryba napisał/a:
Przy kolorach zwykłych (solid) stosuje? (stosowało?) się lakiery akrylowe, czyli kolor jest wierzchnią warstwą. Nie ma tutaj lakieru bezbarwnego, gdyż "kolor" ma od razu swój połysk.
przecież solidy są też dwuwarstwowe i ja tylko takie stosuje!!! baza + bezbarwny
_________________

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
heliodorro
Użytkownik


Dołączył: 14 Gru 2009
Posty: 3
Wysłany: 14-12-2009, 10:39   

Padło pytanie gdzie czytałem o wpływie lakieru metalizowanego na polepszene zabezpieczenia antykorozyjnego http://www.auto-swiat.pl/...ow,21576,1.html
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
kalbi
Klubowicz


Pomógł: 27 razy
Dołączył: 31 Gru 2008
Posty: 2257
Punkty: 50/5
Skąd: W-wa
Wysłany: 14-12-2009, 10:59   

heliodorro napisał/a:
Padło pytanie gdzie czytałem o wpływie lakieru metalizowanego na polepszene zabezpieczenia antykorozyjnego
to pisał jakiś niedouczony "fachowiec". Lakier metalizowany można pokryć kilkoma warstwami bezbarwnego jak i zwykły lakier niemetalizowany też. Zwyczajowo jest 1,5 - 2 warstwy ale może być więcej jak ktoś chce. Oczywiście, że tak jest, iż grubsza powłoka bezbarwnego to jest powiedzmy większe zabezpieczenie bo blachę chroni grubsza warstwa i jak ja porysujemy to większe prawdopodobieństwo, że nie dojdzie do gołej blachy ale nic poza tym...
_________________

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
heliodorro
Użytkownik


Dołączył: 14 Gru 2009
Posty: 3
Wysłany: 14-12-2009, 11:56   

Dzięki za cenne uwagi , argumenty i ewentualne kolejne głosy w dyskusji!
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
Ryba
Klubowicz
gówniash



Pomógł: 4 razy
Wiek: 36
Dołączył: 22 Lis 2009
Posty: 1194
Punkty: 19/16
Skąd: Radomsko
Wysłany: 14-12-2009, 15:49   

To teraz już w ogóle producenci nie stosują akryli ?
Stosunkowo nowe auta np. Corsa C, Astra II, Punto II jak są czerwone, białe, czarne to są w akrylu ;)
_________________
PSIK ! Do nory...
Oł maj gad !
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
 
     
No-limit
Ekspert



Pomógł: 15 razy
Wiek: 63
Dołączył: 16 Sty 2009
Posty: 2201
Punkty: 34/24
Wysłany: 14-12-2009, 16:05   

Ryba napisał/a:
To teraz już w ogóle producenci nie stosują akryli ?
Stosunkowo nowe auta np. Corsa C, Astra II, Punto II jak są czerwone, białe, czarne to są w akrylu ;)

Są w bazie/solid/ rozcieńcz. lub wodnej + lakier bezbarwny :) .Owszem stosują podstawowe kolory do Bus-ów,autobusów ciężarówek,sprzętu drogowego maszyn.
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
ZIEMBA
Moderator


Pomógł: 6 razy
Dołączył: 30 Gru 2008
Posty: 1916
Otrzymał 21 punkt(y)
Skąd: Łódzkie
Wysłany: 14-12-2009, 18:48   

No-limit napisał/a:
Ryba napisał/a:
To teraz już w ogóle producenci nie stosują akryli ?
Stosunkowo nowe auta np. Corsa C, Astra II, Punto II jak są czerwone, białe, czarne to są w akrylu ;)

Są w bazie/solid/ rozcieńcz. lub wodnej + lakier bezbarwny :) .Owszem stosują podstawowe kolory do Bus-ów,autobusów ciężarówek,sprzętu drogowego maszyn.


No limit, nie zgodze się z Tobą. Kolega kupił leona i jest w akrylu, osobiście sprawdzałem. Za metalika chcieli pare tysiecy więcej.
_________________

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
kori
Bywalec


Dołączył: 10 Lis 2009
Posty: 47
Wysłany: 14-12-2009, 19:13   

Ryba napisał/a:
Sądzę, że stosujac zasadę "jak dbasz tak masz" nawet mając auto w czerwonym akrylu będzie ono ładne po latach

Prawda, czyste auto to nie tylko wiadro z wodą.
Ryba napisał/a:
najładniejszy kolor to czarny (solid) bez żadnych dodatków
Prawda, chyba że ktoś nie lubi czarnego wtedy to tylko metalic.
heliodorro napisał/a:
Padło pytanie gdzie czytałem o wpływie lakieru metalizowanego na polepszene zabezpieczenia antykorozyjnego http://www.auto-swiat.pl/...ow,21576,1.html
Czasopisma tego typu to nie literatura fachowa, raczej porady dla laików, bez obrazy.

Tak na marginesie, czy jest różnica w metalic - perła czy to tylko zamiennik nazwy ?
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
No-limit
Ekspert



Pomógł: 15 razy
Wiek: 63
Dołączył: 16 Sty 2009
Posty: 2201
Punkty: 34/24
Wysłany: 14-12-2009, 20:16   

ZIEMBA napisał/a:
No-limit napisał/a:
Ryba napisał/a:
To teraz już w ogóle producenci nie stosują akryli ?
Stosunkowo nowe auta np. Corsa C, Astra II, Punto II jak są czerwone, białe, czarne to są w akrylu ;)

Są w bazie/solid/ rozcieńcz. lub wodnej + lakier bezbarwny :) .Owszem stosują podstawowe kolory do Bus-ów,autobusów ciężarówek,sprzętu drogowego maszyn.


No limit, nie zgodze się z Tobą. Kolega kupił leona i jest w akrylu, osobiście sprawdzałem. Za metalika chcieli pare tysiecy więcej.

Mylisz pojęcia.lakier solid jest to lakier kryjący bez efektu/solid/,moze być jednowarstwowy lub
dwuwarstwowy/baza+klar/.Przepraszam,czy ty masz ogólną wiedzę na temat lakierów.Np. baza wodna to jest również dyspersja akrylowa ;] .
Pojęcie "akryl", w środowisku lakierników,dotyczy lakierów solid jednowarstwowych.
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
ZIEMBA
Moderator


Pomógł: 6 razy
Dołączył: 30 Gru 2008
Posty: 1916
Otrzymał 21 punkt(y)
Skąd: Łódzkie
Wysłany: 15-12-2009, 19:31   

Nie jestem kolorystą, dla mnie solid jednowarstwowy o którym piszesz to akryl. Jak ide do mieszalni i kupuje akryl to dla mnie to akryl a nie jakiś tam solid jednowarstwowy :) Zresztą tak pewnie ma połowa użytkowników tego forum.
Wytłumacz mi No limit czym się różni akryl od tego solidu bo nie wiem.
_________________

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
jacklack
Administrator



Pomógł: 35 razy
Dołączył: 27 Gru 2008
Posty: 3553
Punkty: 95/54
Skąd: Łódzkie
Wysłany: 15-12-2009, 20:04   

Cytat:
Pojęcie "akryl", w środowisku lakierników,dotyczy lakierów solid jednowastwowych.

Cytat:
Nie jestem kolorystą, dla mnie solid jednowarstwowy o którym piszesz to akryl.

No to j już zgłupiałem ;) bo dla mnie "solid" to: baza 1K solidowa (nie metaliczna) którą aplikuje się w systemie dwuwarstwowym (bądź trzy warstwowym najczęściej jako tło widmowe)
Akryl jednowarstwowy w moim przekonaniu to lakier/emalia akrylowa 2K z barwą i połyskiem
_________________
www.lakiernik.info.pl
Forum Lak
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
 
     
kalbi
Klubowicz


Pomógł: 27 razy
Dołączył: 31 Gru 2008
Posty: 2257
Punkty: 50/5
Skąd: W-wa
Wysłany: 15-12-2009, 20:05   

solid to lakier dwuwarstwowy baza(bez ziarna) + klar
perła/metalik lakier dwuwarstwowy baza (z ziarnem) + klar
lak. akrylowy to lakier jednowarstwowy mający już w sobie połysk
_________________

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
ZIEMBA
Moderator


Pomógł: 6 razy
Dołączył: 30 Gru 2008
Posty: 1916
Otrzymał 21 punkt(y)
Skąd: Łódzkie
Wysłany: 15-12-2009, 20:27   

To wiem kalbi, ale według no limit to wszystko co nazywamy akrylem to solid jednowarstwowy a nie akryl. A akryl to cuś innego. Ja zawsze myślałem że jest tak jak napisałeś ale No limit mówi inaczej dlatego chce zeby na to wyjanił. Jest starszy i do tego kolorysta dlatego pewnie wie cuś więcej. Widze że Jacenty też nie jarzy tego co mówi No limit, więc trzeba na niego poczekac ;)
_________________

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
baqo
Moderator


Pomógł: 16 razy
Wiek: 51
Dołączył: 27 Gru 2008
Posty: 2327
Punkty: 28/45
Skąd: KOŁOBRZEG
Wysłany: 15-12-2009, 20:37   

głównie stosowane nazewnictwo "lakier bazowy solid" .lakier akrylowy solid??? nie słyszałem.
ZIEMBA napisał/a:
Jest starszy
ZIEMBA, to że ktoś jest starszy ,to nic nie znaczy.
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
 
     
gola
Maniak forum


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Sty 2009
Posty: 774
Punkty: 34/3
Skąd: CH
Wysłany: 15-12-2009, 21:54   

@No-Limit ma racje.
Solid to lakier bez efektu (brak ziarna).
Moze wystepowac zarowno w systemie dwuwarstwowym jak i
lakier nawierzchniowy typu 2-K(tzw.akryl) mieszany z utwardzaczem,czyli potoczna jednowarstwowka.

Lakier bezbarwny to tez akryl (oczywiscie nie kazdy),wiec nazywanie koloru solidowego akrylem moim zdaniem jest bledne...

tak nawiasem piszac ;)
dowiedzialem sie dzisiaj ze bezbarwny 3750S z DuPont-a to nie lakier akrylowy ;)
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
jacklack
Administrator



Pomógł: 35 razy
Dołączył: 27 Gru 2008
Posty: 3553
Punkty: 95/54
Skąd: Łódzkie
Wysłany: 15-12-2009, 22:18   

gola napisał/a:
dowiedzialem sie dzisiaj ze bezbarwny 3750S z DuPont-a to nie lakier akrylowy

czyżby to poliuretan?
_________________
www.lakiernik.info.pl
Forum Lak
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
 
     
gola
Maniak forum


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Sty 2009
Posty: 774
Punkty: 34/3
Skąd: CH
Wysłany: 15-12-2009, 22:30   

jacklack napisał/a:
gola napisał/a:
dowiedzialem sie dzisiaj ze bezbarwny 3750S z DuPont-a to nie lakier akrylowy

czyżby to poliuretan?


tak :)
Rozmawialem dzisiaj w tej sprawie z technikiem i on mnie zaszokowal ta informacja :)
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
No-limit
Ekspert



Pomógł: 15 razy
Wiek: 63
Dołączył: 16 Sty 2009
Posty: 2201
Punkty: 34/24
Wysłany: 16-12-2009, 12:19   

[quote="jacklack"]
Cytat:
Akryl jednowarstwowy w moim przekonaniu to lakier/emalia akrylowa 2K z barwą i połyskiem

Zwyczajowo właśnie tak jest przyjęte określenie "akryl" bez określenia "jednowarstwowy",po prostu 2k solid j.w..Ja też zgłupiałem na chwilę :) .
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
Ryba
Klubowicz
gówniash



Pomógł: 4 razy
Wiek: 36
Dołączył: 22 Lis 2009
Posty: 1194
Punkty: 19/16
Skąd: Radomsko
Wysłany: 16-12-2009, 12:25   

Więc w takim razie np. corsa C, punto II, astra II jesli są białe,czerwone, czarne (bez żadnych pereł) to są w 1 warstwowym akrylu ;] Na pewno, gdyż jak się przetrze szmatką z pastą polerską to zostaje kolor na niej :)
_________________
PSIK ! Do nory...
Oł maj gad !
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
 
     
No-limit
Ekspert



Pomógł: 15 razy
Wiek: 63
Dołączył: 16 Sty 2009
Posty: 2201
Punkty: 34/24
Wysłany: 16-12-2009, 12:26   

gola napisał/a:
jacklack napisał/a:
gola napisał/a:
dowiedzialem sie dzisiaj ze bezbarwny 3750S z DuPont-a to nie lakier akrylowy

czyżby to poliuretan?

tak :)
Rozmawialem dzisiaj w tej sprawie z technikiem i on mnie zaszokowal ta informacja :)

Pisałem o tym na innym forum,Ale zostałem zakrzyczany.
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
jacklack
Administrator



Pomógł: 35 razy
Dołączył: 27 Gru 2008
Posty: 3553
Punkty: 95/54
Skąd: Łódzkie
Wysłany: 16-12-2009, 18:45   

No-limit napisał/a:
gola napisał/a:
jacklack napisał/a:
gola napisał/a:
dowiedzialem sie dzisiaj ze bezbarwny 3750S z DuPont-a to nie lakier akrylowy

czyżby to poliuretan?

tak :)
Rozmawialem dzisiaj w tej sprawie z technikiem i on mnie zaszokowal ta informacja :)

Pisałem o tym na innym forum,Ale zostałem zakrzyczany.

