Lakierowanie samochodów
Lakiernictwo samochodowe,lakierowanie samochodu,forum lakiernicze,lakiernictwo,polerowanie,blacharka,pistolet,podkłady,papiery ścierne,mokro i sucho,szlifierka,szlifowanie szpachli,matowienie,mycie,kabiny lakiernicze,pistolety,sprężarki,bazy,

Projektowanie i Budowa Warsztatu - Kratery - osuszacz ziębniczy, nowa pompa czy jedno i drugie?

s-t-a - 14-06-2016, 20:50
Temat postu: Kratery - osuszacz ziębniczy, nowa pompa czy jedno i drugie?
Witam wszystkich,


Piszę do Was z prośbą o radę, ponieważ opadają mi ręce i odechciewa mi się wszystkiego, co jest związane z naszym hobby.

Od dawna mam problem z mikro kraterami w lakierze:


Co ciekawe występują te mniejsze kratery, bez dużych oczek.

Setup w skrócie:

1. Kompresor z chińską pompą 3 tłokową v3090 @ 660rpm (obroty obniżone specjalnie żeby zmniejszyć temperaturę pracy i wydłużyć żywotność, wydajność wystarczająca 500l/min) zalany olejem mineralnym 15w40

Za sprężarką zamontowałem około 3m rury 3/4 ocynkowanej aby schłodzić powietrze.
Chłodne powietrze trafia do butli 150l z której regularnie spuszczam biało - mleczną wodę w ilości około 100ml na kilka godzin pracy sprężarki. Gołym okiem widać wytrącający się olej w kondensacie.

2. Instalacja za butlą zrobiona jest z rurki 1/2 ocynkowanej i 18mm miedzianej, zgodnie z wytycznymi Projektera z tematu : http://lakiernik.info.pl/viewtopic.php?t=445


Wygląda to tak:

Butla -->
3mb + pierwsza ślepa nitka ze spustem kondensatu -->
nieznaczny spadek (kilka procent) do końca instalacji, 5mb rury -->
filtroreduktor Festo 50 um -->
za reduktorem jest już tylko rura miedziana 1mb, tutaj występuje pierwsza łabędzia szyja, naolejacz do narzędzi i ślepa nitka z upustem -->
2mb rury (oczywiście spadek rury zachowany do końca instalacji) łabędzia szyja, blok przygotowania powietrza CKD 5 um + 0,1 um i ślepa nitka z upustem -->
1mb rury, kolanko, ślepa nitka z upustem - koniec instalacji

W pierwszym filtrze 50 um zbiera się woda, spuszczam regularnie.
Filtry CKD są idealnie czyste (wyglądają w środku jak nowe) nie zbiera się w nich ani gram wody (może dzięki łabędziej szyi), dlatego wykluczałem przedostawanie się mgły olejowej.
Do ostatniej chwili wierzyłem, że kratery spowodowane są zanieczyszczeniami z zewnątrz. Dziś z ciekawości nalałem zmywacza sylikonowego do przewodu zasilającego pistolet, po 5 minutach dmuchnąłem pistoletem (samym powietrzem, bez materiału) w stronę czystej białej szmatki i razem ze zmywaczem poleciał ciemny oleisty osad ! !

Wniosek? Cała skomplikowana instalacja + filtry mgły olejowej nic nie dają. Mgła olejowa przedostaje się przez filtry i trafia ze sprężonym powietrzem powodując mikro kraterki, które śnią mi się w najgorszych koszmarach :D

Teraz wielka prośba o radę.
Walczyłem z tą instancją przez ponad rok, ostatecznie wszystkie elementy są nowe, pompa oszczędzana, obniżone obroty, chłodzona dodatkowo mocnym wentylatorem załączającym się powyżej 60 stopni (termostat zamontowany na głowicy), na wzierniku brak ubytków oleju, ale jednak na wylocie pojawia się charakterystyczny oleisty szlam, kondensat z butli jest mleczny.

Co rozwiąże mój problem?

Zacząć od zmiany oleju na sprężarkowy + czyszczenie całej instalacji?

Wymiana pompy? (Fiac, ABAC, Gudepol?)
Montaż osuszacza ziębniczego zaraz za butlą?

Chciałbym raz na zawsze pozbyć się tego defektu i wreszcie zająć się zajawką a nie wiecznymi poprawkami nie dającymi żadnego efektu.

Wiem, że każdy amator - hobbysta, lakiernik - garażowiec, a nawet właściciel małej lakierni przechodził przez ten problem. Jak sobie poradziliście?

Pozdrawiam,
S-t-a

piotr10 - 14-06-2016, 23:46

Ja bym na twoim miejscu zaczął od zmiany sprężarki oraz od dokładnego czyszczenia instalacji- to jest podstaw. Zakupić porządne filtry , odolejacze do powietrza - CKD to jest minimum. Pociągną bym osobną nitkę tylko do lakierowania, a naolejacz zasilający narzędzia na osobnej nitce od kompresora.
Automalina - 15-06-2016, 00:32

Piotr twój wpis jest o niczym.
To już kolega przerabiał i nic nowego nie odkryleś.

s-t-a,
Pierwsze. Wymień pompę na abac b4900.
Podobna wydajność i silnik masz pewnie 3 kW.
Dlatego tą proponuję.
Ckd na olej działa jak avast na wirusy.
Nie widzi oleju i go puszcza.
Osuszacz nie wylapuje oleju.

Zacznij od pompy, instalację wyczyść, węże i wkłady w Ckd wymień.
Będzie dobrze.

piotr10 - 15-06-2016, 08:05

Automalina -czy ty się człowieku słyszysz :glupek: wypiasałeś wszystko to co powiedziałem mu żeby zrobił a ty mówisz że mój wpis jest o niczym :killer: Nie masz pojęcia o instalacji i uzdatnianiu powietrza, wnosisz na forum tylko głupie wywydy i tylko poczucie humoru jak ktoś czyta twoje posty. Może zechcesz opisać co kolega przerabiał że to co napisalem jest o niczym. Dla Ciebie nie ma znaczenia czy malujesz ( nie lakierujesz) przy pomocy kompresora powietrza od C330 czy za pomocą odkurzacza bo i tak to będzie wielkie gówno :glupek:
s-t-a słuchaj ,,miszcza'' Automaliny z Kaczórek a będziesz wielki :)

Automalina - 15-06-2016, 16:07

Piotrusiu napisałeś ogólnie, bez konkretnych informacji.
Co dokładnie byś radził zrobić, jaki silnik ma kolega nie zapytałes a on już napisał że rozważa wymianę kompresora.
Napisałeś kup porządne filtry - Ckd to minimum.
Przecież kolega ma Ckd i juz wie że one działają tylko wtedy gdy nie musi ich być bo niema oleju w powietrzu.
Czyli nie działają, to tak abyś zajażył ironię.
Wystarczy filtr dokładny, 0,01 mikrona filtracja.
Nie musi być sata, bo szkoda kasy za markę płacić.

Co do osobistych wycieczek pod moim adresem, synku jesteś ignorantem w temacie lakiernictwa.
Wiedzą forumową nie zaszalejesz w zderzeniu z praktyczną wiedzą popartą szkoleniami.
Niebieski jesteś, ale chyba tylko za ilość wpisów, bo za merytoryczną ich wartość to szczerze?
Nie pytaj.

piotr10 - 15-06-2016, 16:39

1.
to dlaczego polecasz mu sprężarkę nie pytając go o silnik jaki w kompresorze ma u siebie- a s-t-a togo nie podał ;)
2.
Gdzie ci napisał że chce wymienić kompresor - pisał o pompie ( sprężarce) :)
3,
Pisałem żeby kupił porządne filtry w których ckd jest niezbędnym minimum było o tym tu na forum ale pewnie nic o tym nie wiesz, ale są lepsze firmy. Ckd jest na tej półce najniżej. :nono:
4, Myslisz że jak ma założony ckd 0,5 i 0,1mikrona filtr to wystarczy? Do uzdatniania powietrza w kabinie lakierniczej stosuje się zestawy filtrów nie za 200 złotych lub tańszych :glupek:

