lakiernicy Grupy FAQ Szybkie Pytania-Odpowiedzi-Chat [0] Statystyki Rejestracja Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
Auto Nostalgia Warszawa 02-03.06.2012
Autor Wiadomość
NFCC Marcin
Użytkownik
Novol NFCC


Wiek: 37
Dołączył: 18 Maj 2012
Posty: 8
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 24-05-2012, 22:42   Auto Nostalgia Warszawa 02-03.06.2012

Witam!

W dniach 02-03.06.2012 w Warszawie odbędą się Ogólnopolskie Targi Pojazdów Zabytkowych "Auto Nostalgia 2012". Już po raz drugi firma Novol na swoim stoisku będzie prezentować technologię Novol for Classic Car, która w ciągu ostatniego roku zyskała uznanie kilkunastu firm w Polsce zajmujących się profesjonalnym odnawianiem samochodów zabytkowych. Dzięki wspólnym spotkaniom i wymianom doświadczeń nasze propozycje ewoluują i tworzą technologię, która zaspokaja potrzeby najbardziej wymagających klientów. Na stanowisku będą obecni technicy/szkoleniowcy, którzy chętnie odpowiedzą na pytania profesjonalnych warsztatów jak i amatorów chcących samodzielnie dokonać poprawnej rekonstrukcji swojego "marzenia" :) Zapraszamy na stoisko.

Więcej o targach na www.autonostalgia.org

Marcin Obara
Novol for Classic Car
_________________
http://www.classiccar.novol.pl/
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
gugun
uzależniony od forum


Dołączył: 02 Lut 2012
Posty: 343
Punkty: 5/1
Skąd: kuj-pom
Wysłany: 25-05-2012, 18:41   

i znowu porusze temat.... przeglądając etapy natrafilem na opcje epoxyd,szpachla,natrysk,epoxyd,akrylowy lakier lub reaktywny,akrylowy,szpachla,natrysk,epoxyd,akryl...
w wiekszosci systemów szpachla na akrylowy jest błedem wy sugerujecie taką technologie naprawy.jak to wygląda w novolu??
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
NFCC Marcin
Użytkownik
Novol NFCC


Wiek: 37
Dołączył: 18 Maj 2012
Posty: 8
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 25-05-2012, 19:45   

Witaj!

Niema żadnych przeciwwskazań by na podkłady akrylowe (2k) stosować szpachlówki.
W przypadku drugiej technologi z zastosowaniem podkładu reaktywnego (Protect 340 lub Spectral Under 345) KONIECZNE jest odizolowanie powierzchni przed uzupełnianiem ubytków szpachlą.

Marcin Obara
Novol for Classic Car
_________________
http://www.classiccar.novol.pl/
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
PROJEKTER
Ekspert



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Maj 2009
Posty: 3134
Punkty: 106/7
Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 26-05-2012, 10:48   

NFCC Marcin napisał/a:
Witaj!
Niema żadnych przeciwwskazań by na podkłady akrylowe (2k) stosować szpachlówki.
W przypadku drugiej technologi z zastosowaniem podkładu reaktywnego (Protect 340 lub Spectral Under 345) KONIECZNE jest odizolowanie powierzchni przed uzupełnianiem ubytków szpachlą.

Marcin Obara
Novol for Classic Car


A to bardzo ciekaaaaaawa teoria Panie Marcinie :nono: .

Po pierwsze to jednak jest kilka przeciwwskazań do tego, żeby na miękki wypełniacz akrylowy nakładać ciężki wypełniacz poliestrowy i jest tu na Forum o tym odrębny obszerny temat. Tak się nie robi drogi Panie :nono: Jedyny wyjątek od tej reguły to specjalny poliester wykończeniowy aplikowany w cieniutkich warstwach na małe błędy w powłoce wypełniacza natryskowego.

Co co drugiej teorii to oczywiście w kwestii izolacji ma Pan rację bo powszechnie wiadomo ze poliester na reaktywny podkład z utwardzaczem kwasowym jest beee. ( ale tylko na taki z kwasem bo są grunty reaktywne na które można nakładać poliester. Trzymając się technologi NOVOL oczywiście nie można i konieczna jest izolacja ). Tu dochodzimy do pewnego absurdu. Skoro ( patrz pkt po pierwsze ) jest tak z tym poliestrem na wypełniaczu akrylowym to jak teraz rozwiązać problem ? ... Może epoksyd ? Tylko że w tym przypadku nawet ostatni bastion obrony technologi reaktywny + epoksyd + poliester ... firma NOVOL skapitulował i zrezygnował z takiej konstrukcji powłoki. ;) ... i słusznie bo to bez sensu ekonomicznie rzecz ujmując, a nawet może wywołać spory problem bo druga warstwa poliestru po szlifowaniu powłoki i przetarciu epoksydu zetknie się na krawędziach z reaktywnym. W takim przypadku należałoby znów użyć izolatora epoksydowego i na niego nałożyć kit szpachlowy. Drogo długo i bardzo nieekonomicznie. Więc jak rozwiązać problem ? ..... Nawalić poliestru na jeden raz :smiech: ( oczywiście to żart )

.... a na poważnie : Nie stosować reaktywnego tam gdzie wiadomo od początku że trzeba -będzie używać poliestru i zastąpić go grunto-wypełniaczem epoksydowym. Nawet po przetarciu do gołego metalu można położyć od razu druga warstwę wypełniacza poliestrowego :czesc:

WNIOSEK

1. Nie kładziemy poliestru na wypełniacz akrylowy ( chyba że ktoś zna wyjątek z kitem wykończeniowym )
2. Nie stosujemy reaktywnego tam gdzie konieczne jest użycie poliestru.
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ?
projekter@projekter.pl
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
mkautos
[Usunięty]

Wysłany: 26-05-2012, 11:18   

PROJEKTER napisał/a:
Nie kładziemy poliestru na wypełniacz akrylowy



Co się stanie po takiej operacji?
Bo przecież przy naprawach uszkodzonych elementów, chcąc nie chcąc, nakładamy poliestry na stare podkłady akrylowe w obszarach przeszlifowanych powierzchni przygotowanych do naprawy.
Nakładamy poliestry i to nie zawsze jest tylko liźnięcie szpachlem ...
 
     
gugun
uzależniony od forum


Dołączył: 02 Lut 2012
Posty: 343
Punkty: 5/1
Skąd: kuj-pom
Wysłany: 26-05-2012, 12:15   

mkautos napisał/a:
Bo przecież przy naprawach uszkodzonych elementów, chcąc nie chcąc, nakładamy poliestry na stare podkłady akrylowe w obszarach przeszlifowanych powierzchni przygotowanych do naprawy.
ale ten podkład jest wcześniej odizolowany lakierem epoxydem i innymi....
PROJEKTER napisał/a:
Nie stosować reaktywnego tam gdzie wiadomo od początku że trzeba -będzie używać poliestru i zastąpić go grunto-wypełniaczem epoksydowym. Nawet po przetarciu do gołego metalu można położyć od razu druga warstwę wypełniacza poliestrowego
co chyba nie ma miejsca raczej w zabytkowych autach?? nie ma chyba opcji bez kitu??
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
mkautos
[Usunięty]

Wysłany: 26-05-2012, 12:44   

gugun napisał/a:
ale ten podkład jest wcześniej odizolowany lakierem epoxydem i innymi....


No to może inaczej.
Co się takiego stanie jak na podkład akrylowy nałożymy kit poliestrowy?
Moją odpowiedź zna Robert.
 
     
madmax
Moderator
CoMe My LaDy



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 31 Maj 2009
Posty: 3834
Punkty: 67/45
Skąd: Zawiercie
Wysłany: 26-05-2012, 14:14   

AAA ja tam dawno dawno temu pomalowałem koledze komore silnika podkładem reaktywnym, na to przywaliłem epoxydowy na to jeszcze szpachle natryskową potem jeszcze podkład akrylowy i dopiero baze i bezbarwny. 4 lata i co? I nic jak było po robocie tak jest i teraz.

Ale skoro mówią że nie wolno to nie i już. :)
_________________

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
 
     
gugun
uzależniony od forum


Dołączył: 02 Lut 2012
Posty: 343
Punkty: 5/1
Skąd: kuj-pom
Wysłany: 26-05-2012, 14:21   

reaktywny epoxyd narysk akryl lakier jak by nie patrzeć to technologicznie praktycznie ok
a tu mowa o szpachlówce bezpośrednio na podkład akrylowy
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
PROJEKTER
Ekspert



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Maj 2009
Posty: 3134
Punkty: 106/7
Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 26-05-2012, 14:44   

Strasznie koledzy mieszacie. Trzeba tu rozróżnić trzy sprawy :

1. wadę przyczepności
2. ekonomię realizacji
3. efekt dekoracyjny

Na pierwszy ogień przykład podany przez @madmaxa z tą komora silnika.

Przyczepność między warstwowa produktów - super nic się od niczego nie odczepi, nie wciągnie, nie zeżre wzajemnie. Tu OK.

Ekonomia - do dupy. Dwa podkłady o tych samych właściwościach antykorozyjnych. PO CO ? Strata czasu i kasy na produkty. W trakcie szlifowania poliestru i przetarcie do reaktywnego kolejna warstwa to musi być izolator epoksydowy. Jak nie to albo kolejna warstwa poliestru się zważy, albo jak już nie będzie potrzebna to podkład akrylowy będzie się trzymał gołej stali na przeszlifkach bez gruntu antykorozyjnego. :glupek:

Efekt dekoracyjny - Do dupy. Każdy materiał zastosowany międzypowłokowo to kolejna warstwa problemów. Im większa kanapka tym więcej potencjalnych błędów i problemów. Generalnie należy unikać przekładańca w powłoce. Grunt na to wypełniacz na wszytko izolator i lakier. W waszym przypadku izolator zastępuje wypełniacz akrylowy.

... i to dotyczy wszystkich napraw. Nowy czy zabytek i tak cel jest taki żeby efekt dekoracyjny był świetny a korozji nie zżerała samochodu.

Moje doświadczenie przy remontach samochodów zabytkowych jest niewielki ... ale te zakłady które znam robią to generalnie tak : Cynowanie zamiast nadmiernego szpachlowania ( oczywiście co się da tak zrobić ) Potem cienki grunt epoksydowy. na to kit szpachlowy poliestrowy. Przeszlifki izolowane są epoksydem i znów kit poliestrowy.
dalej jak potrzeba idzie poliester natryskowy. Dalej - dwie techniki. Jedni tradycyjnie wypełniacz akrylowy ... inni wypełniacz epoksydowy przemysłowy. Dalej lakier poliuretanowy i kontrola wszystkich płaszczyzn linii i krawędzi. Jak wszytko gra lakier akrylowy w większości przypadków ... jedno powłokowy ( akryl solid 2K )

Nie ma przekładańca ... nie ma reaktywnego ... nie ma szpachlowania na podkładzie akrylowym, nie ma epoksydu na reaktywnym.

[ Dodano: 26-05-2012, 15:01 ]
... i jeszcze raz o poliestrze na wypełniaczu akrylowym.

To dwa produkty o różnym "ciężarze". To dwa produkty o różnej odporności na obróbkę ścierną. Gdy to ten cięższy jest na lżejszym to trudniej jest uzyskać idealnie równą powierzchnię. Taka łatka może się tez "wyciąć" pod podkładem i lakierem na krawędziach, Ta wada jak pamiętam nazywa się "konturem mapy". ;)

Co do uwagi o tym, że poliester jest przez was nakładany na przekładaniec występujący na krawędziach miejsca uszkodzonego i oczyszczonego do gołej blachy ... No cóż ... Zgodnie z zasadami powłoki idealnej to miejsce uszkodzone i jego obszar dookoła powinien być oczyszczony do gołego metalu. W miejscu uszkodzenia kit szpachlowy poliestrowy ( na epoksyd ... lub gołą stal jeżeli to poliester antykorozyjny albo jak to naprawa z krótszą niż 5- letnia gwarancja ). Po wyszlifowaniu szpachli miejsce uszkodzenia powinno być równe ... a w koło szpachli goły metal. :nono: ...

aaaaa ... Ja doskonale wiem, że ułatwiacie sobie życie i szpachla wchodzi na oryginalny lakier tworząc na nim prawie przezierną powłokę, a potem przechodzi ona nad miejsce uszkodzone gdzie jest jej już grubo ... wiem wiem ...Oczywiście na to akryl matowanie i lakierowanie ... ale tak nie jest zgodnie z ideałem :nono: ... Poliester powinien się kończyć na gołej stali. :nono: Dopiero na poliester i krawędzie przecierek izolator epoksydowy kryjący ten poliester i krawędzie oryginalnej powłoki. Jak to grunto wypełniacz, to lekkie szlifowanie matowanie i lakier. Jak to bardziej grunt ... to cienka warstwa i na to m/m wypełniacz akrylowy. Szlifowanie matowanie i w lakier.

Mam, nadzieję że teraz wszystko jasne ? :)
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ?
projekter@projekter.pl
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
NFCC Marcin
Użytkownik
Novol NFCC


Wiek: 37
Dołączył: 18 Maj 2012
Posty: 8
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 26-05-2012, 15:57   

Witam!

Do @PROJEKTER

Nakładanie szpachlówki na podkład akrylowy (2K) jest możliwe i dopuszczalne. Oczywiście nie bezpośrednio po nałożeniu podkładu, ale po "odstaniu" (24h) i o ile mówimy o wypełnianiu ubytków a nie "rzeźbie" - niema problemów. Wiadomo, że najlepszym izolatorem jest podkład epoksydowy, jednak sam stwierdziłeś, że "przekładki" są nie ekonomiczne (ale pod względem jakościowym, a mówimy o samochodach zabytkowych, których wartość oprócz materialnej jest ogromna). Takie rozwiązanie zalecane jest przy użyciu podkładu reaktywnego, jeżeli go nie używamy - użyjmy izolatora epoksydowego i wtedy szpachlujmy.Oczywiście spory co do technologii będą zawsze, w zależności od "szkoły" - najważniejsze to myśleć co się robi i zaufać.

A i mam jeszcze pytanie...o jakich podkładach REAKTYWNYCH mówisz, że są bez aktywatora "kwasowego" - kolokwialnie mówiąc, na które można kłaść szpachel?



Marcin Obara
Novol for Classic Car
_________________
http://www.classiccar.novol.pl/
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
gugun
uzależniony od forum


Dołączył: 02 Lut 2012
Posty: 343
Punkty: 5/1
Skąd: kuj-pom
Wysłany: 26-05-2012, 16:25   

NFCC Marcin napisał/a:
Nakładanie szpachlówki na podkład akrylowy (2K) jest możliwe i dopuszczalne. Oczywiście nie bezpośrednio po nałożeniu podkładu, ale po "odstaniu" (24h) i o ile mówimy o wypełnianiu ubytków a nie "rzeźbie" - niema problemów
wypełnienie ubytków w autach zabytkowych?? powodzonka ;)
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
NFCC Marcin
Użytkownik
Novol NFCC


Wiek: 37
Dołączył: 18 Maj 2012
Posty: 8
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 26-05-2012, 16:31   

Witam!

Zgodzę się z tym, że "ubytki" przy zabytkach to marzenie :) wprawdzie też dużo zależy od blach. Wiemy wszyscy doskonale, że wszystko w nadmiarze szkodzi :) Czasami okazuje się, że lepiej jest wykonać więcej operacji dla lepszego efektu lub zmienić technologię z reaktywnej na epoksydową jeżeli szpachlowania jest wybitnie dużo.

Marcin Obara
Novol for Classic car

[ Dodano: 26-05-2012, 18:27 ]
Witam! Jeszcze raz :)

Zapomniałem odnieść się do "bastionu" na temat technologii Reaktywny - Epoksyd. Nie tylko firma NOVOL wycofała się z takiej technologii przy naprawach re-finiszowych, ale cały lakierniczy "świat" - oczywiście jedni szybciej, drudzy później. Prawda jest jednak taka, że taka technologia jest dopuszczalna chociażby w Novol for Classic Car - jest tylko jedno "ale"...czas, którego w normalnych naprawach zwyczajnie niema. Przyjmując, że projekt rekonstrukcji oldtimera jest długi, technologia dopuszcza położenie podkładu epoksydowego na podkład reaktywny ale nie wcześniej niż po 30 dniowym "sezonowaniu". Oczywiście jeżeli przy późniejszych pracach dojdzie do przetarcia powłoki, obowiązkowa jest izolacja epoksydem.
W najbliższym czasie na stronie technologii Novol for Classic Car pojawi się nowy katalog promocyjno-technologiczny i wszystkie te zagadnienia będą tam opisane. Najlepiej jednak jest rozmawiać z kompetentnymi ludźmi na szkoleniach organizowanych przez NOVOL czy choćby podczas spotkania na targach Auto Nostalgia na następny weekend :)

Marcin Obara
Novol for Classic Car
_________________
http://www.classiccar.novol.pl/
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
madmax
Moderator
CoMe My LaDy



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 31 Maj 2009
Posty: 3834
Punkty: 67/45
Skąd: Zawiercie
Wysłany: 27-05-2012, 13:36   

PROJEKTER napisał/a:
Ekonomia - do dupy. Dwa podkłady o tych samych właściwościach antykorozyjnych. PO CO ? Strata czasu i kasy na produkty. W trakcie szlifowania poliestru i przetarcie do reaktywnego kolejna warstwa to musi być izolator epoksydowy. Jak nie to albo kolejna warstwa poliestru się zważy, albo jak już nie będzie potrzebna to podkład akrylowy będzie się trzymał gołej stali na przeszlifkach bez gruntu antykorozyjnego.


Ale to nie miało być ekonomicznie tylko zrobione tak żeby nie zgniło.
Przecierka?? Po to był epoxydowy żeby nie przetrzeć się do reaktywnego. Szpachla natryskowa była poto żeby wyrównać wżery po piaskowaniu których było milion a szpachlowanie tego nie wchodziło w grę, szybciej łatwiej i przyjemniej było dać szpachlówkę natryskową. No i podkład akrylowy to wiadomo po co nie bede tłumaczył.
_________________

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
 
     
PROJEKTER
Ekspert



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Maj 2009
Posty: 3134
Punkty: 106/7
Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 28-05-2012, 06:30   

madmax napisał/a:
Ale to nie miało być ekonomicznie tylko zrobione tak żeby nie zgniło.
Przecierka?? Po to był epoxydowy żeby nie przetrzeć się do reaktywnego... .


OK ! ... tylko po cholerę ten reaktywny ?

Z gruntem reaktywnym jest taki problem że z jakiegoś niezrozumiałego powodu lakiernicy przyjmują takie założenie że to odrdzewiacz albo kwas trawienny zatrzymujący korozję :glupek: . Nie ma co do tego żadnej dyskusji że prawidłowe przygotowanie powierzeni do lakierowania to konieczność mechanicznego usunięcia utlenionej warstwy na powierzchni metalu. Jeżeli się tego nie zrobi to każda warstwa zabezpieczająca prędzej, czy później zacznie się odczepiać od podłoża ( nawet jak to mikro problem ) a jak jest już dostęp dla elektrolitu to zaczyna się korozja. Nie ma dostępu - Nie ma korozji :nono:

Grunto - wypełniacz epoksydowy pod względem zalet i zakresu stosowania w lakiernictwie bije na głowę reaktywny. Daje taką samą skuteczność zabezpieczenia ... jak nie większą, bo sam reaktywny jako powłoka ochronna nie może występować. Trzeba go zawsze pokryć emalią. Lekki wypełniacz epoksydowy może być samodzielną warstwą ochronną ... przy określonych warunkach, a nie zawsze i bezwarunkowo :nono:

Dlaczego więc reaktywny jest nadal w obiegu technologicznym ? .... bo ma zalety jakich nie ma grunto-wypełniacz epoksyd. Np. Dużo lepsza przyczepność do podłoża aluminiowego, ocynkowanego, żeliwa, szybkość schnięcia i aplikacja m/m. Tam gdzie efekt dekoracyjny schodzi na dalszy plan grunt reaktywny ma ogromną przewagę nad grunto - wypełniaczem epoksydowym.

[ Dodano: 28-05-2012, 07:23 ]
NFCC Marcin napisał/a:
Witam!

Do @PROJEKTER

Nakładanie szpachlówki na podkład akrylowy (2K) jest możliwe i dopuszczalne. ......... o ile mówimy o wypełnianiu ubytków a nie "rzeźbie" - niema problemów.

Marcin Obara
Novol for Classic Car


Panie Marcinie ! Nie osiągniemy porozumienia jak w jednym poście będzie Pan zaprzeczał i przyznawał mi rację ;) . Na poziomie dyskusji w której rozmawiają specjaliści w branży nie ma już miejsca na niedomówienia i warunkowość rozwiązań technologicznych :nono: . To że po nałożeniu jednego materiału na drugi nie zachodzi między nimi jakaś niepożądana reakcja chemiczna i że jeden trzyma się drugiego nie oznacza automatycznie, że jedno można nakładać na drugie :nono: Każde rozwiązanie technologiczne należy postrzegać na wielu płaszczyznach. Z wielu punktów widzenia. Jeżeli jest jakaś alternatywa ... inny układ budowy powłoki, który ma mniej wada na wszystkich płaszczyznach oceny ... to należy się go trzymać jako zasady, a tamten pomimo ze akceptowalny uznać za wadliwy :nono:

W praktyce wygląda to tak :


1. Reaktywny akrylowy i na to poliester. OK niby można, ale poliester się "wytnie", a w przypadku kolejnej warstwy zostanie położony na krawędziach reaktywnego. WADY - czyli BŁĄD.

alternatywa :

2. Grunto-wypełniacz epoksydowy na to poliester. Nawet po przeszlifowaniu do gołej stali można nałożyć drugą warstwę poliestru bez żadnego ryzyka. Zero wad ... same zalety. Szybko, Sprawnie, Tanio ( bo mniej warstw do aplikacji ) bez ryzyka błedów technologicznych .... ZAWSZE. Bez względu na to jaki system czy "mieszaniec systemowy" zostanie zastosowany przez lakiernika ;) po prostu ZASADA TECHNOLOGICZNA.

Oczywiście może Pan zapytać ..... OK, OK, ale co wtedy gdy po aplikacji podkładu akrylowego okaże się że jednak powierzchnia minimalnie faluje lub jest dołek i wymaga szpachlowania ? ODPOWIEM jak doświadczony technik ... Weź się kur...a lakierniku jeb...ij w łeb i naucz szlifować żeby było równo :glupek: . Po aplikacji wypełniacza akrylowego nie ma żadnego szpachlowania czy wyrównywania nierówności elementu. Matowanie i lakier. Tyle. Żadnych wyjątków ... Chyba że lakiernik jest tępy nie kapuje, ale koniecznie chce sobie narobić kłopotów. Cóż w takich przypadkach może szpachlować nawet na świeży reaktywny :)

Bo widzi Pan Panie Marcinie .... co z tego że kit poliestrowy trzyma się wypełniacza akrylowego ? Taka informacja przekazana lakiernikowi przez technika, lub inną osobę z autorytetem technologicznym oznacza, że kit szpachlowy z włóknem można nałożyć na super lekki wypełniacz akrylowy :glupek: ... to samo ten z metalem, czy inny jakiś mega twardy. I co teraz ? .... dalej nie ma problemu ? ;)

Lakiernicy to czytają i oczekują jasnego stanowiska ... TAK albo NIE. MOŻNA NIE MOŻNA.

Ponieważ jest Pan technikiem firmy oferującej materiały proszę o jasne stanowisko ... Pana opinię. Wtedy będę widział, czy przyznać Panu rację, czy podjąć dyskusję w tej materii :nono:

Moje stanowisko w tej kwestii jest jasne :

Absolutnie nigdy nie wolno nakładać kitów poliestrowych na grunto-wypełniacze akrylowe.

Taką informację i zalecenie Panowie lakiernicy wbijcie sobie do głowy na resztę waszej kariery zawodowej. Każda firma publikująca informacje, że można tak robić i osoba która twierdzi że nie ma z tym problemu ... niestety się myli. ;) Tyle jeżeli chodzi o jasne polecenie technologiczne .... a Jak ktoś osiągnie mega poziom technologiczny i będzie świetnej klasy fachowcem to może sięgnąć w razie konieczności po wyjątek od tej reguły.
Może skorzystać z super lekkich poliestrowych szpachlówek wykończeniowych danego systemu i dosłownie "liznąć" jakiś drobiazg na wypełniaczu akrylowym.

Jeżeli zostaniemy przy zaleceniach, że można nakładać poliester na akryl i że to Ja się mylę ... to dochodzimy Panie Marcinie do takiego absurdu w którym element po naprawie blacharskiej i do tego zardzewiały ( oczyszczony na ile się da ) zostaje pokryty reaktywnym ... potem podkładem akrylowym ... a dalej kilogramy szpachli bo to normalna naprawa. Wiec jak czytam zalecenia technologiczne NOVOL w ktorych wypełniacza akrylowy na reaktywnym traktowany jest jak "izolator" i to niby normalna zalecana technologia :nono: to raczej nie buduje to mojego zaufania do praktycznych doświadczeń producenta w zakresie technologi materiałowej :nono: .... bo albo "błąd" albo rewolucja technologiczna i "wyjątek" w branży refinish. ( dodam, że innym firmą też się zdarza to w kartach technicznych ... rzadko na szkoleniach ;) )

Zwracam też uwagę na różnice pomiędzy ZAKAZEM / ZALECENIEM i WARUNKOWYM DOPUSZCZENIEM. Przy warunkowym dopuszczeniu do stosowania jakiegoś rozwiązania najpierw jest ZAKAZ potem WARUNKI DOPUSZCZENIA .... a nie jak w technologi NOVOL ZALECENIE, a potem dywagacje w jakich warunkach tego lepiej nie robić :nono:

POLIESTER na wypełniaczu AKRYLOWYM to błąd technologiczny w budowie powłoki dekoracyjnej .... Zgadza się Pan z tym Panie Marcinie .... czy jednak nadal uważa Pan inaczej ?
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ?
projekter@projekter.pl
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
NFCC Marcin
Użytkownik
Novol NFCC


Wiek: 37
Dołączył: 18 Maj 2012
Posty: 8
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 28-05-2012, 08:57   

Witam!

