lakiernicy Grupy FAQ Szybkie Pytania-Odpowiedzi-Chat [1] Statystyki Rejestracja Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
Różnica odcieni po cieniowaniu
Autor Wiadomość
maras
Użytkownik


Dołączył: 25 Maj 2018
Posty: 4
Skąd: Głuchowo k.Poznania
Wysłany: 25-05-2018, 16:06   Różnica odcieni po cieniowaniu

Witam. Jestem nowy na forum i chciałem zapytać, może macie rozwiązanie problemu. Naprawiałem Golfa 7, kolor LA5J. Uszkodzone były drzwi tylne prawe, błotnik tylny prawy i delikatnie zderzak tylny, oraz zderzak przód. Błotnik tylny od dołu do wysokości wlewu oraz kawałek progu oraz drzwi były szpachlowane, w związku z tym były zapodkładowane (Spectral Under 335 kolor P4), podobnie jak cały przedni zderzak i narożnik tylnego. Na to wszystko została nałożona baza Cromax Centari 600, z dodatkiem BK220 i rozcienczalnikiem Ab 380. Drzwi PP były cieniowane, więc użyłem żywicy AB160 - wszystko zgodnie z TDS. Był pewien problem z kryciem, fabrycznie ten kolor jest na czarnym podkładzie, Cromax zaleca VS6, czyli ciemno szary. Niestety w sklepie, w którym kupuje nie maja pełnej gamy produktów (do tej pory używałem całej linii Spectrala, ale z pewnych względów chciałem zmienić bazę) wiec użyłem najciemniejszego szarego od Novola, który jednak jest sporo jaśniejszy niż VS6. W końcu udalo sie pokyć, sprawdzałem jeszcze lampą 3M imitującą światło dzienne, nie miałem zastrzeżeń. Po nałożeniu bezbarwnego, nadal nic nie było widać, nawet na słońcu. Dopiero przy zachodzącym słońcu (czyli oświetleniu idealnie na wprost) widać miejsce przejścia lakieru i delikatnie różniący się odcień miedzy przednimi a tylnymi drzwiami. Jedne i drugie były lakierowane na jednym stojaku obok siebie.
Już dokładnie nie pamiętam, ale prawdopodobnie na drzwiach przednich były 2 warstwy wypylone (był jakaś delikatna chmurka), na pozostałych jedna. Na zderzaku tylnym było wtrącenie w bazie, więc wymagało też więcej warstw, co też poskutkowało delikatną różnicą odcieni, ale widoczna głównie w lampie 3M, w świetle dziennym praktycznie niezauważalne.
Baza nakładana zgodnie z instrukcja, 2 warstwy pełne (dałem dodatkowo jedna warstwę kontrolną pod nie) + warstwa wypylona. Wszystko równomiernie pokryte - niezauważalne łaty podkładu.
Problem z tym samochodem jest taki, ze jest to auto żony, więc widzę je codziennie :) Zajmuje się lakiernictwem wprawdzie okazjonalnie, tzn kilka-kilkanaście razy w roku ale od 15lat i nie było nigdy takich problemów. Największym problemem dla mnie w przypadku tej naprawy jest to, co opisałem na przednich drzwiach, czyli w pewnych specyficznych warunkach widzialne przejście po cieniowaniu oraz powstała różnica odcieni (wiem, wiem ile czynników wpływa na odcień). Do tej pory kontrola w/w lampą przed bezbarwnym dawała 100% skuteczność. W tym przypadku w lampie nadal nic nie widać. Przyczyna może być zbyt jasne tło, choć bardziej wydaje mi się, że zaważyła to dodatkowe wypylenie (ziarno wizualnie jest nieznacznie )drobniejsze.
Czy macie jakieś sposoby, jak na etapie nakładania bazy uniknąć tego, tzn skontrolować efekty cieniowania? Zawsze cieniowałem nakładając bazę kolejno z każdą warstwą szerzej. Cromax podaje odwrotnie, najpierw szeroko, a potem coraz wężej i tak zrobiłem, co może było błędem. Sama baza nie była idealnie dobrana, trochę ciemniejsza i wpadająca nieco w zieleń. Problem z kryciem to też pewnie kwestia koloru (niebiesko-szary, wpadający w fiolet) i tła.
Jak oceniacie tak praktycznie, czy pokrycie jest już właściwe, zwłaszcza w sytuacji jak w tym wypadku, że jeden element od początku do końca w podkładzie a drugi tylko do cieniowania?
Przepraszam za przydługi opis, ale chciałem wyjaśnić w miarę szczegółowo
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
kalbi
Klubowicz


Pomógł: 27 razy
Dołączył: 31 Gru 2008
Posty: 2257
Punkty: 50/5
Skąd: W-wa
Wysłany: 26-05-2018, 12:10   

przy takich kolorach słabo kryjących wymaga się aby tło na drzwiach cieniowanych też było takie same jak na elemencie naprawianym, najlepiej zrobić to przed lakierowaniem podkładem mokro na mokro (aplikujemy podkład na element cieniowany przy samym początku tam gdzie ma być baza oraz na element naprawiany aby mieć takie samo tło)
_________________

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
maras
Użytkownik


Dołączył: 25 Maj 2018
Posty: 4
Skąd: Głuchowo k.Poznania
Wysłany: 30-05-2018, 15:27   

kalbi, dzięki za poradę. Myślałem o tym, na pewno ułatwia to kontrolę nad kryciem, oczywiście nakładając taką samą ilość warstw i w taki sam sposób na elemencie zapodkładowanym i cieniowanym.
Trzeba jednak przestrzegać szarosci widmowych, w tym wypadku ze względu na szpachlowane obszary chciałem użyć kontrastu dla kontroli szlifowania podkładu, a na czarnym to nie jest za bardzo możliwe. Ale można było na ten szary nałożyć m/m czarny.
Osobną sprawą jest ułożenie ziarna i problemy z cieniowaniem, używam od 10lat Airguns AZ3 HTE i HTE2. Czas już chyba zmienić, na coś, co ułatwi pracę. Widziałem, że miałeś (krótko) Devilbissa GTI PRO Lite. Poza szybkością z której nie byłeś zadowolony reszta chyba ok? Chodzi mi głównie o precyzje właśnie jak w w/w przypadku. GTI jest jednak zauważalnie tańszy od SATY czy Iwaty, na moje skromne potrzeby myśle, że wystarczy
Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
kalbi
Klubowicz


Pomógł: 27 razy
Dołączył: 31 Gru 2008
Posty: 2257
Punkty: 50/5
Skąd: W-wa
Wysłany: 30-05-2018, 16:13   

można zakupić puder kontrolny w kolorze białym lub pomarańczowym jeszcze, Gti Pro Lite do bazy ok ale do bezbarwnego mi nie leżał. Ważne aby stosować odpowiednie rozcieńczalniki do bazy w zależności od pogody - oczywiście dedykowane i najlepiej kupować bazę markową co ułatwi pracę (mniejsze chmurzenie, łatwiejsze cieniowanie)
_________________

Dodaj Punkt autorowi tego posta
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych


Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Artykuły i publikacje


Zagadnienia Prawne


Zagadnienia Techniczne