Wysłany: 24-02-2011, 16:23 Technologia napraw nadwozi samochodowych wykonanych z udział
Technologia napraw nadwozi samochodowych wykonanych z udziałem stali o podwyższonej wytrzymałości.
Nowoczesne samochody, aby mogły spalać coraz mniejsze ilości paliwa muszą być coraz lżejsze. Przemysł samochodowy wykorzystuje dzisiaj powszechnie takie materiały jak: aluminium, magnez, tworzywa sztuczne, kompozyty, stale o podwyższonej wytrzymałości, które umożliwiają produkcję i wytwarzanie cienkościennych konstrukcji o zdecydowanie lepszych właściwościach wytrzymałościowych niż powszechnie stosowane stale głębokotłoczne ( St 12 – St 14), które mają bardzo dobrą formowalność i są zdecydowanie łatwiejsze do obróbki i dokonywanych napraw, lecz posiadają zdecydowanie niższą granicę plastyczności w związku z czym przejmują zdecydowanie mniej energii podczas kolizji niż nowoczesne gatunki stali. Wskutek zwiększonych wymagań bezpieczeństwa wprowadza się coraz bardziej wytrzymałe gatunki stali, których nazwy i oznaczenia bardzo często pochodzą z języka angielskiego:
- HSLA – stal o dużej wytrzymałości, niskostopowa,
- HSS – stal o dużej wytrzymałości,
- MHZ – stal mikroskopowa, tłoczna o podwyższonej wytrzymałości,
- BHS – stal utwardzona przez spiekanie.
Stale te można znaleźć w zewnętrznych obszarach nadwozia takich jak: dach, zderzak, zewnętrzne blachy pokryw i drzwi albo jako wewnętrzne i zewnętrzne części strukturalne.
Rys.1 Stale o podwyższonej jakości w nadwoziu (Audi) – kolor czerwony blachy z normalnej stali, kolor zielony – blachy o podwyższonej wytrzymałości, kolor niebieski – aluminium.
Rys.2 Elementy strukturalne nadwozia wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości.
Rys.3 Wzmocnienia boczne nadwozia wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości.
Podczas wypadku (kolizji) stale o podwyższonej wytrzymałości zachowują się podobnie jak stale głęboko tłoczne, tylko pochłaniają więcej energii. W czasie dokonywanej naprawy przy użyciu środków warsztatowych nie da się jednoznacznie stwierdzić z jakiego materiału wykonany jest konkretny element, czy wytłoczka. Podczas prostowania stale o podwyższonej wytrzymałości można rozpoznać po silniejszym sprężynowaniu. Podczas napraw należy je kształtować tak jak wszystkie inne blachy karoseryjne. Ze względu na wyższą granicę plastyczności należy używać większych sił. Aby uzyskać pożądaną pozycję podczas napraw materiał musi być dalej naciągnięty niż normalna stal. Niesie to ze sobą kilka niebezpieczeństw, jeśli naprawiany element zostanie zbyt silnie naciągnięty, to będzie się bardzo szybko wydłużał i tracił kształt w sposób niekontrolowany. Na skutek działania większych sił będą również mocniej obciążone węzły łączące elementy wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości i stali normalnych. W przypadku nieumiejętnego naciągania uszkodzonych elementów nadwozia na ramie może dojść do sytuacji, gdy jako pierwsze zaczną się poddawać elementy wykonane ze stali zwykłej jakości, zanim zaczną się poddawać elementy wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Dlatego podczas napraw powypadkowych należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń producenta samochodu. Stale o podwyższonej wytrzymałości można naprawiać tylko na zimno, podgrzewanie zmienia nieodwracalnie ich właściwości, jedne stają się łamliwe i kruche, inne stają się mniej wytrzymałe i mniej stabilne niż stale normalne. Uszkodzone elementy nadwozia, których nie da się wyprostować na zimno należy wymieniać na nowe, oryginalne.
Jako zastępcze metody połączeniowe elementów mocowanych fabrycznie na stałe (np. przez spawanie laserowe) w warunkach warsztatowych należy bezwzględnie używać zgrzewania lub lutowania metodą MIG. Nie dozwolone jest wykorzystywanie przy tych elementach spawania metodą MAG z użyciem drutu stalowego, ponieważ naprężenia, które powstają przy łączeniu materiałów o podwyższonej wytrzymałości są bardzo duże i powodują powstawanie pęknięć przy otrzymanej spoinie oraz powstawanie zmian strukturalnych w łączonych elementach.
Tradycyjne oporowe zgrzewanie punktowe można nadal z powodzeniem stosować jako technikę łączenia blach o podwyższonej wytrzymałości. Przy odpowiednim dobraniu parametrów zgrzewania – zwiększenie siły docisku elektrod i wydłużenie czasu zgrzewania – można bez problemu zgrzewać blachy o różnej wytrzymałości i twardości. Istotną częścią procesu poprzedzającego zgrzewanie jest zabezpieczenie elementów wymienianych (nowych) przed korozją, w tym celu należy stosować pastę do zgrzewania o konsystencji wosku, która w momencie powstawania ciepła podczas zgrzewania odpływa z miejsca zgrzewanego, a po otrzymaniu zgrzewu i jego wystygnięciu powraca szczelnie otaczając powstałą zgrzeinę, doskonale ją doszczelniając i chroniąc przed wilgocią i szkodliwymi pierwiastkami oraz związkami chemicznymi.
Zaletą lutowania metodą MIG jest wprowadzanie do naprawianego obszaru zdecydowanie niższej temperatury (ok. 950C), niż przy tradycyjnych technikach spawalniczych. Za pomocą lutospawania można łączyć ocynkowane elementy nadwozia nie uszkadzając ocynkowanej fabrycznie powierzchni wymienianego elementu, co eliminuje późniejsze korodowanie blach.
Rys. 4 Przedstawiony na zdjęciu agregat przygotowany jest fabrycznie do rozmaitych technik spawalniczych: od zgrzewania punktowego do lutowania.
Lutowanie odbywa się za pomocą stopu (drutu) krzemowo – miedziowego CuSi3. Jako gaz ochronny stosowany jest argon lub mieszanka argonu z helem. Dodatkową zaletą lutowania jest tworzenie spoiny bardziej wytrzymałej na rozciąganie, nie korodującej, zdolnej pokryć większe szczeliny.
Konsekwencje niestosowania metod napraw nadwozi wykonanych z udziałem stali o podwyższonej wytrzymałości zalecanych przez producentów samochodów mogą być tragiczne w skutkach (bezpieczeństwo bierne), dlatego też każdy warsztat dokonujący napraw powypadkowych musi pamiętać iż bierze na siebie pełną odpowiedzialność za jakość napraw oraz za bezpieczeństwo ludzi w przypadku kolizji.
Przed każdą naprawą powypadkową samochodów nowej generacji należy obowiązkowo zapoznać się z jakich materiałów wykonane są poszczególne elementy i jaką techniką ze sobą są połączone. Należy liczyć się z konsekwencjami prawnymi w przypadku niefachowo dokonywanych napraw.
_________________ F.U.H. DARO Dariusz Grabowski
880 237 591
Dołączył: 01 Lut 2009 Posty: 11 Otrzymał 2 punkt(y)
Wysłany: 04-03-2011, 21:14
juz teraz wiem .. kto sie chce sie sprzedać a kto nie.. tak szczerze panie>>>
ToolDar << niejaki Robert..vel PROJEKTER.. lekki wizjoner.. pisał ostatnio o kabinie uszytej na miare... tak samo my jestesmy uszyci na miarę... weź swoja przyczepkę ... i z tą swoja tandeta i jedx na prezentacje do praktikera, castoramy...rzygać mi sie chce jak widze twe marketingowe socjotechniki kiepskie a jestem socjolog.. paa
[ Dodano: 04-03-2011, 21:23 ]
zapomniałem dodać.. producenci produkują autka na jakieś 10 latek.. ludziska łatając je nie bądą przedłużac ich zywotności na kolejne 20 -ścia lat.. absurd.. nie dajmy sie nabierac tej piszącej schizofrenii.. jesli dobrze zabezpieczymy epoxem naprawiany element to w zupełnosci wystarczy.. ja ostatnio bawie sie w cynowanie.. dla staroci najlepsza metoda
Dołączył: 01 Lut 2009 Posty: 11 Otrzymał 2 punkt(y)
Wysłany: 04-03-2011, 22:06
ja nie stosuje socjotechniki.. klasyczny kowal z ciebie>> unek<< argumenty prosze.. .. wy jesteście jak debile którzy chcą wprowadzać prezerwatywy z pęcherza barana.. a sa juz gumowe
[ Dodano: 04-03-2011, 22:08 ]
swoja droga masz kolorki jak>>>mkautos,
[ Dodano: 04-03-2011, 22:10 ]
mkautos
<<< kolejny paradoks.. wieszcza ludu do wielbiciela hurtowni
dostajesz warn za wylgarne wypowiedzi .unek
Ostatnio zmieniony przez unek 04-03-2011, 22:14, w całości zmieniany 1 raz
mkautos [Usunięty]
Wysłany: 04-03-2011, 22:13
unek,
Drugi post poza tematem.
Warn odemnie dla kolegi mirku.
wiem widziałem i tez dałem .unek
[ Dodano: 04-03-2011, 22:16 ]
mirku99 napisał/a:
wy jesteście jak debile którzy chcą wprowadzać
No, spoko.
Masz prezencik w drodze.
Ostatnio zmieniony przez unek 04-03-2011, 22:15, w całości zmieniany 1 raz
Pomógł: 13 razy Dołączył: 29 Mar 2009 Posty: 2131 Punkty: 49/7 Skąd: z niecaka ;) LBN
Wysłany: 05-03-2011, 10:35
Ale ja na razie nie wiem czy lepiej teraz kupić promiennik czy może spoter. Promiennik bardziej mi się przyda, spoter na jesień. W tym momencie jak szlifuję nie wygrzany podkład po 12 godzinach od jego nałożenia to wiem ze to w lecie siądzie. A migomat mam i to sztuk dwie .
Pomógł: 6 razy Dołączył: 30 Gru 2008 Posty: 1916 Otrzymał 21 punkt(y) Skąd: Łódzkie
Wysłany: 05-03-2011, 20:27
Luki, to musisz miec pręzny warsztat jak kupujesz zgrzewarki po 70tys. Rozumiem kabina, komputerowy pomiar, ale zgrzewarka za taką kase? Normalnie Ci zazdroszcze. To jest jakieś aso?
Tego mamlasa mirku99 nawet nie ma co komentować. Debil zawsze zostanie debilem
A co do spoterów na 3 szt. coś by się dało uszczknąć ;p
http://allegro.pl/zgrzewa...1480066895.html
Zapraszam
_________________ F.U.H. DARO Dariusz Grabowski
880 237 591
No,ja myślę,zwłaszcza,że rozmawialiśmy już na ten temat .Ale może nie ma konieczności decydowania się na jeden rodzaj,może każdy chcieć coś innego,w innej konfiguracji.Ja na przykład mam chęć na model,jaki zakupił madmax.
Dołączył: 01 Lut 2009 Posty: 11 Otrzymał 2 punkt(y)
Wysłany: 03-06-2011, 18:08
ToolDar, suchaj koleś.. jeśli ja jestem jak ty mnie nazwałeś"debilem" to ty ze swoją targowo- wiejską inteligencją przypominasz szympansa którego do debila dzieli kosmos .. normalnie.. ja nikogo nie nazwałem przynajmniej debilem
Posiada programy producentów samochodów wykupione i zastrzeżone przez Tecne.
Żaden Gys jej nie dorówna , spełnai ona wymogi producentów samochodów. Wykup oprogramowania kosztuje ok. 700€
Warsztatu niestety nie mam choć nie raz już myślałem aby coś otwożyć , zajmuje się właśnie dystrybucją sprzętu warsztatowego takiego jak spotery , lutospawarki , promienniki. Tecna , Cebora wiem jak lutują zgrzewają i jak czytam wypowiedzi niektórych forumowiczów to mi się słabo robi.
Warsztat na zachodzie nie mając lutospawarki nie ma też pracy a jak ktoś udowodni że pospawałeś blachę HSS zwyklym migiem to i kryminał za to grozi.
Powoli powoli sami w końcu do tego dojdziemy że nie najważniejsza zawsze jest cena a liczy się również jakość i bezpieczeństwo.
_________________ Maszyna przyszłości - za 20 lat na każdym warsztacie.
Bardzo mądry artykuł. Nie ma co ukrywać, że technika idzie do przodu, a w motoryzacji to już szczególnie szybko... Sam cały czas dbam o uzupełnianie warsztatu i stanowisk pracy. inaczej nikt nie jest w stanie dobrze wykonać usługi.
Bardzo mądry artykuł. Nie ma co ukrywać, że technika idzie do przodu, a w motoryzacji to już szczególnie szybko... Sam cały czas dbam o uzupełnianie warsztatu i stanowisk pracy. inaczej nikt nie jest w stanie dobrze wykonać usługi.
Jakoś nie widzę postępu w motoryzacji szczególnie w Europie. Co do napraw to następna bzdura....ma być tanio a sprzęt ma być kolorowy i świecący ekranami ale niekoniecznie skuteczny.
Zgodzę się z tobą, ale tylko częściowo. Rzeczywiście jest mnóstwo samochodów na ilość, które są bardzo lichej jakości, a podczas wypadku składają się niczym harmonijka. Z drugiej jednak strony są coraz to nowsze modele, bardzo zaawansowane technologicznie i dobre jakościowo. One jednak nie są w zasięgu każdego, bo są drogie. w jednym i drugim przypadku uważam, ze o samochody trzeba dbać, a inwestowanie w dobry sprzęt to podstawa, żeby zapewnić wysoka jakość usług.
Trochę mnie nie zrozumiałeś, moim zdaniem do napraw samochodów nie ma sensu stosowanie profesjonalnego sprzętu, bo z naprawy samochodów nie zarobisz na ten sprzęt nawet jakbyś naprawiał tylko Ferrari, Lambo, itp. Ceny części są tak wysokie że dla naprawiacza już nic nie zostaje. Owszem są firmy na Świecie które są całkiem nieźle wyposażone, ale najczęściej to wyposażenie było kupione kilka lat wcześniej.
http://www.zanasiferrari.it https://www.youtube.com/user/CarrozzeriaZanasi
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum