Jestem lakiernikiem amatorem, lakieruje tylko odnawiane motocykle. Od pewnego czasu pojawił się następujący problem; zepsułem błotnik junaka, lakier próbowałem zmatowić ale był jakiś dziwny, po nałożeniu następnej warstwy lakier się rozdzielił przynajmniej tak bym to nazwał i nie chciał schnąć. Sytuacja powtórzyła się klika razy, aż do momentu gdy przez tydzień błotnik przetrzymałem na grzejniku, Po lakierowaniu powierzchnia wyszła dobrze ale mam wrażenie , że lakier pod paznokciem lekko siada.
Ostatnio odebrałem siedzenia od tapicera które niestety on trochę porysował (blachy) chciałem zmatowić ale znów sytuacja jest podobna. Mam wrażenie, że lakier jest miękki a malowałem ze dwa miesiące temu.Lakier pod papierem się nie pyli lecz go zakleja.
Proszę o podpowiedź gdzie robię błąd.
Niestety nie znam marki lakieru może po nazwach kolorów ktoś to określi (np. skoda7630)
Pomógł: 1 raz Wiek: 38 Dołączył: 24 Lip 2012 Posty: 119 Otrzymał 1 punkt(y) Skąd: ds
Wysłany: 06-01-2014, 21:55
Jak papier "kulkuje lakier" czyli lakier siada na papierze to znaczy ze nie jest wyschniety ... proste. Napisz jaki podkład dałes i przede wszystim czy jest to baza + klar czy sam akryl jednoskladnikowy.
Czy farba która matowałeś wczesniej nie była to farba olejna albo jakas asfaltowa lub temu podobna (wiem jak niektórzy to maluja aby zakonserwowac w wiekszosci starsi posiadacze tych motocykli)
W jakiej temperaturze to kładłeś i ile warstw.
Przyczyn moze byc ogrom musisz cos wiecej napisac poniewaz tak ciezko to okreslic...
Zamiast szukac rozwiazania gdy lakier Ci nie schnie peka czy nie trzyma sie oczysci ten błotnik do gołej blachy i zrob to lakierniczo poprawnie i napewno nic nie bedzie niedschniete poniewaz jest to najprostsze rozwiazanie biorac pod uwage ze powierzchnia pod lakierem nie jest doschnieta lub jest to farba typu hammerite która nie wysycha we wnatrz tylko na zewnatrz tworzac własciwa trukture ochronna a tego nie pomalujesz ( przynajmniej w normalny sposób). Technieke malowania rozumiem znasz i wiesz jak to zrobic poprawnie... pozdro
Chodzi tu o lakier akrylowy dwukomponentowy system jednowarstwowy z naciskiem na 2K i proporcje mieszania tego produktu, ponieważ w tym temacie może to mieć kluczowe znaczenie.
Tak jeszcze dla przypomnienia - Baza to produkt jednokomponentowy, Lakier bezbarwny to produkt dwukomponentowy tworzący wraz z Bazą system dwuwarstwowy bądź trójwarstwowy.
Wszystkie motocykle które maluje są piaskowane malowane podkładem akrylowym i lakierem akrylowym.
Proszę o wyrozumiałość w podawaniu nazw i firm używanych produktów ale nie mam do tego głowy a zaczynam analizować dopiero jak pojawia się problem.
Używałem na pewno trzech podkładów ostatni miał oznaczenie tylko cyfrowe 131302515 260313, poprzedni był firmy ranal a jednego nazwy nie mogę sobie przypomnieć.
Lakier to zwykły lakier akrylowy jak wspominałem nie znam producenta tylko nazwę jednego z kolorów( jak w zapytaniu)
Maluje w temp pokojowej ok 20 st
Czy robię to zgodnie ze sztuką naprawdę nie wiem- pomalowałem ze 12 szt motocykli a zjawisko to zauważyłem przy dwóch ostatnich.
Jeszce raz przepraszam za niefachowość i proszę o pomoc.
z tego co piszesz ciężko coś wywróżyć,bo tak jak chłopaki piszą - przyczyn może być od groma..Miałem dawno temu podobną sytuację że lakier niby wysychał ale nie utwardzał się dostatecznie.Przyczyną był po konsultacji z producentem lakieru, przeterminowany utwardzacz ,co przeoczyłem.Oczywiście robótkę musiałem repetować już z dobrym utwardzaczem.Problem znikł.Ty możesz jeszcze zwrócić uwagę czy:podkłady i lakiery których użyłeś nie są przeterminowane,czy utwardzacze i rozcieńczalniki są dedykowane/kopatybilne z używanymi lakierami/podkladami...a to tylko kilka z możliwości....
Pomógł: 1 raz Wiek: 38 Dołączył: 24 Lip 2012 Posty: 119 Otrzymał 1 punkt(y) Skąd: ds
Wysłany: 08-01-2014, 00:10
Zwróć uwagę na to czy materiały, których uzywałeś jak już kolega wczesniej pisał nie sa stare... Sam piszesz że 2 ostatnie motocykle nie wyszły wiec moze to jest powod...
Co do utwardzacza nie jest drogi pojedz do mieszalni w której kupujesz i powiedz ze potrzebujesz do tegi i tego a bedziesz miał pewnosc ze bedzie działał
Co do daty ważności produktów to trudno mi to stwierdzić ponieważ kupuje małe ilości i utwardzacz i lakier dostaje w małych pojemnikach.
Jeżeli chodzi o odmierzanie w wyskalowanych pojemnikach to problem się zaczął gdy pierwszy raz odmierzyłem komponenty zgodnie z zaleceniami. Dotychczas robiłem to na oko i powróciłem do tego ale problem nie zniknął.
W mieszalni usłyszałem opinię że przy użyciu za dużej ilości utwardzacza lakier będzie długo sechł lub nie wyschnie w ogóle ????
Myślę ze następnym razem użyje lakieru innej firmy.
Na początku lakierowałem lakierem SIACCOMIX GM9096 (nazwa z pokrywki) i właściwie samo się lakierowało.
Może doradzicie który lakier jest lepszy ten wymieniony powyżej czy te ostanie Skoda 7630-pomarańcz, 1015- kość słoniowa
po nazwach/numerach koloru raczej nie da rady....Kolor Skody może być z mieszalnika wielu firm np.autocolor,ivat....podobnie RAL 1015 o którym piszesz.Proporcje bezwzględnie powinieneś odmierzać w kubku z podziałką bo tak to zgadywanie gdzie robisz błąd jest bez sensu...Na oko to raz się uda a raz nie.Lakiery to chemia i trzeba stosować zalecenia producenta.Próbowałem kiedyś z dwoma lakierami:były to lakiery HS a do jednego dodałem utwardzacz MS ,w drugi zaaplikowałem dedykowany HS - i tak samo na odwrót.Jeden lakier wysychał i utwardzał się z każdym z utwardzaczy a drugi przy utwardzaczu MS niby wysechł ale był miękki.Ciężko ci coś doradzić mając tak niewiele danych...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum