lakiernicy Grupy FAQ Szybkie Pytania-Odpowiedzi-Chat [0] Statystyki Rejestracja Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
Kupujesz kabinę ? załatw sobie POZWOLENIE NA BUDOWĘ
Autor Wiadomość
PROJEKTER
Ekspert



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Maj 2009
Posty: 3134
Punkty: 106/7
Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 14-01-2014, 15:57   Kupujesz kabinę ? załatw sobie POZWOLENIE NA BUDOWĘ

Witam, i przepraszam że długo nie pisałem. Przyznam jednak że 16 lat zajmuje się projektowaniem lakierni i tak dobry rok jak 2013 przytrafił mi się pierwszy raz. Kompletny brak czasu nie pozwalał pisać ... i przykro to przyznać, ale nadal się nie wyrabiam, a zleceń przybywa i przybywa .... i byłoby cudnie ale to UE więc jak coś idzie świetnie to trzeba to spieprzyć .... tak się stało i tym razem. ;)


Drodzy Forumowicze 19 listopada 2013 roku weszły nowe przepisy Prawa Budowlanego w których nasi ustawodawcy umieścili taki to zapis :

Pozwolenia na budowę wymagają przedsięwzięcia, które wymagają przeprowadzenia oceny oddziaływania obiektu na środowisko, lub przeprowadzenia oceny oddziaływania obiektu na obszar Natura 2000 ...

http://www.a-ronet.pl/a_prawo/ustawy/2013_1409.pdf strona 21 tekst w pełnym brzmieniu jest tuż nad Art 29a

Z polskiego na nasz ..... Każda instalacja technologiczna przeznaczona do nanoszenia, lub suszenia ciekłych wyrobów lakierniczych wymaga przed jej montażem uzyskania Decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych ( obowiązujące rozporządzenie ). Każda lakiernia z kabiną i bez ... każda w której aktualnie montowana jest kabina, lub jakieś stanowiska lakiernicze, lub nawet układ wentylacyjna grzewczy w wydzielonym pomieszczeniu. Lakiernia samochodowa, stolarska, przemysłowa, frontów meblowych, szkła czy ogrodzeń stalowych. Nie ma nawet znaczenia fakt że ktoś wymienia tylko starą komorę na nową albo to że ma legalnie działającą lakiernię od wielu już lat ..... takie "przedsięwzięcie" wymaga D.O.Ś. W praktyce niestety każdy montaż komory lakierniczej, lub innej instalacji wymaga teraz pozwolenia na budowę .... a to oznacza dwa trudne do przyjęcia fakty :

1. Projekt budowlany ..... wielobranżowy projekt z wszystkimi formalnościami i papierami sięgający kosztów nawet 80 000 zł. tylko do instalacji kabiny.

2. Odbiory techniczne obiektu przez urzędników, po wcześniejszym dostosowaniu go do aktualnych wymogów technicznych zawartych w obowiązujących przepisach na dzień uzyskania pozwolenia na budowę.

Drodzy Panowie .... nie piszcie że to głupie albo durne bo to oczywiste że ktoś teraz pojechał z tymi przepisami mega ostro. Nie wypisujcie wątpliwości że to nie możliwe, albo coś tam ... bo od czwartku dzwonię po urzędach, znajomych projektantach i rzeczoznawcach ... i nie ma żadnych wątpliwości. ;) Projekt budowlany w pełnej wersji opisanej w rozporządzeniu z uzgodnieniami i decyzjami ( czyli drogi i rozbudowany ). Tylko taka forma projektu pozwala na wystąpienie o wydanie Pozwolenia na budowę. Robi ktoś z was lakiernię i stawia sobie komorę wewnątrz, lub na zewnątrz budynku ... komorę za 20 tyś czy za 200 tyś starą, lub nową w istniejącej lakierni w garażu, czy budynku gospodarczym .... musi uzyskać pozwolenie na budowę i liczyć się z kosztami wielobranżowego projektu którego wartość w wielu przypadkach przekroczy wartość zakupu kabiny.

Nie piszcie że to lepiej dla mnie :nono: ..... Niestety dużo, dużo gorzej. Po pierwsze zarabiam od teraz mniej, bo sam już nie zrobię całości projektu dla lakierni jak dotąd .... po drugie uzyskanie pozwolenia na budowę potrwa teraz 8 - 10 mc. W efekcie ... Mniej kasy i mniej zleceń i do tego rzadziej.

No cóż .... w tej branży już było drogo i kiepsko. Teraz dla wielu inwestorów to już są warunki zaporowe. Niestety nie radzę nikomu inwestować w obiekt bez pozwoleń. :nono: PNB wyda decyzję o usunięciu samowoli budowlanej i przywróceniu stanu poprzedniego z przymuszeniem od 50 do nawet 200 tyś. Jak się ktoś zmieści w wyznaczonym terminie .... dostanie mandat, a z zasady to 2 tyś.

To wszytko jest po to żeby się nam lepiej i szczęśliwiej żyło :) w bogatej UE.

[ Dodano: 14-01-2014, 17:44 ]
PROJEKTER napisał/a:
Witam, i przepraszam że długo nie pisałem. Przyznam jednak że 16 lat zajmuje się projektowaniem lakierni i tak dobry rok jak 2013 przytrafił mi się pierwszy raz. Kompletny brak czasu nie pozwalał pisać ... i przykro to przyznać, ale nadal się nie wyrabiam, a zleceń przybywa i przybywa .... i byłoby cudnie ale to UE więc jak coś idzie świetnie to trzeba to spieprzyć .... tak się stało i tym razem. ;)


Drodzy Forumowicze 19 listopada 2013 roku weszły nowe przepisy Prawa Budowlanego w których nasi ustawodawcy umieścili taki to zapis :

Pozwolenia na budowę wymagają przedsięwzięcia, które wymagają przeprowadzenia oceny oddziaływania obiektu na środowisko, lub przeprowadzenia oceny oddziaływania obiektu na obszar Natura 2000 ...

http://www.a-ronet.pl/a_prawo/ustawy/2013_1409.pdf strona 21 tekst w pełnym brzmieniu jest tuż nad Art 29a

Z polskiego na nasz ..... Każda instalacja technologiczna przeznaczona do nanoszenia, lub suszenia ciekłych wyrobów lakierniczych wymaga przed jej montażem uzyskania Decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych ( jest obowiązujące rozporządzenie gdzie takie instalacje są na lisie obiektów mogących potencjalnie negatywnie oddziaływać na środowisko co oznacza komiczność wykonania dla nich oceny oddziaływania w formie Karty Informacyjnej przedsięwzięcia lub Raportu o oddziaływaniu obiektu na Środowisko). Każda lakiernia z kabiną i bez ... każda w której aktualnie montowana jest kabina, lub jakieś stanowiska lakiernicze, lub nawet układ wentylacyjna grzewczy w wydzielonym pomieszczeniu wymaga przeprowadzenia oceny a to oznacza wystąpienie o pozwolenie na budowę a to oznacza wielobranżowy projekt budowlany = 6 kg dokumentów. Wymaga tego - Lakiernia samochodowa, stolarska, przemysłowa, frontów meblowych, szkła czy ogrodzeń stalowych. Nie ma nawet znaczenia fakt, że ktoś wymienia tylko starą komorę na nową albo to że ma legalnie działającą lakiernię od wielu już lat ..... takie "przedsięwzięcie" wymaga D.O.Ś. W praktyce niestety każdy montaż komory lakierniczej, lub innej instalacji wymaga teraz pozwolenia na budowę .... a to oznacza dwa trudne do przyjęcia fakty :

1. Projekt budowlany ..... wielobranżowy projekt z wszystkimi formalnościami i papierami sięgający kosztów nawet 80 000 zł. tylko do instalacji kabiny.

2. Odbiory techniczne obiektu przez urzędników, po wcześniejszym dostosowaniu go do aktualnych wymogów technicznych zawartych w obowiązujących przepisach na dzień uzyskania pozwolenia na budowę.

Drodzy Panowie .... nie piszcie że to głupie albo durne bo to oczywiste że ktoś teraz pojechał z tymi przepisami mega ostro. Nie wypisujcie wątpliwości że to nie możliwe, albo coś tam ... bo od czwartku dzwonię po urzędach, znajomych projektantach i rzeczoznawcach ... i nie ma żadnych wątpliwości. ;) Projekt budowlany w pełnej wersji opisanej w rozporządzeniu z uzgodnieniami i decyzjami ( czyli drogi i rozbudowany ). Tylko taka forma projektu pozwala na wystąpienie o wydanie Pozwolenia na budowę. Robi ktoś z was lakiernię i stawia sobie komorę wewnątrz, lub na zewnątrz budynku ... komorę za 20 tyś czy za 200 tyś starą, lub nową w istniejącej lakierni w garażu, czy budynku gospodarczym .... musi uzyskać pozwolenie na budowę i liczyć się z kosztami wielobranżowego projektu którego wartość w wielu przypadkach przekroczy wartość zakupu kabiny.

Nie piszcie że to lepiej dla mnie :nono: ..... Niestety dużo, dużo gorzej. Po pierwsze zarabiam od teraz mniej, bo sam już nie zrobię całości projektu dla lakierni jak dotąd .... po drugie uzyskanie pozwolenia na budowę potrwa teraz 8 - 10 mc. W efekcie ... Mniej kasy i mniej zleceń i do tego rzadziej.

No cóż .... w tej branży już było drogo i kiepsko. Teraz dla wielu inwestorów to już są warunki zaporowe. Niestety nie radzę nikomu inwestować w obiekt bez pozwoleń. :nono: PNB wyda decyzję o usunięciu samowoli budowlanej i przywróceniu stanu poprzedniego z przymuszeniem od 50 do nawet 200 tyś. Jak się ktoś zmieści w wyznaczonym terminie .... dostanie mandat, a z zasady to 2 tyś.

To wszytko jest po to żeby się nam lepiej i szczęśliwiej żyło :) w bogatej UE.
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ?
projekter@projekter.pl
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
Wyświetl szczegóły
paciak
Forumator


Pomógł: 1 raz
Wiek: 37
Dołączył: 28 Cze 2010
Posty: 206
Punkty: 2/4
Skąd: SKP / TBG
Wysłany: 14-01-2014, 17:56   

Czyli przy montażu kabiny na zewnątrz trzeba już nie tylko projekt na wiatę która ją chroniła jak wcześniej tylko dodatkowo typowo na kabinę i jej osprzęt?
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
madmax
Moderator
CoMe My LaDy



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 31 Maj 2009
Posty: 3834
Punkty: 67/45
Skąd: Zawiercie
Wysłany: 14-01-2014, 20:19   

Żenada po prostu... tyle można napisać na ten temat. Powoli nasz kraj robi się krajem dla bogaczy. Już tylko patrzeć jak się wezmą z głupimi pozwoleniami na mechanikę.
_________________

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
 
     
paciak
Forumator


Pomógł: 1 raz
Wiek: 37
Dołączył: 28 Cze 2010
Posty: 206
Punkty: 2/4
Skąd: SKP / TBG
Wysłany: 14-01-2014, 20:31   

Madmax tu się akurat (o dziwo) sytuacja poprawiła gdyż już nie trzeba decyzji środowiskowej.
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
piotrek 10
Stały Bywalec


Wiek: 44
Dołączył: 22 Sie 2013
Posty: 83
Wystawił 1 punkt(y)
Skąd: mazowsze
Wysłany: 14-01-2014, 20:34   

80.000 za papiery ? co w skład tych dokumentów wchodzi łapówka dla UE?