Darku nie chcę się spierać ;) ale nie przypominam sobie abyś tu pisał ze 3750S to poliuretan, (choć nie jest on w 100% poliuretanem, ma on jeszcze w swoim składzie częściowo kompozyty akrylowe) ani nie przypominam sobie żadnego incydentu "zakrzyczenia" Ciebie w momencie jak to oznajmiłeś ;)
_________________
www.lakiernik.info.pl
Forum Lak
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
 
     
gola
Maniak forum


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Sty 2009
Posty: 774
Punkty: 34/3
Skąd: CH
Wysłany: 16-12-2009, 20:40   

jacklack napisał/a:

Darku nie chcę się spierać ;) ale nie przypominam sobie abyś tu pisał ze 3750S to poliuretan...

No-limit napisał/a:

Pisałem o tym na innym forum,Ale zostałem zakrzyczany.


czytaj dokladniej,bo ostrzezenie dostaniesz :hahaha1:
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
No-limit
Ekspert



Pomógł: 15 razy
Wiek: 63
Dołączył: 16 Sty 2009
Posty: 2201
Punkty: 34/24
Wysłany: 16-12-2009, 20:51   

gola napisał/a:
jacklack napisał/a:

Darku nie chcę się spierać ;) ale nie przypominam sobie abyś tu pisał ze 3750S to poliuretan...

Sie ma @gola.Poznaliśmy się na innym forum.Z @jackiem również.
Co do meritum,od dawna stosowane są lakiery bezbarwne poliuretanowe,w DP bodajże od 3050S?Jakby co
zawsze możecie mnie poprawić. :)
Z szacunkiem
dla Was
Darek
P.S.:bez podtekstów.
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
gola
Maniak forum


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Sty 2009
Posty: 774
Punkty: 34/3
Skąd: CH
Wysłany: 16-12-2009, 20:56   

moj wczesniejszy post skierowany byl do @jacklack-a,bo nie czyta ze zrozumieniem i prowokuje klotnie na forum :) :) :)

Bez podtekstow oczywiscie ;)
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
No-limit
Ekspert



Pomógł: 15 razy
Wiek: 63
Dołączył: 16 Sty 2009
Posty: 2201
Punkty: 34/24
Wysłany: 16-12-2009, 21:18   

gola napisał/a:
Bez podtekstow oczywiscie ;)

Oczywiście!Kochanieńki :* .
Ach te Kresy.Moje korzenie to Litwa :)
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
Pejter
Wyjadacz


Wiek: 57
Dołączył: 24 Lis 2009
Posty: 105
Wystawił 1 punkt(y)
Wysłany: 18-12-2009, 12:37   

Cytat - Lakiery starszych aut również były różnej jakości.
Dopłata za wielowarstwowy lakier metalizowany zawsze miała sens, gdyż takie auto dłużej ładnie wygląda i jest bardziej odporne na korozję. Obecnie stosowane "zwykłe" farby do karoserii ze względów ekologicznych są mniej trwałe i efektowne niż kiedyś. Tym bardziej zatem, kupując auto, warto dopłacić za lepszy lakier.


Nie mogę znaleść tytułu publikacji, ale w niej było tak:
- lakier nawierzchniowy to lakier bezbarwny lub lakier jednowarstwowy
- lakier bazowy to podłoże koloru pod lakier nawierzchniowy, i ten dzieli się na
a. niemetalizowany b. metalizowany (później doszły perły diamęty itd.)

Gość dobrze napisał, bo jeszcze w latach 90-tych lakiery w technice dwu warstwowej były trwalsze, bardziej odporne na uszkodzenia z UV i zarysowania.
Może tej antykorozji w dwuwarstwówce nie brał bym tak dosłownie.
_________________
Samochodzik, łudeczka, rowerek, ważne żeby był bajerek.
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
No-limit
Ekspert



Pomógł: 15 razy
Wiek: 63
Dołączył: 16 Sty 2009
Posty: 2201
Punkty: 34/24
Wysłany: 18-12-2009, 14:25   

Pejter, Może tu: http://lakiernik.orge.pl/...9d7dd717e#15084
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
Pejter
Wyjadacz


Wiek: 57
Dołączył: 24 Lis 2009
Posty: 105
Wystawił 1 punkt(y)
Wysłany: 18-12-2009, 15:03   

A tego jeszcze nie zuważyłem. Ta gsiążka to jakieś angielskie wydanie nie pamiętam to już ładne kilka lat temu. :smiech:
_________________
Samochodzik, łudeczka, rowerek, ważne żeby był bajerek.
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych


Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Artykuły i publikacje


Zagadnienia Prawne


Zagadnienia Techniczne