Lakierowanie samochodów
Lakiernictwo samochodowe,lakierowanie samochodu,forum lakiernicze,lakiernictwo,polerowanie,blacharka,pistolet,podkłady,papiery ścierne,mokro i sucho,szlifierka,szlifowanie szpachli,matowienie,mycie,kabiny lakiernicze,pistolety,sprężarki,bazy,

Kolorystyka - Mieszalnie lakierów

mkautos - 12-12-2010, 21:11

ZIEMBA napisał/a:
Co za problem kupic w mieszalni baze i wziąc też bezbarwny i podkład z tej firmy co baza.

Poproszę litr klaru heliosa i to dobrego ... do bazy tej firmy.
Lub może klar debera ????

No problemu niema z novolem,, hehe.

Wiem Kamilu że masz na myśli DP.

ZIEMBA - 12-12-2010, 21:22

mkautos napisał/a:
ZIEMBA napisał/a:
Co za problem kupic w mieszalni baze i wziąc też bezbarwny i podkład z tej firmy co baza.

Poproszę litr klaru heliosa i to dobrego ... do bazy tej firmy.
Lub może klar debera ????

No problemu niema z novolem,, hehe.

Wiem Kamilu że masz na myśli DP.


No u mnie tylko Dp i RM w okolicy. Malowałem też troche profixem jak szefu nieraz załatwil.
To ten helios i deber to takie gówno?

mkautos - 12-12-2010, 21:26

ZIEMBA napisał/a:
To ten helios i deber to takie gówno?


Niecałkiem mnie zrozumiałeś.
Baza jest dobra a kolorystyka... cóż, popatrz na próbkę z debera i heliosa.
Srodek orginał, klarem pokryte aby efekt był widoczny.

To_mas - 12-12-2010, 21:50

mkautos, i takim lakierujesz? to chyba u was natrysków nie robią bo ja bym nie oddał takiego lakieru klientowi.
mkautos - 12-12-2010, 22:12

To_mas napisał/a:
natrysków nie robią

Zdecydowanie nie.
Dlatego pozamieniałem się z Kaziem na sprezarki i mam 10 litrową - brakuje tylko sata mini.
Normalnie jutro biore w bagaznik sprezarke, rozpuch, klar i jadę próbne natryski robic na miejscu.
Na kiju im pasuje a że ja te natryski robię normalnie satą hvlp, to im nie pasuje.
Nie moga powiedzieć że źle ziarno ułożone, lub utopione.
W koncu sata ,,, hehe.

jacklack - 12-12-2010, 22:36

mkautos napisał/a:
Normalnie jutro biore w bagaznik sprezarke, rozpuch, klar i jadę próbne natryski robic na miejscu.

To oni tam w tej mieszalni nie mają sprężarki?, i nie robią natrysków próbnych??tylko z kija jada? :)
Ja jak zaczynałem u siebie z warsztatem to przez pierwszy chyba rok też jeździłem do mieszalni po lakiery, co z perspektywy czasu było moim totalnym błędem, ale mi przynajmniej po dobarwieniu robili natrysk, który i tak rzadko kiedy pasował :) dlatego też jedynym rozsądnym wyjściem jest swój mieszalnik z dokumentacja kolorystyczną

mkautos - 12-12-2010, 22:40

jacklack napisał/a:
To oni tam te tej mieszalni nie mają sprężarki i ni robią natrysków próbnych??tylko z kija jada?



JAcek ,,,, ratuj, ja juz nie mogę. Przeciez nawet wałkiem tak ziarna nie postawie zeby pasowało.
Wpadłem na genialny pomysł po ostatniej przeprawie z seatem niebieskawym.
Biore po setce z debera i heliosa i porównuje z której mieszalni bardziej pasuje.
Efekt na klapce............... tragedia.

jacklack - 12-12-2010, 22:42

mkautos napisał/a:
Biore po setce z debera i heliosa i porównuje z której mieszalni bardziej pasuje.

I co robisz z tą setką która mniej pasuje do oryginału?
mkautos napisał/a:

JAcek ,,,, ratuj, ja juz nie mogę. Przeciez nawet wałkiem tak ziarna nie postawie zeby pasowało.

Jest specjalny Brightnes Adjuster który wchodzi w skład bazy i ten komponent odpowiada za odpowiednie wybicie ziaren metalu...może w tych systemach niema takiego specyficznego komponentu..

mkautos - 12-12-2010, 22:42

jacklack napisał/a:
dlatego też jedynym rozsądnym wyjściem jest swój mieszalnik z dokumentacja kolorystyczną

Ja chyba za mało robię aby mieszalnik wstawic.
I do tego jeszcze wiedza jak dobarwiac...

