Panowie jakie ciśnienie czy spręz powinien miec wentylator? Co jesli wartości bedą inne? tzn jeśli za mały to wiadome nie przepcha tyle co trzeba jesli za duze to bedzie huragan w pomieszczeniu? bądz zniszczy plenum? Jaka moc powinien miec wymiennik ciepła? Czy równy mocy palnika olejowego?
Wysłany: 18-06-2013, 17:58 Problem z nawiewem w suficie ;/
Witam jestem tutaj nowy jako zarejestrowany użytkownik forum sledze od roku
mam problem z nawiewem powietrza do "komory" a mianowicie chodzi mi o przebudowanie powierzchni nawiewu bo niestety nie sprawdza się na całej objętości komory opad pyłu jest idealny w miejscu tego boxa a po za jego obrębem jak by było zawirowania powietrza i pyl lakierniczy idzie do góry
ściany i sufit obity jest płyta jakaś przestrzeń to jakieś 20 cm miedzy płytą a stropem
zrobić dodatkowy box nad cala objętością krat tylko nie wiem czy cale powietrze będzie się rozchodziło równomiernie
no oczywiscie kiedys kabiny lakiernicze mialy tylko nadmuch , ogolnie zawsze chybaa panuje zasada nadcisnienia w komorze lakierniczej .
u mnie jest strop w ktorym belki ida tak ze nie mam mozliwosci zrobienia wielkiej dziury w suficie na wymiar kratownic dolnych i zrobic tak jak bog przykazal , zastanawia mnie jedno czy taka opcja mogłaby byc zrobic ala drugi sufit i ten nadmuch by doprowadzal powietrze do niego tylko jest ale czy czasem nie bedzie tak ze ten nadmuch bedzie nadal doprowadzal powietrze w jednym miejscu , zalacze na "szkicu" o co mi kaman
nadmuch
3 kw rpm 1430 ; cos 0.82 ale nie wiem o co kaman bo nie jestem elektrikiem
myślalem nad zalozeniem silnika 5,5 kw 2450 rpm chyba bedzie lepiej wialo
Panowie ma ktoś może jakiś DTR lub dokładny opis jakiegoś "przeciętnego" jednostopniowego palnika olejowego przeznaczonego do pracy w kabinie lakierniczej? Chodzi tu o moc, zuzycie oleju jakąs emisje itd.
Oo super, puki co jak najbardziej mi wystarczy Co prawda chciałem jednostopniowy ze względu na ( ponoć ) ekonomiczność ale to mnie satysfakcjonuje Dziękuje uprzejmie
Pomógł: 12 razy Dołączył: 21 Maj 2009 Posty: 3134 Punkty: 106/7 Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 14-08-2013, 12:33
paciak napisał/a:
Oo super, puki co jak najbardziej mi wystarczy Co prawda chciałem jednostopniowy ze względu na ( ponoć ) ekonomiczność ale to mnie satysfakcjonuje Dziękuje uprzejmie
PROJEKTER, jest jakiś sposób na wymianę ciepłą przez ogrzewanie CO .
Jest. W takim przypadku w nagrzewnicy musi być para techniczna ... a jak już czynnik to minimum 80 st. C i kilka nagrzewnic szeregowo. Wielkość pomieszczenia nie ma tak wielkiego znaczenia w tym przypadku jak skok termiczny układu grzewczego. Wielkość pomieszczenia wpływa wprawdzie na czas nagrzewania, ale to wyrównuje się wydajnością wentylacji.
Po kolei :
1. obliczamy kubaturę
2. ustalamy jaką chcemy ilość wymian / lub prędkość opadu powietrza w lakierni
3. dobieramy zdolność przesyłową wentylatorów ( m3/h ) ... gdy są przeszkody to także ich
ciśnienie ( statyczne nie akustyczne. Pa )
4. ustalamy max temperaturę powietrza przy zakładanym przepływie ( + 18 st C )
4a ustalamy punkt początkowy temperatury zasysanego powietrza ( np 0 st C ... albo minus
20 st C ).
Teraz można przymierzyć się do obliczenia wydajności układu grzewczego i jego mocy ( MJ i kW energii cieplnej ) Jeżeli zakładamy że lakierujemy przy -20 st C to skok termiczny układu wynosić musi 38 st. C .... o 38 st C w kilka sekund ( lub część sekundy ) musi się podnieść temperatura zasysanego powietrza z -20 st C do + 18 st C. Żeby to uzyskać musimy mieć do dyspozycji "ognie piekielne" ogrzewające płomieniem powietrze ( np bezpośredni palnik gazowy - płytowy ) albo "magazyn" na ciepło czyli bębnowy wymiennik ... rozgrzany do ogromnej temperatury stalowy kocioł ... albo układ skokowy ... najpierw z -18 st C do powiedzmy 0 st C a potem do + 18 st C.
Bębnowy wymiennik ciepła jest tym sprawniejszy im dłużej powietrze ma kontakt z rozgrzanymi ściankami. Dlatego sam bęben ma radiatory czy układ labiryntowy ( kieszenie z wlotem i wylotem żeby powietrze zostało na ściankach jak najdłużej. Połączenie mocy palnika kaloryczności paliwa i konstrukcji wymiennika daje maksymalną zdolność podgrzania powietrza określaną przydatnie jako skok termiczny ..... bo co daje lakiernikowi informacja wartość MJ czy kW.
Palnik bezpośredni na płycie ma dysze. Spada temperatura to sterowanie odpala kolejne dysze. Maksymalna moc tego urządzenia jest w stanie spalić komorę na popiół. Tu nie ma ograniczeń ... po za elektroniką Takie kabiny mogą pracować w każdych warunkach klimatycznych poniżej zera st C.
Układ szeregowy / skokowy to system zależny od mocy / wydajności nagrzewnicy czyli jej powierzchni lub grubości ( ilości czynnika grzewczego ) i temperatury tego czynnika. Gdyby nawet utrzymać stałą temperaturę wody czy glikolu, to nadal jest taki problem ze rano może być - 10 st C a wieczorem 0 st C. Jak taki system ma reagować ? ... a no musi mieć system bay-pass pozwalający na ominięcie jednej lub dwóch nagrzewnic, albo układ mieszania powietrza zimnego z przegrzanym ponad potrzeby kabiny, albo system hydrauliczny kierujący wodę z kotła w obieg pomijający nagrzewnicę ... jest jeszcze kila innych rozwiązań związanych z sama budową nagrzewnicy ale to już specjalne urządzenia włącznie z kompletnymi centralami grzewczo wentylacyjnymi z układem wymienników krzyżowych ( rekuperator ). Kolejny problem w tym systemie jest taki że ciepło zabrane do ogrzania tej masy zasysanego powietrza i wywalanego na zewnątrz razem z mgłą lakierniczą .... nie dociera już z kotła do grzejników i nagrzewnic ogólnych. W zasadzie do zasilania nagrzewnic musi być odrębny kocioł, albo piec.
Są kabiny i lakiernie tak ogrzewane. Jednak maja one także wspomaganie palnikami i suchymi wymiennikami bębnowymi, albo współpracują z kotłami parowymi w firmach które korzystają z pary technologicznej ... np myjnie cystern spożywczych ... albo zakładu przemysłowe. Dlatego .... przykro mi ale normalny węzeł CO nie daj się zaprzęgnąć do pracy w lakierni. Suchy wymiennik opalany innym paliwem niż gaz czy olej, lub prąd może może ... ale to tak samo kłopotliwe rozwiązanie.
Jest też patenciarskie dziadowskie / gównozjadowe rozwiązanie
Nie jest to mój pomysł ani koncepcja ... i z przykrością muszę przyznać że niestety ... działa. To układ z prostą nagrzewnicą gazową z otwartym płomieniem, wpiętą w układ kanałów nadmuchu powietrza. Nagrzewnica za kilkaset złotych zasilana z butli gazowej ... więcej nie napisze bo to obciach .
Jeszcze raz wielkie dzięki za DTR'y. Teraz pytanie typowo amatorskie, filtry węglowe do kabiny załozyć można pod paint stopy? żeby oczyścić powietrze wyrzucane z kabiny w celu zmniejszenia emisji?
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Maj 2012 Posty: 65 Wystawił 2 punkt(y) Skąd: Opole
Wysłany: 14-11-2014, 20:35
Panowie pytanie, kupuję teraz blaszaka 6x4 ma on robić niby za komorę
Chcę nad bramą zrobić kratownicę i założyć filtr, a po drugiej stronie na dole taki oto wentylator :
Jego dane techniczne:
Wydajność 6510 m3/h
Poziom hałasu 72 dBA
Obroty 1350 obr/min
Moc 400 W
Pobór prądu 1,85 A
Napięcie znamionowe 230 V
Zakres temperatury -30 - +60 *C
Klasa zabezpieczenia IP 54
Waga 9,00 kg
Nr aukcji na allegro : 4765431989
Oczywiście przed nim również chcę zamontować filtr .
Myślicie że może być cos takiego czy raczej szukać jeszcze coś większego, silniejszego ?
Najpierw popatrz na różne konstrukcję kabin i przeczytaj dokładnie ten temat. Ogólnie schemat wentylacji w kabinie nijak się ma do Twoich planów.
Najprościej wygląda to tak idąc od góry: filtr wstępny wentylator nadmuchowy filtr sufitowy pomieszczenie wentylowane filtr podłogowy np. PAINT STOP wentylator wyciągowy.
Z tego co zrozumiałem chcesz podłączyć jedyny wentylator na dole jako wyciąg rezygnując z nadmuchu. Spowoduje to wciąganie syfu z zewnątrz przez każdą możliwą szparkę/dziurkę/szczelinkę pomijając ten filtr nad bramą.
Domyślam się, że chodzi o taki blaszak z blachy trapezowej, co przywożą chłopaczki na miejsce, zdejmują z paki i składają. Chyba wszystkie takie garaże są tak skonstruowane, że wysokość bramy=wysokość garażu z przodu więc nie wiem gdzie tam zmieścisz kratownicę.
Jeśli chodzi o wentylator, to oprócz wydajności w m3/h ważnym parametrem jest również ciśnienie w Pa jakie taki wentylator jest w stanie zrobić a przekłada się to bezpośrednio na zdolność przepchania tych m3 powietrza przy danym oporze całego układu(filtry, kratki, załamania, kanały itp) wykresu zależności ciśnienia/wydajności tego wentylatora nie znalazłem więc trudno powiedzieć co on potrafi jednak takie wentylatory ścienne mają zwykle duże "przepływy" przy niskim ciśnieniu(czyt oporze) więc każdy filtr/kanał na jego drodze znacznie zmniejsza jego wydajność.
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Maj 2012 Posty: 65 Wystawił 2 punkt(y) Skąd: Opole
Wysłany: 14-11-2014, 21:19
nalpio, Dzięki za odp.
Chodzi o taki garaż http://www.swiatgarazy.co...aze-dwuspadowe#
Wysokość max 2.65 m
Czytałem tu na forum że w stanach długi czas używano takich kabin tylko z filtrami (zamiast nadmuchu) i tylko z silnym wyciągiem.
Oczywiście garaż będzie ocieplony z zew. styropianem, a wjazd do garażu będzie z hali, więc bedzie ciągnąć ciepłe powietrze.
Jaką powierzchnię filtra nad bramą planujesz? Na oko to wygląda na max 1,5m2 a 1m2 filtra sufitowego ma przepustowość 900m3/h przy zerowym zapchaniu więc max przepływ powietrza będziesz miał ograniczony 1350m3/h już przez sam filtr na wejściu. Prawdopodobnie taka konstrukcja jak planujesz będzie lepsza niż lakierowanie w hali bez jakichkolwiek filtrów i wyciągów ale nie spodziewaj się zbyt wiele.