5,
Jeśli nie masz na satę to podaj markę pistoletu który polecasz i w czym jest różnica między nimi. Jak byś nie wiedział to właśnie w mieszalniach do robienia fiszek używa się saty- no i wchodzisz ty ze swoim sico i o dziwo odcień inny? :glupek: Jeśli sata nie spełniała swego zadania to jej cena nie byla by taka- coś za coś ty saty nie będziesz miał bo wystarczy ci pędzel.


Jeśli chodzi o szkolenie może się pochwalisz w jakich ty brałeś udział i kiedy , a ja to sprawdzę bo mam taką możliwość Masz praktyczną wiedzę popartą szkoleniami i robisz w szopie po dziadku za 200 zł za element? Żal cię słuchać.
Ty niestety merytoryki nie posiadasz. ile razy ja lub koledzy z forum próbowali dowiedzieć się od ciebie informacji na temat twoich stwierdzeń? Nigdy na żadne z nich nie odpisałeś.
Ja nie patrzę czy ty masz kolor zielony , niebieski czy różowy tylko na to co wnosisz tu na forum Popatrz ile razy pomogłem a ty? . Niedawno wypisałeś swoje wywody już nie chce mi się szukać na jaki temat , ale co najważniejsze jaka była reakcja forumowiczów?-
,, Automalina to znowu ty'' - ;) Jesteś moim idolem
Liczę na ciąg dalszy twoich wypocin nieźle się przy tym bawiąc :taniec2:

Automalina - 15-06-2016, 16:56

Przeczytaj proszę raz jeszcze moje wpisy w tym temacie.
ZE zrozumieniem jeśli potrafisz.

Merytoryki się nie posiada misiaczku.
Merytoryka to już Google ci powie co to.

auto_tech - 15-06-2016, 17:11

Automalina, ja pier****. Ty naprawdę z wysoka musiałeś upaść na tą głowę. Jestem Twoim fanem na tym forum i każdy Twój post wnosi wiele radości w moim życiu. Śledzę Twoje poczynania i notuję rady:). Trzymam kciuki!

Przepraszam za off topic.

piotr10 - 15-06-2016, 17:17

auto_tech :piwosz:
Automalina - 15-06-2016, 18:13

W ten sposób nabijacie sobie posty?
Łał.! :)

Chciałbym poznać to forum, ale nie o Was koledzy akurat mi chodzi.
Hejty to na Onecie możecie.
Mam też parę pytań, ale aż strach się zapytać.

piotr10 - 15-06-2016, 22:38

Jak masz pytania to pytaj , chętnie pomożemy ale nie na zasadzie przeciągania z tobą , i ciągłym wmawianiu że tylko ty masz rację. To forum po to jest żeby dowiedzieć się czegoś oraz udzielić odpowiedzi jeśli się ją zna. Tak poważnie to sam nakręcasz te sytuację - tylko po co? Nie lepiej na spokojnie powymieniać się opiniami?
s-t-a - 16-06-2016, 01:05

Witam i dziękuję za odpowiedzi, jednak nie spodziewałem się takiego bałaganu :)

Wracając do tematu...
Postanowiłem dać jeszcze jedną szansę chińskiej pompie. Kiedy znajdę trochę czasu, ponownie rozkręcę i wyczyszczę wszystkie elementy instalacji wyciorem i wodą z ludwikiem, łącznie z wyjściem z głowicy pompy. Dowiedziałem się od handlowca Waltera, że zalanie pompy olejem sprężarkowym typu L-DAA, powinno zredukować puszczanie oleju ze względu na optymalną lepkość dla sprężarki w wyższych temperaturach pracy (obecnie zalany jest zwykły silnikowy minerał 15w40)

Teraz ciekawostka z ostatniej chwili.
Jeśli dobrze rozumiem tabelkę z katalogu CKD :

https://www.bibusmenos.pl...jowej_M_000.pdf

maksymalny przepływ dla filtra CDK M1000 to około 180 l/min ! !!!

Prawdopodobnie każdy z posiadaczy tego małego filterka przecenia jego możliwości, biorąc pod uwagę zużycie powietrza przeciętnego pistoletu 250-400 l/min... Przeciążony filtr puszcza mgłę, stąd zaschnięty olej wężu za CKD M1000

Dalej nie chce mi się wierzyć, że to wina pompy... Przecież każda sprężarka tłokowa puszcza olej... nie wiem co o tym myśleć.

Pytanie do tych, którzy nie mają problemu kraterów. Jak dużo oleju puszczają Wasze sprężarki?

piotr10 - 16-06-2016, 09:12

w swoim kompresorze mam sprężarkę ABAC B7000B użytkuje ją ok trzy lata i nie zauważyłem żeby puszczała olej oraz żebym miał problemy z kraterami jak w twoim przypadku. . Oczywiści wymiana oleju co pół roku na taki jaki producent zaleca. Nie zalewaj sprężarki olejem silnikowy, tylko sprężarkowym. M1000 z ckd nie nadaje się ze względu właśnie na ilość przepływu powietrza. Staraj się ,przynajmniej ja tak robię stosować filtry których wydajność jest 2x większa od zapotrzebowanie. Ale niestety sprężarka musi być wymieniona bo ciągle będziesz miał problemy z olejem, a z doświadczenia że zalanie ją nowym olejem już jej nie pomoże - przerabiałem ten temat jakieś 5 lat temu.
s-t-a - 03-07-2016, 20:59

Ostatnio spędziłem trochę czasu w warsztacie testując nowe filterki.

Blok CKD 1/4" 5 um + 0,1 um @180 l/min wymieniłem na FESTO 1/2" 5 um + 0,01 um @ 900 l/min, użyłem nowego przewodu ciśnieniowego, element próbny dokładnie odtłuściłem i... żadnych postępów.

Następnym krokiem prawdopodobnie będzie zakup nowej pompy sprężarkowej.

kalbi - 03-07-2016, 21:46

s-t-a napisał/a:
Ostatnio spędziłem trochę czasu w warsztacie testując nowe filterki.

Blok CKD 1/4" 5 um + 0,1 um @180 l/min wymieniłem na FESTO 1/2" 5 um + 0,01 um @ 900 l/min, użyłem nowego przewodu ciśnieniowego, element próbny dokładnie odtłuściłem i... żadnych postępów.

Następnym krokiem prawdopodobnie będzie zakup nowej pompy sprężarkowej.

kup dużą beczką, kup 30m przewodu ogrodowego, włóż do beczki wkopanej na równo z poziomem gleby, zalej wodą i to będzie taki osuszacz na szybko i bardzo tanio.

Automalina - 03-07-2016, 23:47

Olej się skropli?
To nie para wodna jest tu powodem oczek.
Kolega pisze wyraźnie.
Olej, to może beczkach oleju będzie dobra?

s-t-a - 05-07-2016, 00:35

Automalina napisał/a:
Olej się skropli?
To nie para wodna jest tu powodem oczek.
Kolega pisze wyraźnie.
Olej, to może beczkach oleju będzie dobra?


Według mądrych książek olej powinien się skroplić.

Przy 10*C 1m³ powietrza zawiera max 9,36 g wody i 0,245 mg oleju
Przy 100*C 1m³ powietrza zawiera max 588,2 g wody i 5,170 mg oleju


Teraz pytanie co najpierw :D Osuszacz ziębniczy, czy pompa?

Automalina - 05-07-2016, 13:06

Pompa. Osuszacz nic nie zmieni.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group