lakiernicy Grupy FAQ Szybkie Pytania-Odpowiedzi-Chat [0] Statystyki Rejestracja Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
Odzysk ciepla
Autor Wiadomość
stomek
Wymiatacz


Dołączył: 18 Mar 2010
Posty: 155
Punkty: 4/1
Skąd: Gryfino
Wysłany: 08-11-2012, 00:09   Odzysk ciepla

Planujac od jakiegos czasu rozbudowe warszatu szukam w internecie wszelkich informacji , jak to zrobic legalnie , rozsadnie kosztowo i jednoczesnie z jak najlepszym efektem. Obecnie skupilem sie na kabinach lakierniczych. Zamierzam zaadoptowac pomieszczenie zamiast gotowca ze wzgledow na wymiary , ktore w standardowych kabinach mnie nie zadowalaja. Dotychczas dzialam w pomieszczeniu zrobionym na wzor kabiny (gabaryty) i o ile przy malowaniu kilku elementow na aucie nie ma problemow to te zaczynaja sie podczas calosciowek z wnekami , komorami silnika i bagaznikami. Jest po prostu za ciasno aby rozstawic sie za jednym razem ze skorupa auta i 4 stojakami obok na elementy. Nastepny powod to mam miejsce do wykorzystania wzyz, nie w szerz, wiec caly agregat nawiewowy chcialbym umiejscowic nad kabina.
Tak wiec o ile pomieszczenie ma byc zaadoptowane to wszelkie urzadzenia chcialbym zakupic/dobrac gotowe. Dzis trafilem na link odnosnie odzysku ciepla:
http://www.artechcieszyn.com/rekuperatory.html
i tu moje pytania, mianowicie czy to faktycznie wyglada tak dobrze jak wedlug obliczen?Ile w takim razie trzeba "starcic" na rekuperator, ile mozna zyskac na mniejszym palniku/wymienniku ciepla? Ile roboczogodzin to musi sie rekompensowac? Czy ktos takie cos uzywa i rozlicza w rzeczywistosci?
Wolalbym zainwestowac na poczatku wiecej, aby zaoszczedzic potem na kosztach ekspolatacji, jesli to byloby uzasadnione i sprawdzone w praktyce, jednoczesnie majac na uwadze, ze w przyszlosci do takich instalacji coraz czesciej beda czepiac sie ekolodzy (efekt cieplarniany itd). Nie chcialby jednak przerzezbic.

Druga sprawa to zastosowanie wentylatowrow nawiewowych. Nurtuje mnie sparwa, dlaczego stosuje sie glownie promieniowe, a nie osiowe. w czym te drugie sa gorsze od pierwszych. Mam obecnie u siebie na naweiwie osiowy i nie moge narzekac.
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
PROJEKTER
Ekspert



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Maj 2009
Posty: 3134
Punkty: 106/7
Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 08-11-2012, 09:09   

Dołożysz filtry i kanały ... zaczniesz narzekać. Rekuperator w kabinie to ściema.

Tu masz info o kabinach bez pierdół marketingowych : http://lakiernik.info.pl/...0-%20USZYTA.pdf

a tu trochę tego samego ale pod kątem samodzielnej budowy :
http://lakiernik.info.pl/podstr/SAM%20BUD.pdf
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ?
projekter@projekter.pl
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
stomek
Wymiatacz


Dołączył: 18 Mar 2010
Posty: 155
Punkty: 4/1
Skąd: Gryfino
Wysłany: 08-11-2012, 15:45   

Zapoznalem sie z tymi artykulami juz wczesniej, tak i trafilem na ten:
http://siecwarsztatow.pl/...wac-wlasna-cz-1
Pisane jakby ta sama reka ;)

Duzo jest tam informacji co robic, czego unikac i jak nie dac sie zrobic w konia i cieszyc sie potem w czasie ekspolatacji. Na wlasnym przykladzie wiem, ze parametry takiej kabiny nie musza byc top of the range, bo w mojej "kabinie" tylko z nawiewem doskonale sobie rade z uzyskaniem dobrego efektu dekoracyjnego bez polerowania, bo to zalezy glownie od tego ,jak mocno mi sie chce. Chcialbym jednak na kolejnym etapie miec cos juz legalnego , spelniajacego normy i wymagania formalne, ale jednoczesnie niedrogiego w eksploatacji i wiekszego gabarytowo. Stad tez moje ukierunkowanie na odzysk ciepla.


PROJEKTER napisał/a:
Dołożysz filtry i kanały ... zaczniesz narzekać. Rekuperator w kabinie to ściema.


Czyli sciema, bo jest niewydajny? Czy stwarza zbyt duze opory na tloczeniu? A jesli stwarza zbyt duze, czy nie mozna go przewymiarowac i czy to sie oplaca? A moze mozna odzyskac iles ciepla tanszym kosztem poprzez odpowiednia budowe np. kanalow dolotowych i wylotowych?
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
keon
Wymiatacz


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 30 Mar 2011
Posty: 176
Punkty: 3/3
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 08-11-2012, 19:04   

stomek napisał/a:
Zamierzam zaadoptowac pomieszczenie zamiast gotowca ze wzgledow na wymiary , ktore w standardowych kabinach mnie nie zadowalaja.


Zawsze mozesz sobie zamowic szersza kabine lub dluzsza jak ci pasuje ,za metr szersza trzeba doblacic 1O tys jak pytalem.

A co do rekuperatora w kabinie to co zaoszczedzisz na paliwie to oddasz w pradzie na mocniejszych wentylatorach podobno.
Ja zastanawiam sie nad rekuperatorem ale w wentylacji grzewczej pomieszczen,moze tu by cos zaoszczedzil?
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
PROJEKTER
Ekspert



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Maj 2009
Posty: 3134
Punkty: 106/7
Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 08-11-2012, 19:17   

stomek napisał/a:
Zapoznalem sie z tymi artykulami juz wczesniej, tak i trafilem na ten:
http://siecwarsztatow.pl/...wac-wlasna-cz-1 Pisane jakby ta sama reka ;)


Tekst nie mój ... ale zapożyczenia całych zdań faktycznie widoczne. W całości raczej bez sensu. Nic nie wnosi, niczego nie wyjaśnia. Pojedyncze zdania.

ale cóż ... jak coś trafia do internetu to staje się już publiczną własnością i można sobie wycinać przycinać przerabiać i stworzyć własny autorski tekst. :nono:

Co do rekuperatora ... to napisałeś. że czytałeś publikacje o kabinie ;) ... no i co ? przegapiłeś ? Tyyyyyyyyyyyyyle tekstu :glupek:


Wymiennik krzyżowy to urządzenie w kształcie kostki stalowej montowane z reguły na końcu kanału czerpni i wyrzutni powietrza lub w obudowie zintegrowanej jednostki termo wentylacyjnej. Wewnątrz znajdują się plastrami ułożone kanały, z cienkiej blachy aluminiowej. Jedna warstwa w kierunku wylotu, kolejna w kierunku zasysu powietrza, a na niej kolejna w kierunku wylotu i kolejna do zasysu. W ten sposób cały sześcian, wypełniony zostaje siecią kanałów pozostawiając połowę swojej przestrzeni dla wyrzutni, a połowę dla czerpni powietrza. Nazwa polska tego sześcianu to właśnie dla tego „krzyżowy wymiennik ciepła”. Gdy w fazie lakierowania ogrzane powietrze wyrzucane jest na zewnątrz wraz z LZO to przechodząc przez kanały wymiennika ogrzewa jego ścianki. Jednocześnie zimne powietrze z zewnętrz, wpadając do wnętrza kostki ogrzewa się od ścianek i trafia do jednostki grzewczej kabiny o kilka stopni cieplejsze Duża kostka, lub dwie mniejsze ułożone jedna za drugą podnoszą wydajność systemu odzysku ciepła i obniżają wielkość zapotrzebowania palnik na paliwo. Główny wymiennik ciepła z palnikiem, podgrzać musi powietrze tylko o kilka stopni, a nie o kilkanaście czy nawet 20 gdy na zewnątrz temperatura wynosi np. minus 5 st. C. Zbawienne rozwiązanie przy mrozach sięgających minus 20 st. C. Szybka kalkulacja kosztów wymaganych zmian w konfiguracji kabiny … cena ! … no tak dość wysoka, ale … szybka kalkulacja oszczędności na paliwie … 30 % mniej zużycia na cykl … to daje … razy ilość cykli w miesiącu … razy 12 miesięcy … i po roku wymiennik się zwraca, a potem już same korzyści ! Jak można nie wprowadzić takiego rozwiązania do kabiny ? To konieczność, przy galopujących cenach paliw kopalnych i energii elektrycznej … no właśnie, właśnie - energii elektrycznej ? Jak jest w rzeczywistości z tym prądem ? … Kabina z rekuperatorem na końcu kanału wyrzutowego i jednocześnie początku czerpni musi poradzić sobie jakoś z tak dużymi oporami powietrza w tym wymienniku. Konieczna staje się wymiana turbin wentylacyjnych na większe, aby wewnątrz kabiny utrzymać deklarowaną wcześniej prędkość opadu powietrza. Zmiana wentylatorów wymaga także wymiany silników. Było 2 x 7,5 KW, jest 9,5 przy wentylatorach wysokociśnieniowych i nawet 12,5 KW na każdej z dwóch turbin w przypadku wentylatorów obustronnie ssących. .... a przy dwóch kostkach wymiennika jedna za drugą ....; nawet 18 kW x 2. Cóż paliwa mniej, ale prądu dużo, dużo więcej. Szybka weryfikacja kosztów łącznych i .... wychodzi jednak oszczędność ,.... uff ! !! Więc może lepiej zainstalować ten rekuperator ? Może .... lecz jednak nie zapominajmy że w naszej szerokości geograficznej temperatury na zewnątrz spadają poniżej wymaganych 14 st. C dla realizacji cyklu lakierowania tylko kilka miesięcy w roku. To jednak nie Grenlandia. hmm ! ... znów szybka poprawka kalkulacji ... i teraz już nie bardzo widać te oszczędności z rekuperacji. Wewnątrz kabiny, czy jest ona z rekuperacją, czy bez, warunki są identyczne. Lakiernik nie widzi różnicy, a właściciel zaczyna wyczuwać, że wprawdzie paliwa idzie mniej i nikt go nie oszukał, ale łączne koszty są znacznie wyższe niż się spodziewał. No i ta cena którą zapłacił już za kabinę, lub gorzej gdy spłaca ją nadal z odsetkami do kredytodawcy ! A to nie koniec, bo przecież większy przydział mocy dla zakładu lakierniczego nie jest za darmo .... chyba że to taki bonus od Zakładu Energetycznego ? .... a koszty przyłącza i rozdzielnicy elektrycznej, oraz wewnętrznej instalacji są mniejsze niż dla pierwotnej wersji urządzenia z silnikami 7,5 KW. Niestety raczej NIE ! .... a miało być tak pięknie .... i taniej ! Co jednak gdy pozostaniemy przy zakupie rekuperatora .... poza większymi kosztami eksploatacyjnymi może nas spotkać jeszcze niemiła niespodzianka już po kilku latach użytkowania kabiny gdy wąskie kanały rekuperatora się pozapychają pyłem lakierniczym
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ?
projekter@projekter.pl
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
stomek
Wymiatacz


Dołączył: 18 Mar 2010
Posty: 155
Punkty: 4/1
Skąd: Gryfino
Wysłany: 08-11-2012, 20:27   

A to jakos przegapilem, w kazdym razie dzieki. Wiadomo , ze nalezy sobie odpuscic rekuperator w takim wydaniu.
A jak sprawa sie ma z wentylatorami osiowymi vs promieniowymi??
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
PROJEKTER
Ekspert



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Maj 2009
Posty: 3134
Punkty: 106/7
Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 08-11-2012, 20:33   

Osiowe się nie nadają bo nie wytwarzają odpowiedniego ciśnienia do współpracy z filtrami. teoretycznie można je wykorzystać we wspomaganiu wyciągu ale to osiowe wewnątrz kanałowe, a nie takie w ścianę .
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ?
projekter@projekter.pl
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
stomek
Wymiatacz


Dołączył: 18 Mar 2010
Posty: 155
Punkty: 4/1
Skąd: Gryfino
Wysłany: 09-11-2012, 00:21   

Czyli promieniowy na tloczenie , a osiowy na wydech....
Jeszcze raz dzieki.
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych


Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Artykuły i publikacje


Zagadnienia Prawne


Zagadnienia Techniczne