Nadmuch musi być mocniejszy ewentualnie równy a obieg powietrza regulowany żaluzjami by panowało wewnątrz nadciśnienie. No i w tym pędzie wypadało by podgrzać to powietrze...
W zasadzie większość jest opisana w publikacji PROJEKTERA w lakierniku i w PDFie tutaj na forum tutaj Formalnie musisz mieć 20 wymian powietrza w godzinę w tym blaszaku więc licząc z grubsza kubaturę 60m3 to musisz mieć wentylator o wydajności 1200m3/h i filtry które będą w stanie tyle przepuścić. Zakładając, że ten wentylator ma~6000m3/h przy zerowym obciążeniu a czysty filtr stawia opór na poziomie 25 Pa to musisz odczytać z wykresu, jaka przepustowość będzie przy takim obciążeniu. Porównując z wentylatorami o podobnych wymiarach/parametrach do których jest dostępny wykres to wydajność spadnie do około 4500-5000m3/h więc nie jest źle kwestia tylko jest taka, żeby jakoś zbudować pseudo plenum w którym rozejdzie Ci się te powietrze po całej powierzchni filtra. Ogólnie to możesz wziąć dwa takie same wentylatory na nadmuch i wyciąg byleby spowodować efekt taki, że po włączeniu obu wentylatorów drzwi się same otwierały a można to zrobić np. ograniczając obroty wyciągowego albo nieco go przysłonić.
[ Dodano: 14-11-2014, 22:02 ]
SzaKal napisał/a:
Coś mi się wydaje że czeka mnie jeszcze dużo nie przespanych nocy na tym forum, niż wszystko połapie
[ Dodano: 14-11-2014, 21:53 ]
Może głupie pytanie, ale w jakim celu musi być nadciśnienie w kabinie ?
Nadciśnienie musi być po to co pisałem już wcześniej. Lepiej jak ci się mgła lakiernicza wydostanie na zewnątrz i zasmrodzi okolicę niż jakby pył/kurz/owady z hali leciał na świeżo polakierowany element w skrócie
Pomógł: 1 raz Dołączył: 17 Maj 2012 Posty: 65 Wystawił 2 punkt(y) Skąd: Opole
Wysłany: 14-11-2014, 22:11
Plenum rozumiem że to taki niby duży okap ? coś cię pospawa.
Mi się zawsze wydawało że najważniejsze tu to jak najsilniejszy wyciąg, żeby wszystkie syfy, opary, mgłę lakierniczą itp. wyciągało na zew. dużo mi wyjaśniliście dzięki
[ Dodano: 14-11-2014, 22:14 ]
A jeżeli garaż jest szczelny ? i nie ciągnie syfu ze szczelin ? tylko z filtra ? tak pytam profilaktycznie bo już napewno kupie nadmuch
Planuje własnoręcznie zbudować ścianę lakierniczą. Wymiary jakie by miała to coś w granicach 200x150 cm, filtry: zewnatrz kartonowy, w środku paint stop obłożony na rurze z siatki stalowej. Moje pytanie dotyczy wentylatora, czy wentylator promieniowy o wydajności około 3tyś m3/h i Pa 1000 będzie się do tego nadawał?
Pomieszczenie 7x8x3 m.
Myślałem tez o nagrzewnicy wodnej z wentylatorem, i tutaj też pytanie: czy taki wentylator nagrzewnicy ma mieć większą wydajność czy mniejszą od wentylatora w ścianie lak.?
Jesteś przygotowany na koszta rzędu 3 tyś + około 100h-150h roboczych? Realne koszty całkowity budowy ścianki to przedział 6-7tyś jeśli to robisz pierwszy raz.
+ koszta przepustnicy zewnętrznej, rury spiro minimum fi 315mm i przejść z wentylatora na przepustnicę. czyli jakieś 500-700zł.
+ filtry około 200zł.
Niedawno robiłem ściankę lakierniczą z miejscem do mycia pistoletów i robienia natrysków próbnych, z wentylatorem o wydajności od 15-18 tyś m3/h.
Jak to będziesz robił z blachy i jakichś profili stalowych to zaraz sobie kup nitownicę pneumatyczną, normalną się zajedziesz.
Piszę tutaj o ściance na kołach, która da się ruszyć i Ci się nie złoży jak domek z kart. Chyba, że chcesz zrobić sobie wynalazek z płyty osb, ale to już trąca parodią.
Koszty sobie przeliczę, płyta typu osb lub inne nie wchodzi w grę, myślałem o arkuszach blachy ocynkowanej.
O jakiej przepustnicy piszesz bo nigdzie nic o tym nie znalazłem?
Niestety dalej nie wiem czy wentylator o podanych parametrach da radę
Kosztów sobie nie przeliczysz robiąc to pierwszy raz, koszty zweryfikuje budowa ścianki. Na końcu się zdziwisz.
Jednak pewnie jesteś z tych mądrzejszych co wszystko wiedzą to powodzenia.
Cytat:
O jakiej przepustnicy piszesz bo nigdzie nic o tym nie znalazłem?
Jak się nie chce szukać to nigdy się nie znajdzie, choćbyś się o to wywrócił.
Pomógł: 2 razy Dołączył: 09 Sie 2013 Posty: 85 Otrzymał 2 punkt(y) Skąd: Szczecin
Wysłany: 25-06-2016, 08:46
Stary uwierz ze nie wiesz co piszesz .Wiesz ile kosztuje sam wentylator przeciw wybuchowy o odpowiedniej wydajności ?
Nie wspomnę o ergonami pracy przy takiej ścianie .
Ta tak jak byś napisał na h..j mi Wbx za 1700zl jak mogę tak samo polakierowac sico za 60zl .
Ja kupiłem ściana olimphia i to jest najlepsza rzecz jaką kupiłem .
To twoje pieniądze, więc nic mi do tego.
Wiem co piszę.
Nie porównuj technologii i wiedzy jaką trzeba mieć do zaprojektowania i wyprodukowania pistoletu profesjonalnego do kątownika, miary i kilku kawałków blachy i zgrzewarki plus nitownicy czy też zaciskarki nitonakrętek.
Pomógł: 8 razy Wiek: 38 Dołączył: 11 Sty 2015 Posty: 358 Otrzymał 17 punkt(y) Skąd: Małopolska
Wysłany: 26-06-2016, 11:23
Samo skonstruowanie ściany lakierniczej nie wymaga jakiś mega kosztów jeśli robisz to domowym sposobem ale.... Jeśli działasz legalnie, zatrudniasz pracowników jesteś na starcie narażony na kontrole różnych organów i nie możesz sobie pozwolić na ścianę z kątowników , wentylator na silniku od ,,frani'' bo to jest tykająca bomba z opóźnionym zapłonem.
Tak jak napisał przemek22.1986 sam zakup silnika przeciw wybuchowego to koszt rzędu 1,5-2 tyś złotych- i to jeszcze nie jakiejś super firmy i wydajności. Podczas kontroli musisz posiadać na urządzenie atesty, pozwolenia, spełniać normy zanieczyszczenia powietrza itp. To niestety generuje pieniądz, i nie ma co się dziwić że takie urządzenie kosztuje. Jeśli zrobił byś samoróbkę i komuś stała by się krzywda np .: wybuch silnika z wiadomo jakich przyczyn to płacisz kary , odszkodowania a o sądach nie mówię. Ja wolał bym kupić używaną ścianę ori niż robić ściane - choć to dla mnie banalna sprawa a koszty były by dwa razy mniejsze . To jest każdego wybór i pieniądzę.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum