Lakierowanie samochodów
Lakiernictwo samochodowe,lakierowanie samochodu,forum lakiernicze,lakiernictwo,polerowanie,blacharka,pistolet,podkłady,papiery ścierne,mokro i sucho,szlifierka,szlifowanie szpachli,matowienie,mycie,kabiny lakiernicze,pistolety,sprężarki,bazy,

Lakiernictwo - techniki - narzędzia - Lakierowanie całego auta

angelus_79 - 24-03-2010, 13:58
Temat postu: Lakierowanie całego auta
Witajcie,
jestem w trakcie przerabiania peugeota 106 na samochod rajdowy, czesc mechaniczna (wymiana silnika, zawieszenia itd) mam juz za soba. Pozostalo mi odnowienie karoserii, czyli wymiana maski, prawego blotnika i oczyszczenie niektorych elementow komory silnika ze rdzy. Auto ma byc malowane cale, czyli komora silnika, wnetrze, i oczywiscie z zewnatrz.
Czesc prac chcialbym wykonac sam, zmniejszajc nieco koszt calego projektu. Jak do tej pory lakierowalem dla siebie drobne elementy typu obudowy do sprzetu audio, czy elementy drewniane. Posiadam dobry kompresor i pistolet lakierniczy AIR GUNSA AZ3 HTE2 (chyba wystarczy).
W pierwszej kolejnosci zamierzam rozebrac caly samochod do golej blachy demontujac wnetrze, silnik i caly osprzet. Moze kolejne czynnosci rozpisze w punktach byscie mogli mi latwiej cos doradzic, poprawic, skomentowac :)

1. zaczne od usuniecia rdzy, ktora glownie zebrala sie w komorze silnika, pozostale elementy sa zdrowe i tu nasuwa mi sie pierwsze pytanie, jakim sposobem usunac rdze z zakamarkow i szczelin?
2. uzyje podkladu epoxydowego w celu zabezpieczenia blachy przed rdza
3. zaszpachluje nierownosci (glownie komora silnika). Szpachla zgrubna Du Pont 749R i wykaczajaca Du Pont 769R beda dobre?
4. podklad akrylowy (nie wiem jaki, moze cos polecicie, moze jakis wypelniajacy :)
5. baza
6. lakier Du Pont, myslalem nad 7550S lub 3800S, moze cos innego?

Chcialbym sam zajac sie komora silnika i wnetrzem auta, a zewnetrzna czesc samochodu przygotowac do malowania pozostawiajac punkt 5 i 6 dla zakladu lakierniczego. Ponadto blacha auta jest ocynkowana, a lakier na niej w dobrym stanie (brak uszkodzen mechanicznych, tylko nieco zmatowiony), czy w takim przypadku wystarczy go zmatowic i nalozyc podklad akrylowy, czy rowniez uzywac podkladu epoxydowego?

mirko - 24-03-2010, 20:43

Witaj.
1. W zakamarkach jeśli nie dojdziesz szczotą lub krążkiem czyszczącym na wiertarke pozostaje skrobanie nożykiem, pilniczkiem lub pistolet do piaskowania.
3. pewnie,ze będą dobre.
4.O podkładach akrylowych wiele na forum już napisano, podkład DuPonta też nie jest zły.
Jeśłi nie będzie przetarc do blachy , nie ma potrzeby nakładac podkładu epoksydowego,
dobrze byłoby jednak nałożyc go ,lub podkład kwasowo-wytrawiający na miejsca szpachlowane ,a później mokro/mokro na te miejsca podkład wypełniający.
Pozdrawiam.

angelus_79 - 25-03-2010, 10:51

1. Z piaskowaniem bardzo dobry pomysl :)
Karoserie wystarczy ze delikatnie zmatowie papierem sciernym, czy musze przetrzec sie przez stary lakier, jaka granulacja bylaby najlepsza?
Podklad wypelniajacy klasc na cala karoserie?

slavok - 25-03-2010, 22:56

angelus_79 napisał/a:
1. Z piaskowaniem bardzo dobry pomysl :)
Karoserie wystarczy ze delikatnie zmatowie papierem sciernym, czy musze przetrzec sie przez stary lakier, jaka granulacja bylaby najlepsza?
Podklad wypelniajacy klasc na cala karoserie?


starą powłokę matujesz 800 na mokro, co do wypełniającego zleży w jakim stanie jest lakier.

angelus_79 - 26-03-2010, 09:07

Jest troche drobnych rysek, lecz baza nie jest naruszona
angelus_79 - 26-05-2010, 16:52