[ Dodano: 12-12-2010, 22:43 ]
Cytat:
I co robisz z tą setką która mniej pasuje do oryginału?

Na pierwsze będzie dana a mam maske z obu stron do lakierowania.
No i mam dwie setki juz złe.

majeran666 - 13-12-2010, 00:05

mkautos, sorry za OT ale jestem ciekaw co sadzisz o klarach heliosa? W robocie tylko tych uzywamy i szefu nie chce slyszec o innych
jacklack - 13-12-2010, 00:06

Cytat:
I do tego jeszcze wiedza jak dobarwiac...

Są systemy szczególnie te wodorozcieńczalne gdzie po sporządzeniu w pojemniku baza ma zupełnie inny kolor porównując do tego który jest po nałożeniu i odparowaniu, i dobarwianie takich baz z tzw.kija jest absolutnie niemożliwe, a jednak lakiernie pracują na takich systemach wyłącznie na podstawie dokumentacji kolorystycznej (wzornikach kolorów) niwelując niewielkie odchylenia cieniowaniem...

mkautos - 13-12-2010, 00:08

majeran666 napisał/a:
sorry za OT ale jestem ciekaw co sadzisz o klarach heliosa?


Aaaa,,, zapomniałem dopisać ze jeśli takowe sa, to nie w mojej mieszalni.
Nigdy nie spotkałem klaru heliosa i debera.

tofik - 13-12-2010, 10:19

mkautos napisał/a:

JAcek ,,,, ratuj, ja juz nie mogę. Przeciez nawet wałkiem tak ziarna nie postawie zeby pasowało.

Da się jeszcze z tego coś niecoś umaścić, rozjaśniając dodając ziarenka, może kapkę białego, ale nie za dużo i ociupinkę czegoś co się nazywa ,,kontroler tonu,, wybija ładnie ziarenko i ładnie ustawia flop. Ot i cała filozofia. :)

To_mas - 13-12-2010, 11:11

tofik napisał/a:
rozjaśniając dodając ziarenka,
dlaczego skoro przód masz ciemny ?
czarny na przód, potem flop na kąt który trochę postawi ziarno i rozjaśni kąt a jak nie będzie chciało iść to ciut białego :) (jeśli dobrze widzę na tym foto)

Ale dziwi mnie tu że oba systemy zrobiły praktycznie identyczny kolor, wg mnie to tu jest błąd w wyborze odpowiedniego koloru i alternatywy a nie że tak wychodzi bo to przecież do niczego nie podobne a oba wyszły prawie tak samo.

chciałbym widzieć jak ci panowie w tej mieszalni robią czerwony lub granatowy akryl "na kiju"

tofik - 13-12-2010, 15:09

mkautos napisał/a:
dlaczego skoro przód masz ciemny ?

Pamiętaj,że są ziarenka, które powodują rozjaśnianie koloru pod kątem. Jest podstawowa zasada, przynajmniej w tych systemach na których ja pracowałem, że grube ziarna są ciemniejsze na wprost a jaśniejsze pod kątem, a drobne ziarna jaśniejsze na wprost a ciemniejsze pod kątem. :)

[ Dodano: 13-12-2010, 15:10 ]
To_mas napisał/a:

chciałbym widzieć jak ci panowie w tej mieszalni robią czerwony lub granatowy akryl "na kiju"

Da się zrobić, może nie na kiju, ale i też bez natrysku ;)

[ Dodano: 13-12-2010, 15:11 ]
To_mas napisał/a:
czarny na przód

Pamiętaj, że jak dasz czarny to, co się stanie pod kątem? ;)

To_mas - 13-12-2010, 20:56

tofik napisał/a:

Pamiętaj,że są ziarenka, które powodują rozjaśnianie koloru pod kątem. Jest podstawowa zasada, przynajmniej w tych systemach na których ja pracowałem, że grube ziarna są ciemniejsze na wprost a jaśniejsze pod kątem, a drobne ziarna jaśniejsze na wprost a ciemniejsze pod kątem. :)
prawda ale tego ziarna musiałbyś tam nieźle przelać w takim wypadku bo różnica jest ogromna
2 sprawa jak dowalisz grube ziarno i jeszcze flopa to ziarno będzie wtedy wg mnie za bardzo stało, będzie za grube :)
tofik napisał/a:
Pamiętaj, że jak dasz czarny to, co się stanie pod kątem? ;)
też będzie ciemny i temu pisze zeby go potem flopem albo biały poprawiać :) i nie chodzi mi tu o czarny najczerniejszy tylko ten lżejszy :)
ja to tak widzę na szybkie poprawienie, szkoda by mi było takie ilości ziarna jak piszesz no i jak mówię obawiałbym sie ze za bardzo sie postawi :)

tofik - 13-12-2010, 21:12

To_mas, wszystko w granicach rozsądku, tylko należy zaznaczyć w tym miejscu, że korygujemy tylko i wyłącznie pigmentami, które wchodzą w skład receptury. :) Jak się okaże, że w skład receptury tego kolorku nie wchodzi kontroler tonu, a my chcemy go tam dolać to nam się dostanie od Projektera. :nono:
A tak odbiegając od tematu, to może kiedyś dojdzie do spotkania uczestników tego forum i będzie o czym gadać, najchętniej przy Żywcu w Żywcu. :)

No-limit - 14-12-2010, 10:14

Flop przyciemni na wprost,biały przyciemni na wprost i rozjaśni kąt.Widać po ziarnie,że ewidentnie brakuje flopa i żle dobrane pigmenty met.;powinien przeważać pigment o średniej jasności na wprost i jasny pod kątem,średniej grubości.

[ Dodano: 14-12-2010, 10:22 ]
To opel 147 lub 138 Star Silver?

[ Dodano: 14-12-2010, 10:39 ]
tofik napisał/a:
tylko należy zaznaczyć w tym miejscu, że korygujemy tylko i wyłącznie pigmentami, które wchodzą w skład receptury.

Niekoniecznia,a czasem trzeba opracować własną re. od podstaw ;) .

mkautos - 14-12-2010, 15:06

Cytat:
To opel 147 lub 138 Star Silver?


Focus 2009 z tabliczki nr 03
Pierwsza baza (dwie) były z podstawy, jakie numery nie pamiętam - kazdy inny deber i helios.
Teraz na fotkach jest L2 z heliosa - 50% 495, + 0,1g 316
Ta z lewej strony na górze.
Prawy doł to L2 bez korekcji.

Ziarno pasuje, jednak za srebrny jest.
.
.
.

Własnie wróciłem z mieszalni, do setki gdzie w proporcji jest 0,1 g dalismy razem 0,5 g.

Testy,,,,

No-limit - 14-12-2010, 15:25

Niestety nie znam tych systemów ;] Więc nic mi te symbole pigmentów nie mówią.
mkautos - 14-12-2010, 16:40

No-limit,

Dzięki za pomoc.
Ostatnia wersja jest bardzo udana.
Na próbce tak 90%, czyli na elementach będzie idealnie.
Pod cieniowanie żywica oczywiscie musi iść.

No-limit - 14-12-2010, 16:48

Krzyśku,jeśli pomogłem?Zaskoczyłeś mnie. :piwosz:
mkautos - 14-12-2010, 16:51

No-limit napisał/a:
;powinien przeważać pigment o średniej jasności na wprost i jasny pod kątem,średniej grubości.


Czasem wystarczy wskazówka, punkcik. :)

To_mas - 15-12-2010, 22:32

tofik napisał/a:
A tak odbiegając od tematu, to może kiedyś dojdzie do spotkania uczestników tego forum
nie ukrywam że ja chętnie bym pogadał z ludźmi z tego forum właśnie tak przy piwku czy coś :)
tofik napisał/a:
tylko należy zaznaczyć w tym miejscu, że korygujemy tylko i wyłącznie pigmentami, które wchodzą w skład receptury.
przeważnie tak sie staram :) ale czasem jak widzę ze 1 pigmentem mogę załatwić sprawę to nie bawię się i nie kombinuję tylko leje :)
No-limit napisał/a:
Flop przyciemni na wprost
mi sie zawsze wydawało ze flot rozjaśnia kąt, stawia ziarno ale przodu nie przyciemnia jak biały...
obcy_69 - 13-01-2011, 18:29

Panowie...jedno pytanie.
Dorabiacie kolory do klapek wlewu paliwa..??

majeran666 - 13-01-2011, 18:55

obcy_69, u nas robi się tak: zdejmujemy klapke patrzymy czy pasuje do siasiadujacych elementów elementu lakierowanego wieziemy do mieszalni, facet na spokojnie robi lakier i natrysk probny i na drugi dzien baza do odbioru. mkautos, u nas w mieszalni jest helios i lechler i nie ma takich problemów z odcieniami. Bardzo rzadko cieniuje tylko raz miałem wpadke. Więc to chyba nie wina systemu, a kolorysty. A ile płacisz srednio za setke heliosa??
mkautos - 13-01-2011, 19:06

Tez do klapki.
Nieraz mam polewke z lakierników jak tłumacza inny odcień lakierowanych zderzaków tym że sa plastykowe.
Helios 143 zl metal 172 perła.
Nieraz jest tak że receptura poprostu jest skopana a np z debera pasuje na strzał.
90% jednak biore z heliosa.

obcy_69 - 13-01-2011, 19:21

Moim zdaniem dorabianie lakieru do klapki to blad - chodzi oczywiscie o klapki plastikowe. A roznica na elementach palstikowych nie wynika z tego , ze lakier na nich uklada sie inaczej ..a raczej z faktu , ze sa lakierowne inna metoda, a niekiedy nawet w innych fabrykach czy tez u kontrahenta.
Roznice sa naprawde spore ..zwroccie uwage na nowe auta w salonie.. :)
Osobiscie nigdy nie dobieram koloru z tego elementu..

mkautos - 13-01-2011, 19:29

obcy_69 napisał/a:
Moim zdaniem dorabianie lakieru do klapki to blad

Jak klient dowiezie inny element to wycinam kawałek, ale jak nie to klapka.

Jak robisz natryski próbne???

obcy_69 - 13-01-2011, 19:36

Nie jestem kolorysta a lakiernikiem..
Natryski probne robie na specjalnych blaszkach do tego przeznaczonych..
http://www.app.com.pl/pro...ridn=3&prid=228

tofik - 13-01-2011, 19:41

Mam nadzieję, że nie robicie natrysków próbnych wszystkich kolorów tylko na białych test kartach? ;)
mkautos - 13-01-2011, 19:49

Szachownica biało czrna w mojej mieszalni jest dołączona do kazdej próbki.
obcy_69 - 13-01-2011, 19:50

Alez skad :nono: ...mam zapodkladowane przez siebie w roznych VS.. :) :)
mkautos - 13-01-2011, 19:52

obcy_69 napisał/a:
w roznych VS..

Fajnie.
Ja robiąc na orginalnym elemencie i vsa nie potrzebuje.

tofik - 13-01-2011, 19:52

U nas jak są robione natryski próbne, to na takich test kartach jak w linku który zamieścił obcy_69, są one w różnych szarościach, począwszy od białej a skończywszy na graficie. Jak nie mamy w odpowiednim kolorze podkładu to taki jest dorabiany, tryskana jest teskarta tym podkładem, czas na wysuszenie i natrysk. :)

[ Dodano: 13-01-2011, 19:55 ]
mkautos napisał/a:
Ja robiąc na orginalnym elemencie

Nie powinno się robić natrysków próbnych na elementach auta do których dorabiany był lakier.
Robiąc natrysk na elemencie w kolorze do którego był dorabiany lakier nie jesteś w stanie określić siły krycia lakieru, aby to ocenić albo masz szachownice albo pasek na test karcie. :)

obcy_69 - 13-01-2011, 20:00

Poza tym..w niektorych kolorach, tlo odpowiada za wlasciwa barwe.
mkautos - 13-01-2011, 20:15

Czyli trzeba zaopatrzyc się w takie blaszki z różnymi vs,ami.
Dzieki koledzy.

tofik - 13-01-2011, 20:32

mkautos napisał/a:
Czyli trzeba zaopatrzyc się w takie blaszki z różnymi vs,ami.

Raz zainwestujesz i będziesz je miał na dłuższy czas, można je zmywać, chyba że jak robisz natrysk próbny i przykrywasz bezbarwnym z utwardzaczem i zostawiasz do wyschnięcia no to już nie zmyjesz, chyba że jeszcze w ostateczności usuwacz powłok lakierniczych. ;)

unek - 13-01-2011, 20:36

u mnie w mieszalni ...pryskaja baze a na to bezbarwny leja bez utwardzacza i pod lampe idzie..wiec do wielokrotnego uzytku tak jak tofik, napisał..
obcy_69 - 13-01-2011, 20:55

@mkautos...czesto jestem swiadkiem scysji pomiedzy lakiernikami a kolorystami w mieszalnikach. Zdaje sobie sprawe , ze wielu lakiernikow nie przestrzega podstawowych nawet zasad podczas przygotowania powierzchni (odpowiednie pod dany kolor tlo) a potem aplikacji materialow wierzchnich (zle gestosci, cisnienia , same pistolety, itd.)..
Ale..widze tez, jakie bledy popelniaja niektorzy mieszajacy lakiery.
To ..jak piszesz , ze nie uzalezniasz elementow jakie przynosi lakiernik do doboru koloru jest strzalem w kolano..juz na samym wstepie.
Druga sprawa...zly dobor rozpucha do panujacej temperatury. Niekiedy w ogole zamiana na jakis tanszy, czy innego producenta. Jest to tez istotny szczegol, na ktory powinni uczulac lakiernikow ludzie z mieszalnika. Czesto sa jedynym zrodlem zasiegania informacji na temat technologii.
Powinni byc nieskazitelni jak Biblia w tym co robia.. :nono: :)

tofik - 13-01-2011, 20:58

obcy_69 napisał/a:
Jest to tez istotny szczegol, na ktory powinni uczulac lakiernikow ludzie z mieszalnika. Czesto sa jedynym zrodlem zasiegania informacji na temat technologii.

Tylko żeby lakiernicy jeszcze chcieli słuchać.

[ Dodano: 13-01-2011, 21:01 ]
obcy_69 napisał/a:

Powinni byc nieskazitelni jak Biblia w tym co robia.. :nono: :)

Myślę, że lakierników też się to tyczy ;) Jeżeli tak nie jest w przypadku kolorysty i lakiernika to efekt końcowy znamy wszyscy. :)

obcy_69 - 13-01-2011, 21:02

Oj wiem wiem.. :killer:
mkautos - 13-01-2011, 21:08

obcy_69 napisał/a:
nie uzalezniasz elementow jakie przynosi lakiernik do doboru koloru jest strzalem w kolano


Jeśli klapka pasuje idealnie do reszty to jaki strzał w kolano, bez przesady.
Szachownica tez jest dobra, siłę krycia widać.
unek83 napisał/a:
pryskaja baze a na to bezbarwny leja bez utwardzacza


I ja tak robię, chyba jako jeden z nielicznych w okolicy.


Jesli chodzi o próbkę na starym elemencie to nie widze nic złego w takim sposobie.
Chodzi mi bardziej o odpowiedni kolor a nie o siłę krycia.
VS to juz na elementach jest wazny.
Jak na blaszkach masz to plus, ale nie jest to jedyny słuszny sposób na sprawdzenie koloru.
Bez przesady.

unek - 13-01-2011, 21:17

mkautos, na elemencie tak jak piszesz jest to najlepszy sposób bo odrazu widac
.poza tym wiemy ,ze auta w kola moga miec rózne kolory które sa zcieniowane...

obcy_69 - 13-01-2011, 21:23

No spoko...nie bierz do siebie. Chcialem tylko uzmyslowic, ze problem jest bardziej zlozony niz sie wydaje. ;)
tofik - 13-01-2011, 21:26

mkautos napisał/a:

Jesli chodzi o próbkę na starym elemencie to nie widze nic złego w takim sposobie.

Jena warstwa lakieru mniej lub jedna więcej i masz różne wersje tego samego koloru

[ Dodano: 13-01-2011, 21:30 ]
Jak robisz tak na starym elemencie to nie wiesz kiedy masz pełne krycie, czasami robiąc próbę dasz jedną warstwę mniej, robiąc następną próbę i dasz jedną więcej w stosunku do tej pierwszej i masz co innego.

unek - 13-01-2011, 21:32

dobra i tak wiadomo ,ze trzeba cieniowac sasiedni element :D
mkautos - 13-01-2011, 21:44

tofik napisał/a:
Jena warstwa lakieru mniej lub jedna więcej i masz różne wersje tego samego koloru

Ale wiesz ile ma byc warstw bazy przeciez.

Kazdy z tych sposobówjest lepszy niz brak natrysku próbnego i reklamacja po lakierowaniu.

tofik - 13-01-2011, 21:48

mkautos napisał/a:
Ale wiesz ile ma byc warstw bazy przeciez.

Dokładnie tak jak napisałeś, tylko nie wszyscy o tym wiedzą albo pamiętają. ;) - i mówię tu teraz o tym co zaobserwowałem przez kilka lat pracy na mieszalni.

No-limit - 14-01-2011, 15:35

Z klapką -wiadomo,co do wyciętych fragmentów elementu wypada zapolerować/np G3/,odtłuścić,położyć warstwę klaru /bez utw./i dopiero dobierać.
Po co to wszystko?Bo niektórzy namiętnie woskują/nie będę dosłowny/ :) .

mkautos - 14-01-2011, 15:45

No-limit,
Dokładnie tak jak mówisz.
I ja tak właśnie robię.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group