Zakończę temat tak, firma NOVOL bierze pełną odpowiedzialność za proponowane technologie ponieważ jest PRODUCENTEM materiałów i przed włączeniem ich do technologii sprawdza pod kątem możliwości wystąpienie między nimi niepożądanych reakcji. Mało tego technologia SPECTRAL posiada system napraw gwarancyjnych od 3 do 5 lat na wykonywaną naprawę tymi produktami.

Marcin Obara
Novol for Classic Car
_________________
http://www.classiccar.novol.pl/
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
madmax
Moderator
CoMe My LaDy



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 31 Maj 2009
Posty: 3834
Punkty: 67/45
Skąd: Zawiercie
Wysłany: 28-05-2012, 09:06   

Cytat:
OK ! ... tylko po cholerę ten reaktywny ?


Bo tak podala firma novol ze to jest najlepsze zabezpieczenie antykorozyjne. :)
_________________

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
 
     
PROJEKTER
Ekspert



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Maj 2009
Posty: 3134
Punkty: 106/7
Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 28-05-2012, 10:19   

NFCC Marcin napisał/a:
Witam!

Zakończę temat tak, firma NOVOL bierze pełną odpowiedzialność za proponowane technologie ponieważ jest PRODUCENTEM materiałów i przed włączeniem ich do technologii sprawdza pod kątem możliwości wystąpienie między nimi niepożądanych reakcji. Mało tego technologia SPECTRAL posiada system napraw gwarancyjnych od 3 do 5 lat na wykonywaną naprawę tymi produktami.

Marcin Obara
Novol for Classic Car


Fajny wybieg ;) ... a rada technika ?

Nakładać poliester na akryl, czy może .... powiedzmy ... unikać jeżeli się tylko da ? ;)

[ Dodano: 28-05-2012, 10:35 ]
madmax napisał/a:
Cytat:
OK ! ... tylko po cholerę ten reaktywny ?


Bo tak podala firma novol ze to jest najlepsze zabezpieczenie antykorozyjne. :)

Nie jesteś jedyny który tak zrobił. ;) Dla jasności powtórzę :

To nie jest wpadka, czy błąd ... to tylko niepotrzebne i drogie.

Trochę tak jak z użyciem lakieru bezbarwnego jako izolatora, co kiedyś proponował na forum jeden z domowych racjonalizatorów :) ... tylko że w tym przypadku każdy na pierwszy rzut oka widzi, że to jest głupie drogie, niepotrzebne ( ale faktycznie działa jak tylko można wygrzać taki lakier w kabinie ) i nikt mądry tak nie robi. W przypadku reaktywnego i epoksydu długo nie było zgody między technikami. Jedni zalecali tak robić, inni krytykowali i zabraniali, jeszcze inni mówili ... Można. Tylko po jaką cholerę ? ... i ten ostatni pogląd dziś jest najlepszą wskazówką technologiczną dla lakierników :)
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ?
projekter@projekter.pl
Ostatnio zmieniony przez PROJEKTER 28-05-2012, 10:36, w całości zmieniany 1 raz  
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
gugun
uzależniony od forum


Dołączył: 02 Lut 2012
Posty: 343
Punkty: 5/1
Skąd: kuj-pom
Wysłany: 28-05-2012, 10:35   

krutko mówiąc to tak jak na wykończeniówke nałożyć kit z wlóknem czy też z aluminium o czy m juz wspomnialeś...wszystko sie da i wszystko sie trzyma ale jak to wtedy wyprowadzić na prosto chociażby:) taka robota od du.. strony ;)
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
PROJEKTER
Ekspert



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Maj 2009
Posty: 3134
Punkty: 106/7
Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 28-05-2012, 10:53   

Tak to właśnie jest jak czyta się zapisy w kartach technicznych i bierze je zbyt dosłownie ;) . Producent systemu podaje w kartach najważniejsze informacje. Co to za produkt, do czego, jak aplikować, ile schnie, w jakich warunkach ... czasami, czego unikać. Sami się przekonujecie powoli że są fajne szczegółowe karty techniczne napisane przez fachowców, oraz karty "bełkot" wprowadzające więcej zamieszania, niż rzetelnej wiedzy. Tam gdzie produkt jest "zabezpieczony" bazą dydaktyczną szkoleniami i dostępem do technika w razie konieczności, karty mogą być bardziej ogólnikowe i nawet jak karta wypełniacza akrylego zawiera informację że jest on pokrywalny kitem szpachlowym poliestrowym to technicy na szkoleniu wyjaśnią to zagadnienie. Wytłumaczą że TAK jest pokrywalny poliestrem, ale tylko 2647, czy jakimś Extra Soft i żadnym innym. :nono: W takim przypadku informacja w karcie + to co lakiernik wynosi ze szkolenia wzajemnie się uzupełnia, tworząc informację idealną. Rzetelną i wyczerpującą.

Sama informacja "żywcem" wyrwana z karty technicznej wywołuje często zamieszanie. Tak jak w TYM temacie gdy kolega Marcin pisze w postach ... można pokrywać akryl poliestrem ... Ja pisze że nie można tego robić :D ... a prawda jest po środku ... Można, ale tylko jednym rodzajem kitu, w wyjątkowych przypadkach, w cienkich warstwach. ;)
Doskonale przygotowana karta techniczna zawierałaby taką informację. Gdy jednak ktoś zdaje sobie sprawę z tego ile innych niuansów dotyczących danego materiału należałoby jeszcze o nim powiedzieć, lub napisać w karcie technicznej, to szybko uświadamia sobie, że to już nie karta tylko mała książeczka ... no i po co komu książeczka jak i tak 80 % lakierników, nie czyta nawet tych dwóch, czy trzech stron z informacjami na karcie.

Dlatego szkolenia zawodowe tak otwierają wam oczy na technologię materiałową i powodują, że nagle sprawy trudne i zawiłe staja się jasne, proste i zrozumiałe :nono:
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ?
projekter@projekter.pl
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
NFCC Marcin
Użytkownik
Novol NFCC


Wiek: 37
Dołączył: 18 Maj 2012
Posty: 8
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 28-05-2012, 12:00   

Witam!

Zgadzam się, że najważniejsze jest podwyższanie swoich kwalifikacji oraz zdobywanie wiedzy z różnych źródeł. Po wakacjach odbędą się dwa dwudniowe szkolenia profilowane dotyczące napraw samochodów zabytkowych ze szczególnym naciskiem na zabezpieczanie antykorozyjne. Zainteresowanych proszę o kontakt.

Zapraszam na stoisko NfCC podczas Auto Nostalgi:)

Marcin Obara
Novol fo Classic Car
_________________
http://www.classiccar.novol.pl/
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
jarbia
Wyjadacz


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 01 Lut 2012
Posty: 114
Otrzymał 3 punkt(y)
Skąd: wlkp
Wysłany: 28-05-2012, 13:05   

NFCC Marcin napisał/a:
szkolenia profilowane dotyczące napraw samochodów zabytkowyc


Amatorów również szkolicie ?
Gdzie ewentualne szkolenie ?
pozdrawiam
_________________
Wiedza daje pokorę wielkiemu, dziwi przeciętnego, nadyma małego. naprawy Tv
- Lew Tołstoj
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
NFCC Marcin
Użytkownik
Novol NFCC


Wiek: 37
Dołączył: 18 Maj 2012
Posty: 8
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 28-05-2012, 14:01   

Witam!

Nasze Centrum Szkoleniowe w Komornikach/k. Poznania jest otwarte dla wszystkich chętnych pozyskania wiedzy z zakresu stosowania technologii. Proszę zainteresowanych (amatorów i profesjonalistów) o przesłanie wstępnej "chęci" na pw wraz z kontaktem telefonicznym lub e-mail.

Marcin Obara
Novol for Classic Car
_________________
http://www.classiccar.novol.pl/
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
unek
Moderator


Pomógł: 11 razy
Wiek: 41
Dołączył: 09 Wrz 2010
Posty: 3287
Punkty: 30/22
Skąd: pomorskie
Wysłany: 28-05-2012, 20:04   

NFCC Marcin napisał/a:
jest otwarte dla wszystkich chętnych

a ci co juz byli? :D
PROJEKTER napisał/a:
Dlatego szkolenia zawodowe tak otwierają wam oczy na technologię materiałową i powodują, że nagle sprawy trudne i zawiłe staja się jasne, proste i zrozumiałe

wiem robią niezłą sieczke z mózgu.... :D
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
madmax
Moderator
CoMe My LaDy



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 31 Maj 2009
Posty: 3834
Punkty: 67/45
Skąd: Zawiercie
Wysłany: 28-05-2012, 20:28   

Też bym chętnie pojechał drugi raz.
_________________

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
 
     
Sw.Piotrek
Maniak forum
Początkujący


Pomógł: 3 razy
Wiek: 36
Dołączył: 17 Lip 2011
Posty: 562
Punkty: 11/26
Skąd: Łódź
Wysłany: 03-06-2012, 01:05   

W tym temacie wielokrotnie pojawia się sformułowanie "wypełniacz akrylowy" oraz to że nie należy na niego nakładać szpachli poliestrowej. Czy tak samo jest w przypadku gdy używa się tzw. podkładu akrylowego jako podkład lub grunt (tzn. w cienkich warstwach)?
Jeżeli w tym temacie jest odpowiedź na to pytanie to sorry... niechcący go nie zauważyłem ;)
_________________
http://niezalezna.pl/
http://dorzeczy.pl/
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
PROJEKTER
Ekspert



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Maj 2009
Posty: 3134
Punkty: 106/7
Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 03-06-2012, 16:56   

To nie to samo. Materiał natryskowy jest, albo gruntem, albo wypełniaczem .... rzadziej grunto wypełniaczem. Nie da się nanieść 100 warstw gruntu w celu wypełnienia drobnych rys i odwrotnie rozcieńczyć wypełniacza i nanieść go cienką warstwą żeby udawał grunt. ;)
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ?
projekter@projekter.pl
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
Sw.Piotrek
Maniak forum
Początkujący


Pomógł: 3 razy
Wiek: 36
Dołączył: 17 Lip 2011
Posty: 562
Punkty: 11/26
Skąd: Łódź
Wysłany: 03-06-2012, 17:05   

Tzn. chodzi mi po głowie przypadek gdy ktoś np na gołą blachę aplikuje cienką warstwę podkładu antykorozyjnego akrylowego. Czy można coś takiego pokryć szpachlą poliestrową "twardą", czy także nie jest to wskazane?
Wiem że coś takiego nie ma sensu, lepiej użyć epoksydu. Ale cóż, ciekawość... ;)
_________________
http://niezalezna.pl/
http://dorzeczy.pl/
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
PROJEKTER
Ekspert



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Maj 2009
Posty: 3134
Punkty: 106/7
Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 03-06-2012, 18:09   

Sw.Piotrek. Twój problem ( choć nie tylko twój bo to dość powszechne ) polega na tym że jeszcze nie "łapiesz"... tzn. nie potrafisz szybko segregować sobie w głowie materiałów lakierniczych. Produkty można dzielić na różne sposoby i przyporzadkowywać do poszczególnych grup. Ty musisz opanować sztukę rozumienia kontekstu problemu i odnoszenia go tylko do jednej cechy analiowanego produktu. ( to po Duńsku ... dlatego trudno zrozumieć :buhaha: )

To że jakiś produkt ma spoiwo akrylowe nie oznacza że jest "wypełniaczem". Może być faktycznie gruntem ... i jak producent go odpowiednio skonstruował to nawet gruntem antykorozyjnym. W takim przypadku będzie to twardy produkt nie podatny na ścieranie i gotowy do pokrycia go szpachlówką poliestrową. Gdyby np. jakiś producent wyprodukował wypełniacz na spoiwie poliuretanowym o zdolności wypełnienia 300 - 400 um to nakładanie na niego poliestrowego sztywnego i ciężkiego kitu szpachlowego byłoby tak samo nie wskazane jak w przypadku równie skutecznego wypełniacza, ale na spoiwie akrylowym. W tym wszystkim grubość wykonanych warstw ma już mniejsze znaczenie bo nawet w cienkiej warstwie wypełniacza jest minerał, lub produkt syntetyczny stanowiący "wypełniacz" . Podobna sytuacja będzie wtedy gdy dostaniesz do ręki przemysłowy grunto wypełniacz epoksydowy. Tu też nakładanie ciężkiej szpachli poliestrowej jest nie wskazane :nono:
... a ponieważ jest NIEWSKAZANE ... a nie ZABRONIONE to stąd te niedomówienia, pytania i różne zalecenia w kartach technicznych, czy na szkoleniach.

TY tak nie rób. :nono: Będziesz szczęśliwszym lakiernikiem, a twoje powłoki ochronno-dekoracyjne będą bardziej profesjonalne i mniej narażone na pojawianie się wad ;)
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ?
projekter@projekter.pl
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
Sw.Piotrek
Maniak forum
Początkujący


Pomógł: 3 razy
Wiek: 36
Dołączył: 17 Lip 2011
Posty: 562
Punkty: 11/26
Skąd: Łódź
Wysłany: 03-06-2012, 19:12   

Chodziło mi o dokładnie taką odpowiedź :)
Dzięki!
_________________
http://niezalezna.pl/
http://dorzeczy.pl/
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
tutek
Wyjadacz


Wiek: 44
Dołączył: 06 Wrz 2011
Posty: 105
Skąd: Wawka
Wysłany: 03-06-2012, 20:02   

Kiedy to szkolenie i gdzie można się zapisać ? bo tyle tych postów że nie ogarniam :/
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
NFCC Marcin
Użytkownik
Novol NFCC


Wiek: 37
Dołączył: 18 Maj 2012
Posty: 8
Skąd: Zielona Góra
Wysłany: 05-06-2012, 12:09   

Witam!

Wszystkim, którzy odwiedzili nasze stanowisko podczas Auto Nostalgii - dziękujemy! Mamy nadzieje, że otrzymane informacje pomogą w codziennej pracy.
Wszystkim, których nurtuje temat nakładania szpachli/kitu na podkład akrylowy odsyłam do szkoleniowców NOVOL, którzy bezpośrednio odpowiedzą na pytania. Po raz kolejny powtórzę, iż NOVOL jako PRODUCENT materiałów bierze odpowiedzialność za proponowane rozwiązania i jako źródło potwierdzające te technologie proponuje dział szkoleń NOVOL. Kontakt na stronie www.novol.pl

Kilka osób na pw zgłosiło zainteresowanie szkoleniem NfCC, jeżeli będziemy mieli ustalone konkretne daty, osoby te zostaną poinformowane.

Marcin Obara

Novol for Classic Car
_________________
http://www.classiccar.novol.pl/
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych


Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Artykuły i publikacje


Zagadnienia Prawne


Zagadnienia Techniczne