[ Dodano: 14-01-2014, 21:01 ]
ci co chcieli zalegalizować swoją działalność lakierniczą będą robić dalej na czarno większość nie wyda takiej kasy na same papiery . I wychodzi nam Unia bokiem .
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
madmax
Moderator
CoMe My LaDy



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 31 Maj 2009
Posty: 3834
Punkty: 67/45
Skąd: Zawiercie
Wysłany: 14-01-2014, 21:34   

paciak napisał/a:
sytuacja poprawiła
No naprawdę sie poprawiła zamiast decyzji środowiskowej musisz wywalić 5 razy tyle na co innego. Naprawdę mega poprawa :)
_________________

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
 
     
piotrek301
Stały Bywalec


Dołączył: 09 Lis 2013
Posty: 99
Otrzymał 4 punkt(y)
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 14-01-2014, 22:43   

Projekter czyli płacąc za projekt (przykład) 20 000tys ile musial bym jeszcze i za co zapłacić żeby zgłosić instalacje do użytkowania?
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
PROJEKTER
Ekspert



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Maj 2009
Posty: 3134
Punkty: 106/7
Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 15-01-2014, 01:33   

Projekt technologiczny
Ocena zagrożenia Wybuchem
Raport, lub Karta ( decyzja środowiskowa )
Mapy do celów projektowych
Inwentaryzacja obiektu
Cztery / pięć projektów branżowych
Projekt Architektoniczny
Opinie BHP, PPOŻ, SANEPID

Wystąpienie o pozwolenie na budowę.

.... i żebyście to Panowie dobrze zrozumieli ;) .... Pozwolenie na budowę dla każdej kabiny i instalacji grzewczo wentylacyjnej służącej do lakierowania ciekłego. Nie ma znaczenia czy komora ma stać na zewnątrz czy w środku legalnie działającej już lakierni. Nawet jak to sparszywiała 30 letnia komora używana stawiana w legalnym warsztacie blacharsko lakierniczym to ... wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko .... bo tak mówi odrębne rozporządzenie ... a skoro jest to instalacja wymagająca procedury Oceny oddziaływania .... to teraz od listopada 2013 dodatkowo Pozwolenie na budowę .... a że Pozwolenie wydaje siew oparciu o Projekt Budowlany a nie jakiś kwit na węgiel ... a projekt budowlany w zakresie jego treści, formy i zawartości regulowany jest kolejnym odrębnym rozporządzeniem to z drobnej sprawy jak zakup i montaż kabiny robi się zadanie jak budowa nowego obiektu
;) Na tym polega durnota tego zapisu w Prawie Budowlanym.

Ja to zajmę się teraz innymi projektami i papierami .... ale importerzy i producenci kabin lakierniczych to mają teraz przechlapane :glupek:

Co do serwisów mechanicznych, myjni i warsztatów samochodowych ogólnych, a nawet blacharni to faktycznie jest teraz trochę łatwiej i prościej niż w ubiegłym roku ( no i taniej z tymi formalnościami ). Tu przepisy się zliberalizował .... a dla lakierni wręcz odwrotnie. Jest gorzej .... z roku na rok coraz gorzej i trudniej .... To pozwolenie na budowę z pełnym projektem budowlanym i oceną oddziaływania to jest minimum 8-mc. a czasami nawet rok ... i to tylko dlatego że się stawia komorę lakierniczą, albo jakąś wentylację z ogrzaniem w lakierni ... oczywiście jak ktoś chce, lub musi to zrobić legalnie. Dostawcy kabin raczej powinni to robić legalnie ... i z powodu tego durnego przepisu ostro teraz ucierpią ich interesy ... a ze to moi zleceniodawcy to także i moje .... qur.....a jego m....ć :killer: Jeden durny przepis i znów z kilkaset osób straci w Polsce robotę a inwestorzy w szeroko rozumianej branży - kasę bo zamiast lakierować i zarabiać ... będą czekać na zaświadczenia dopuszczenia i pozwolenia :glupek:

Strasznie mi to nie pasuje ;( ... ale lepiej wiedzieć, że "jest jak jest", niż z niewiedzy cierpieć, bo co innego nielegalnie ale świadomie a co innego żyć w przekonaniu że wszytko w firmie jest OK ... a tymczasem władza w przerwie na lunch wydumała paszkwil prawny.

Z drugiej strony co się dziwić ? :D ..... Ktoś prowadził rower po pijaku - siedzi jak przystało na alkoholika za kierownicą .... ktoś inny zajarał trawkę i źdźbło wpadło mu do kieszeni - siedzi jak przystało na dealera koksu, ojciec przylał dzieciakowi za to że się odszczekiwał matce - siedzi z matką jak przystało na sadystów, a dzieciak w domu dziecka, lub w rodzinie zastępczej ... Babcia z dziadkiem upasła wnusia sierotę .... Sąd i szkraba do domu dziecka .... Walniesz coś co się komuś nie spodoba .... cyk za pysk i zgodnie z prawem bez sądu i wyroku do izolatki na całe życie ... pierdzielony pedofilu .... :) Fajowo jest .... Jak z miesiąc w kraju jest OK to koniecznie trzeba wymyśleć jakiegoś przepisa. :glupek:
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ?
projekter@projekter.pl
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
piotrek 10
Stały Bywalec


Wiek: 44
Dołączył: 22 Sie 2013
Posty: 83
Wystawił 1 punkt(y)
Skąd: mazowsze
Wysłany: 15-01-2014, 07:31   

Projekter czy mógłbyś opisać nowe przepisy dotyczące warsztatów mechanicznych i blacharskich ? jakie warunki trzeba spełnić ? Pozd.
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
madmax
Moderator
CoMe My LaDy



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 31 Maj 2009
Posty: 3834
Punkty: 67/45
Skąd: Zawiercie
Wysłany: 15-01-2014, 09:35   

Teraz to już może być tylko gorzej. Nie całe pół roku temu pojechali z przepisami odnośnie budowy pojazdów SAM i ich rejestracji i dzięki temu powoli zabijają polską myśl techniczną i marzenia domorosłych konstruktorów których stać na więcej niż tylko przyjście z pracy uwalenie dupy przed telewizorem i płakanie jak to jest źle.

W b
Cytat:
Co do serwisów mechanicznych, myjni i warsztatów samochodowych ogólnych, a nawet blacharni to faktycznie jest teraz trochę łatwiej


Nie bój się, za niedługo się skapną że jest łatwiej niż było i dowalą taki przepis że trzeba będzie zbiorowo wyjechać za granicę.
_________________

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
 
     
PROJEKTER
Ekspert



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Maj 2009
Posty: 3134
Punkty: 106/7
Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 15-01-2014, 10:37   

madmax napisał/a:
Nie bój się, za niedługo się skapną że jest łatwiej niż było i dowalą taki przepis że trzeba będzie zbiorowo wyjechać za granicę.


Jak pamiętacie z moich postów .... zawsze pisałem żeby nie narzekać i nie jęczeć ... bo Ja akurat doskonale poruszam się między tymi wszystkimi przepisami i wymogami i procedurami dla lakierni i warsztatów ....

Jednak od połowy 2013 roku załatwiam dużą dotację w celu objęcia patentem przygotowanego obiektu modułowego MODULAR ECONOMI. To taki warsztat "kontenerowy" ze stanowiskami 50 m2 o dowolnej funkcji. Obiekt docelowo do samodzielnego montażu w kilka dni ... tak jak np kabina lakiernicza. Patent obejmować ma tylko konstrukcję tego systemu .... Ludzie ... dokumentacja do wniosku ministerialnego i urzędu patentowego to już 7 segregatorów :glupek: a w środku zestawy bzdurnych informacji dostosowanych do wymogów formalnych. Zastanawiam zastanawiam się czasami czy to na pewno moja dokumentacja .... małego prostego obiektu warsztatowego. Dla porównania kompletny projekt budowlany obiektu złożonego z czterech modułów w tym systemie to 12 rysunków i 33 strony A4 opisu. Mała teczka A4 . Wystarczył jednaka "paluch UE" wetknięty w ten projekt ( dotacja ) i jest 7 segregatorów, a dodatkowo dziesiątki dokumentów z czerwonymi pieczątkami i dopiero jestem w połowie drogi.

Zaczynają mi puszczać nerwy w tym "ucywilizowanym" systemie kontynentalnym .... a do tego nawet nie można będzie zeżreć wędzonej kiełbaski przy flaszce ... co najwyżej niemieckiej mortadeli z tektury i granulatu sojowego.
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ?
projekter@projekter.pl
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
madmax
Moderator
CoMe My LaDy



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 31 Maj 2009
Posty: 3834
Punkty: 67/45
Skąd: Zawiercie
Wysłany: 15-01-2014, 14:49   

Tylko pytanie po co jest to wszystko zrobione? TO się komuś przyda w przyszłości komuś uratuje życie? Czy tylko jest to po to by ci mniej wytrwali dali sobie siana z próbą otwarcia swojego pierwszego biznesu?
_________________

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
 
     
Kaes91
Fanatyk



Pomógł: 6 razy
Wiek: 32
Dołączył: 19 Lut 2012
Posty: 1065
Punkty: 17/10
Skąd: Olecko
Wysłany: 15-01-2014, 17:10   

madmax, To tak jak z tymi wędzonymi kiełbasami, zostaną tylko Ci naprawdę wielcy, których stać na jakieś wędzenie w płynie wędzarniczym a nie w dymie. Tych mniejszych się wyeliminuje, bo po co mają szkodzić tym dużym?
_________________
Jak się człowiek spieszy, to się blacharz cieszy...
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
madmax
Moderator
CoMe My LaDy



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 31 Maj 2009
Posty: 3834
Punkty: 67/45
Skąd: Zawiercie
Wysłany: 15-01-2014, 21:24   

Cena kiełbachy wędzonej w tradycyjny sposób pójdzie w górę, będzie droga i tak nielegalna jak zakazane używki. ;]
_________________

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
 
     
krzyss20
Wyjadacz


Dołączył: 29 Sty 2010
Posty: 100
Skąd: WPR
Wysłany: 16-01-2014, 11:00   

Właśnie w taki sposób w Polase wspiera się przedsiębiorczość i działania pro ekologiczne. Lepiej malować w stodole niż specialnym pomieszczeniu z wentylacją i filtrami.
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
martek
Moderator


Pomógł: 1 raz
Wiek: 38
Dołączył: 01 Wrz 2009
Posty: 1724
Punkty: 14/14
Skąd: opolskie
Wysłany: 16-01-2014, 11:14   

krzyss20 napisał/a:
Lepiej malować w stodole


no niekoniecznie, bo w stodole to raczej też nie można ;)
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
PROJEKTER
Ekspert



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Maj 2009
Posty: 3134
Punkty: 106/7
Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 17-01-2014, 14:13   

Muszę coś wyjaśnić bo ta sprawa przez mnie oparła się o dość wysokie szczeble urzędnicze .... gdzie troszkę mnie skarcono bo ....

Ta zmiana w przepisach prawa budowlanego to wierzchołek sprawy a nie problemu.

Faktycznie dla obiektów wymagających przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko jest konieczne Pozwolenie na Budowę. Tyle tylko, że pozmieniały się też definicje i ta ocena oznacza w zasadzie te obiektu dla których ma być sporządzony Raport, a nie Karta Informacyjna ... do tego zmienił się katalog "obiektów zawsze negatywnie oddziałujących na środowisko" ( to te wymagające Raportu i oceny oddziaływania ) i teraz duże lakiernie tj. wszystkie lakiernie są w grupie tych "potencjalnie negatywnych" wymagających tylko Karty informacyjnej, a nie Raportu.

Do tego Ministerstwo wydało opinię na piśmie skierowaną do urzędników w terenie, że nadużywają Raportu i że powinni procedować Decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych w oparciu o Kartę Informacyjną . Jednym słowem WŁADZA chciała dobrze. ;)

a wyszło jak zawsze, bo ... dopóki to urzędnicy terenowi podejmują decyzję Karta czy Raport według własnego "widzi mi się" to mamy sytuację gdy zaczynamy inwestycję i ma być prosto i tanio z tymi formalnościami a w trakcie trwania formalności durna niczym nie uzasadniona decyzji i mała warsztat będzie musiał przygotować Raport ... a to oznacza że musi być pozwolenie na budowę przy zamiarze montażu kabiny czy wentylacji i będą odbiory techniczne PSP, PNB, WIOŚ oraz dostosowanie budynku do aktualnych wymogów rozporządzenia o warunkach technicznych ... co oznacza przebudowę drzwi okien hydrantów korytarzy sanitariatów, schodów i pewnie wielu innych elementów z dawnych lat, które jak były budowane to było ok, a teraz zmieniły się przepisy i skoro pozwolenia na budowę to budowa według nowych zasad.

Chcieli dobrze wyszło jak zawsze .... teraz albo trzeba odebrać tą swobodę decyzyjną i uprawnienia urzędnikom w terenie, albo wycofać się z tego niebezpiecznego zapisu w Prawie Budowlanym. Problem w tym, że te przepisy nie widzą w ogóle jakiś tam lakierni małych czy dużych ciekłych czy proszkowych .... jest rozpuszczalnik i LZO w stosowanych preparatach = konieczność zrobienia karty informacyjnej .... albo gorzej Raportu. Jak próbowałem wytłumaczyć ważnym urzędnikom o co mi chodzi z tymi pozwoleniami budowlanymi dla zwykłej instalacji kabiny lakierniczej to nikt mnie nie rozumiał .... elektrownia jądrowa czy utylizacja odpadów chemicznych dostarczanych statkiem lub pociągami to OK kapują .... ale co tam za problem jest z jakąś lakierenką we wsi, to już musiałem się nagadać zanim odkryli, że nie mówię po szwedzku tylko po polsku.

Także jest łatwiej i prościej :) ... ale trzeba mieć szczęście żeby się o tym przekonać. Kto ma pecha - pozwolenie na budowę ;)
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ?
projekter@projekter.pl
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
MarcinGSI
Guru



Wiek: 40
Dołączył: 19 Cze 2012
Posty: 457
Skąd: Suchedniów
Wysłany: 17-01-2014, 18:59   

Czyli teraz wszystko zależy od decyzji urzędnika? tak to rozumieć.
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
keon
Wymiatacz


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 30 Mar 2011
Posty: 176
Punkty: 3/3
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: 17-01-2014, 20:55   

Dobrze ze juz mam to za soba ,22 miesiace i duzo nerwow .
Ale i tak twierdze ze wiekszosc tych przepisow jest ok, bo tak to bysmy mieli wielki burdel typu cyganskie wioski.
Problemem jest to ze ludzie ludzia robia problemy czesto nadinterpretacja tego co jest wlasciwie wymagane .Druga sprawa to milosc urzednikow starostwa powiatowego do gminy ,w moim przypadku stracilem przez to duzo cennego czasu oraz gotowa do podpisania dotacje unijna na ktora ktos sie napracowal i troche to tez kosztowalo.
Ale Panowie nie mozna sie poddawac ,jak zima nie przyjdzie to na dniach w bijam lopate i ogien.
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
snayper
Stały Bywalec
elvis


Wiek: 53
Dołączył: 26 Cze 2011
Posty: 94
Wystawił 1 punkt(y)
Skąd: polska
Wysłany: 25-01-2014, 02:00   

madmax napisał/a:
Tylko pytanie po co jest to wszystko zrobione? TO się komuś przyda w przyszłości komuś uratuje życie? Czy tylko jest to po to by ci mniej wytrwali dali sobie siana z próbą otwarcia swojego pierwszego biznesu


NIECH SIĘ NIKOMU NIE WYDAJE ŻE COŚ TAKIEGO DZIEJE SIĘ PRZYPADKOWO :nono:

Lobby producentów samochodów zrobi i robi wszystko aby samochód był nieopłacalny w naprawie.
A każdy producent z osobna zrobi i robi wszystko aby był sprzedany nie inny tylko jego produkt, widać to doskonale na przykładzie tak zwanych programów "motoryzacyjnych" w różnych telewizjach, gdzie czasem w sposób żenujący wypowiadają się na temat poszczególnych marek tak zwani "eksperci"
I tak np. porównują VW Polo z Cadilakiem Eldorado ----Cadilak z wszystkim co można sobie wyobrazić w samochodzie cały w skórach i szlachetnym drewnie przedstawiany jest jako paliwożerny niepraktyczny złom, natomiast niemiecki strucel to super- auto
praktyczne, ma rynienki na deszczówkę , dużo schowków i w ogóle jest cacy.

A największe dupki gdy nie mają co powiedzieć to twierdzą że jakiś samochód nie nadaje się na polskie drogi lub że wykończony jest tanimi plastikami.
albo tak:
Lincoln Nawigator pali paliwo wiadrami ----dla właściciela Porsche Cayenne zużycie paliwa nie ma znaczenia :glupek:

A jeżeli chodzi o wpływ UE na to co się u nas dzieje to moim zdanie na razie tylko preludium- jajca dopiero się zaczną .
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
PROJEKTER
Ekspert



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Maj 2009
Posty: 3134
Punkty: 106/7
Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 04-03-2015, 09:17   

Dostałem takie zapytanie od Piotra :

Cytat:
W dniu 2015-03-03 o 19:42, Piotr pisze:

Witam.
Po przeczytaniu publikacji dostępnych między innymi za pośrednictwem forum lakiernik.info.pl mam mętlik w głowie na temat legalizacji lakierni. W jednej jest o budowie kabiny "systemem gospodarczym", w innej jest mowa o pozwoleniu na budowę nawet przy stawianiu kabiny wewnątrz hali. Czy mógłbym liczyć na jakieś konkretne informacje czy jest to możliwe i jakie mniej więcej mogą być koszty takiej inwestycji? Zatem przedstawię stan obecny.

Na wydzielonej części hali warsztatowej(wynajmowanej od państwowej spółki ) jest wybudowane szczelne pomieszczenie z bramą wjazdową. Do tego pomieszczenia przez filtr wstępny wdmuchiwane jest powietrze z hali, które następnie przechodzi przez filtry sufitowe. Na podłodze pod kratami wema rozłożony jest filtr paintstop i kanałem na którego końcu zamontowano wentylator wyciągowy powietrze wyrzucane jest na zewnątrz hali.

Czy taka instalacja ma szanse na legalizację? Jakie dokumenty są do tego potrzebne?
Czy inwestycja w nową kabinę lakierniczą ułatwi bądź umożliwi legalne lakierowanie? Wreszcie, kto byłby odpowiedzialny i zobligowany do "załatwiania" wszystkich formalności związanych z legalizacją lakierni?
Czy moja firma jako inwestor czy może spółka komunikacyjna jako właściciel budynku?

z góry dziękuję i pozdrawiam Piotr


Wklejam na forum odpowiedź na tego e-maila bo w tym temacie może się to komuś przydać, ale w innych wątkach na forum są szczegółowo opisane te aspekty dlatego nie zakładam nowego tematu.

Panie Piotrze,

Mętlik w głowie ma każdy kto planuje organizację lakierni ponieważ nie ma jednego przepisu ( ustawy czy rozporządzenia ) regulującego aspekty formalno prawne dla takiej działalności. Do tego te przepisy które obowiązują inwestora i właściciela obiektu są "warunkowe" tzn. w jednym przypadku stosuje się inne rozwiązanie i procedurę postępowania niż w bardzo podobnym ale już nieco innym. Wiele zależy od przyjętych założeń technologicznych i organizacyjnych. Inne wymogi dotyczą obiektu gdzie ktoś przyjął, że pojawią się strefy zagrożenia wybuchem lub pomieszczenia zagrożone wybuchem ( to dwie różne klasyfikacje ), a inne dla obiektów gdzie ktoś zrobił ocenę zagrożenia i wykazał że takich zagrożeń nie ma. Inaczej wygląda procedura postępowania gdy planowane zużycie lakierów w ciągu roku wynosić ma 999 kg, a inaczej gdy jest to już 1001 kg. Lokalizacja lakierni też ma swoje odrębne i różne wymogi. Czasami trzeba modernizować i zabezpieczać budynek a w innych przypadkach po prostu wstawia się sprzęt i jest lakiernia. Zajmuje się legalizacjami i projektowaniem lakierni ciekłych od 1998 roku, mam za sobą ok. 200 różnych inwestycji. Malutkich lakierni zorganizowanych w korytarzu wejściowym do obiektu i tych wielkich jak hangar lotniczy do lakierowania samolotów pasażerskich czy oceanicznych katamaranów, a ostatnio fabrykę wagonów z kabinami o długości 32-óch metrów , 6-ciu szerokości i 6-ciu wysokości. Niestety nie opanowałem do dziś zasad jakimi kierują się urzędnicy przy interpretowaniu przepisów i dlatego w każdym miejscu w Polsce budowa identycznej lakierni jest w każdym przypadku zupełnie inna. Te same zapisy ustawy czy szczegółowego rozporządzenia w każdej gminie rozumiane są inaczej. Podobnie jest z postępowaniem Państwowej Straży Pożarnej przy odbiorach i dopuszczeniach do użytkowania, oraz PIPu w trakcie rutynowych kontroli. W kliku przypadkach wystarczają fachowe pisemne wyjaśnienia żeby urzędnik miał podkładkę do wydanej decyzji. W wielu jednak inwestycjach ciągle natrafiam na mur uporu i arogancji. Każda sprawa to indywidualny tok postępowania.

Jako ciekawostkę dodam że niedawno odkryłem lukę w przepisach i znalazłem zgodny z prawem sposób na organizację lakierni ciekłej bez konieczności występowania o Decyzję o Środowiskowych Uwarunkowaniach. Gdy dzwoniłem do wyrywkowo wybranych Urzędów ( Gmina , Miasto, Powiat ) w zasadzie każdy komu przedstawiłem toku interpretacyjny kilku przepisów gdzie na końcu jest legalna lakiernia bez Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach przyznawał że mam rację i faktycznie to zgodne z przepisami .... ale i tak wydanie zgody na organizację lakierni będzie utrudniał lub wręcz torpedował .... tak z czystej złośliwości, arogancji i co najgorsze jakiś wieloletnich przyzwyczajeń że tak ma być i Ch .... :glupek: Dlatego przepisy i ich treść to jest jedna sprawa, a to jak należy postępować, przy organizacji lakierni to już zupełnie inny temat. Czasami trzeba rozpętać awanturę z urzędem, a czasami skulić ogon i grzecznie wykonać ich zalecenia, bez względu na to że są absurdalne.

Co do legalizacji obiektu - Czy lakiernia jest z kabiną, czy bez - nie ma to znaczenia. "Tak czy siak" wymogi formalno prawne są identyczne. Dlatego kabina ani nie ułatwia ani nie pomaga, a nie potania wymaganych formalności. Brak kabiny też nie jest przeszkodą. Z punktu widzenia przepisów budowlanych to odrębny obiekt lub pomieszczenie, a nie maszyna. Z punkty oceny ppoż musi spełniać wymagania bezpieczeństwa i ochrony przeciwwybuchowej jak każde inne pomieszczenie. W ocenie tzw. ochrony środowiska ważne jest to co wydostaje się z obiektu lakierni, a nie to czy pod emiterami dachowymi jest kabina czy tylko pomieszczenie z filtrami. Oczywiście parametry wentylacji, stosowane lakiery systemy dezaktywacji LZO, hałas, ilość wykonywanych cykli roboczych i zużycie materiałów, oraz oświetlenie ma znaczenie przy legalizacji takiego obiektu, dlatego kabina panelowa spełniająca z zasady wszelkie wymagania trochę ułatwia postępowanie, ale takie same elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo lakierni można zastosować w adoptowanym pomieszczeniu i wtedy kabina od producenta urządzeń nie ma już żadnej formalno prawnej przewagi nad taką adoptowaną lakiernią.

Co do formalności i obowiązków - Za część procedur odpowiada "właściciel obiektu" za część "użytkownik instalacji" za inne "pracodawca", a jeszcze za inne "przedsiębiorca". Gdy jedna osoba jest każdym z tych podmiotów to sprawa jest prosta. Gdy jednak kto inny jest użytkownikiem instalacji, kto inny właścicielem obiektu, a do tego też kto inny pracodawcą to wymagania formalno prawne stają się rozproszone. Część załatwia jedna osoba, a inne druga, lub ta sama w imieniu tej pierwszej.

Dla przykładu. Zmiana sposobu użytkowania obiektu, lub jego części czy uzyskanie pozwolenia na przebudowę i budowę, realizuje wyłącznie właściciel obiektu budowlanego tj. osoba posiadająca tytuł prawny do rozporządzania nieruchomością na cele budowlane. Za emisję gazów i pyłów, oraz odpady odpowiada użytkownik instalacji i wytwórca odpadu, ale zgodę na gromadzenie odpadów do czasu ich utylizacji musi wydać właściciel terenu. Za warunki techniczne i bytowe w obiekcie odpowiada pracodawca ... dlatego gdy ktoś prowadzi lakiernię i zatrudnia lakiernika na umowie o dzieło, albo w ramach współpracy dwóch odrębnych przedsiębiorców to nie musi robić cyklicznych pomiarów czynników mutagennych. Wystarczy jednak jedna umowa o pracę i już firma musi być zgłoszona do PIP i SAN-EPID a co za tym idzie ... pomiary hałasu, NDSsch, ciepła woda w sanitariatach, odpowiednio wyposażone sanitariaty, szatnia i np. jadalnia o odpowiedniej powierzchni ... czyli zupełnie inny obiekt niż ten który do zawarcia takiej umowy z pracownikiem był OK i spełniał wymagania formalne. Każdy aspekt w zakresie formalności i legalizacji lakierni przypisany jest do obowiązków konkretnej osoby. Szkoda tylko że definicja np użytkownika instalacji, czy pracodawcy w różnych przepisach wydanych w oparciu o odrębne Ustawy jest różna.

No cóż ... mamy tak jak chcieliśmy cywilizacyjnie rozwiniętą zjednoczoną .... Europę, a w niej proste banany, energooszczędne żarówki i zakaz zabawy pluszowymi misiami. Osobiście uważam że już nikt nie panuje nad całością systemu aktów prawnych i że to co jest obecnie to tylko zbiór przypadkowych wzajemnie wykluczających się przepisów.
Nie jestem zwolennikiem teorii spiskowych i nie sądzę żeby te wymogi dla lakierni były celowym działaniem jakiś "ciemnych sił " ewidentnie widać że to następstwo gigantycznego bałaganu legislacyjnego i dlatego w sumie prosta technicznie spraw sformowania lakierni ciekłej urasta do wyczynu i wymaga żelaznych nerw, cierpliwości i czasu ... nie wspominając już o tym że za każdą kluczową urzędową decyzją kryją się bardzo wysokie koszty jakiegoś opracowania czy projektu. Przykro mi ale z roku na rok jest coraz bardziej restrykcyjnie i kosztownie co obserwuje przez ostatnie 20 lat. Niestety nie sądzę żeby "tak samo z siebie" było za jakiś czas łatwiej. Dlatego jak ktoś poważnie planuje legalną lakiernię to zawsze inwestycja i działania teraz - dzisiaj są lepsze, niż te za rok, lub dwa ... i tak jest już od 20 lat.
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ?
projekter@projekter.pl
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
Mart-Dent
Klubowicz


Dołączył: 08 Paź 2009
Posty: 716
Punkty: 15/5
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 04-03-2015, 09:21   

O kurde, Ty żyjesz. ;]
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
PROJEKTER
Ekspert



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Maj 2009
Posty: 3134
Punkty: 106/7
Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 04-03-2015, 12:33   

Mart-Dent napisał/a:
O kurde, Ty żyjesz. ;]

Na chwilę tylko zstąpiłem z raju ... spektakularnie i obrzydliwie wielkich inwestycji ... i zajrzałem do świata małych problemów :) ... ale oczywiście wszystkich serdecznie pozdrawiam :*
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ?
projekter@projekter.pl
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
Hamir
Klubowicz


Dołączył: 16 Gru 2012
Posty: 513
Punkty: 11/7
Skąd: Astana
Wysłany: 04-03-2015, 14:27   

PROJEKTER napisał/a:
Na chwilę tylko zstąpiłem z raju
:nono: szkoda ze nas juz nie odwiedzasz :nono:
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
PROJEKTER
Ekspert



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Maj 2009
Posty: 3134
Punkty: 106/7
Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 05-03-2015, 07:30   

No wiem, wiem ...... brakuje wam pewnie tego lania po dupie i prostowania kręgosłupów ... i tego chamstwa przy braku tolerancji dla patentów z Albanii i Bangladeszu, agresji rodem z piekła i bezczelności moich postów ... no i pewnie troszkę fachowej wiedzy o sprzęcie materiałach i organizacji lakierni :smiech: .

Niestety, ale teraz to ja jestem bardzo bardzo daleko od refinishu i małych lakierni samochodowych .... ale ... Zawitam do was po wakacjach z nową wersją Modularnego Warsztatu bo po latach starań i ciągłego poprawiania koncepcji, duża firma, z branży motoryzacyjnej rozpoczęła ze mną współpracę finansując dalsze prace projektowe i budowę prototypu, a to ogromne nie osiągalne dla mnie pieniądze :czesc: . Wszystko idzie doskonale i za kilka miesięcy taki obiekt montowany w kilka tygodni w dowolnym miejscu w Europie z dwoma ( minimum ) lub sześcioma stanowiskami roboczymi ( maks 300 m2 + 100 m2 socjal i biuro ) będzie do obejrzenia na dużej imprezie planowanej w Warszawie na Stadionie Narodowym. Tzn ... jego próbka w formie jednego stanowiska ;) .... to tyle bo i tak już za dużo napisałem.
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ?
projekter@projekter.pl
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
Krzychuautim
Ekspert



Dołączył: 21 Cze 2011
Posty: 277
Otrzymał 11 punkt(y)
Skąd: Poznań
Wysłany: 05-03-2015, 11:03   

InterCars już miał ofertę modularnego warsztatu i jak widzę zmienia dostawcę ?
_________________

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
PROJEKTER
Ekspert



Pomógł: 12 razy
Dołączył: 21 Maj 2009
Posty: 3134
Punkty: 106/7
Skąd: ... z przyszłości
Wysłany: 07-03-2015, 12:20   

Krzychuautim napisał/a:
InterCars już miał ofertę modularnego warsztatu i jak widzę zmienia dostawcę ?


Raczej uznano że lepiej mieć "własny" oryginalny opatentowany system dla podobnej funkcji niż kupować go od producenta i to z Niemiec. Poprzednio to była oferta na obiekty Car Satellite Nussbauna.

http://www.nussbaum-group...lite/index.html

Fajny ten ich system, ale ten nowo projektowany Modular jest zupełnie inny. Inna zasada montażu. To bardziej prefabrykowane kawałki obiektu łączone przez skręcanie. Kawałki z których można nawet ułożyć dowolny kształt, czy zmniejszać powierzchnie zabudowy modułu np na magazyn. Carsatellite i Modular będą w tych samych cenach ;) ... tyle tylko że Nusbaun w EUR, a w Modular ta sama kwota w PLN :) .... czyli 4 x taniej.
_________________
Chcesz wiedzieć więcej ?
projekter@projekter.pl
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
Krzychuautim
Ekspert



Dołączył: 21 Cze 2011
Posty: 277
Otrzymał 11 punkt(y)
Skąd: Poznań
Wysłany: 07-03-2015, 13:30   

Faktycznie poprzednia cena to było przegięcie, obecnie nikt normalny nie zainwestuje tyle w warsztat samochodowy. Być może nowa cena z dogodnym finansowaniem będzie bardziej zachęcająca dla potencjalnych inwestorów. Chociaż obecnie warsztat samochodowy to zajęcie bardziej dla hobbystów niż przedsiębiorców.
_________________

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych


Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Artykuły i publikacje


Zagadnienia Prawne


Zagadnienia Techniczne