Czesciowo zakupy juz zostaly zrobione. Lakier Bezbarwny jaki wybralem to DUXONE 2K DX1044, epoksyd Antykorozyjny PROTECT 360 NOVOLu. Zastanawiam sie co do bazy, w mieszalni maja do wyboru bazy perlowe dwoch firm, pierwsza to Du Pont w cenie 250zl/litr, oraz druga (niestety firmy nie zapamietalem, zapytam sie przy kolejnej wizycie) w cenie 150 zl/l. W mieszalni powiedzieli mi ze Du Pont bardzo ladnie sie pasuje, ta druga nieco gorzej, lecz jesli bedzie malowany caly samochod to nie ma znaczenia. Maluje cale auto, brac tansza baze, czy nie oszczedzac, roznica w cenie jest duza.
Mam jeszcze jedno pytanie odnosnie lakieru perlowego. Kolor lakieru to Cobalt Blue (ciemno niebieski, w zaleznosci od swiatla), czy do takiego lakieru uzywac ciemnego podkladu? Kupil bym jakis podklad DuPonta, lecz spotkalem sie tylko z szarymi, czytalem gdzies o barwieniu podkladu, na czym to polega?

jacklack - 26-05-2010, 17:52

angelus_79 napisał/a:
Kolor lakieru to Cobalt Blue (ciemno niebieski, w zaleznosci od swiatla), czy do takiego lakieru uzywac ciemnego podkladu?

nawet powiedział bym żebyś użył czarnego podkładu..VS7
angelus_79 napisał/a:
Kupil bym jakis podklad DuPonta, lecz spotkalem sie tylko z szarym

To mało szukałeś...Dp ma podkłady akrylowe w trzech szarościach (każdy w opakowaniu 4L)

Podkład LE2001-Biały VS-1
Podkład LE2004-szary VS-4
Podkład LE2007-Czarny VS-7

Z podkładów o szarości VS-1 z VS-4 uzyskuje się jeszcze pośrednie szarości VS-2 i VS-3

Z podkładów o szarości VS-4 i VS-7 uzyskuje się szarości pośrednie VS-5 i VS-6

Ponadto są jeszcze podkłady DP 1052R VS-2 i 1056R VS-6

Było o tym pisane dość dużo na forum...

angelus_79 - 26-05-2010, 18:39

Dzieki jacklack, poczytam jeszcze o tych podkladach :)
To_mas - 28-05-2010, 21:36

Cytat:
Ponadto są jeszcze podkłady DP 1052R VS-2 i 1056R VS-6
które można różnie rozrabiać w zależności od potrzeb tak coś widziałem z tyłu na puszce
jacklack, jeszcze tak korzystając z narzuconego tematu o podkładach zapytam
używasz P7 z PD ? czy innego epoxa ?

jacklack - 28-05-2010, 22:25

To_mas napisał/a:
jacklack, jeszcze tak korzystając z narzuconego tematu o podkładach zapytam
używasz P7 z PD ? czy innego epoxa ?

Tak..jako barierę antykorozyjną stosuję u siebie właśnie epox P7 .pracuję na nim od kilku lat, tj. od momentu w którym skończyła się w DP 830-tka
Chwalę sobie P7..można go stosować w wersji maxi (pod szp.poliestrową) jak i w wersji m/m (zresztą jak każdy chyba epox :D ),jak i za samo bardzo pewne zabezpieczenie co jest rzeczą niezmiernie istotna patrząc na wykonaną usługę z perspektywy kilku lat ;)
Dodam jeszcze, że ładnie współpracuje z poliestrami ;)

To_mas - 30-05-2010, 01:15

No właśnie P7 fajny :) jedyny "-" że 3a kupić 4litry :/ to wychodzi trochę kaski. Ale może przyjedzie jakiś calak albo coś gdzie potrzeba będzie dużo epoxu to naciągnę klienta jakoś :P
Jeszcze takie szybkie pytanko, na P7 nie można nakładać powłok wierzchnich ? (baza, akryl) bo z karty technicznej wynikało by że można...

jacklack - 30-05-2010, 11:58

To_mas napisał/a:
na P7 nie można nakładać powłok wierzchnich ? (baza, akryl) bo z karty technicznej wynikało by że można...

A kto powiedział że nie można??..wiele razy nakładałem bezpośrednio na epox bazę konwencjonalną, bazę wodna, i akryle jednowarstwowe, ;)

Bazy konwencjonalne są na kopolimerach akrylikowych
Bazy wodne sa na kopolimerach poliuretanowych
Podkłady stosowane jako wypełniacze jak i te same podkłady stosowane techniką m/m są akrylami
Z tego co wiemy, podkład epoksydowy wiąże się chemicznie (w czasie jego aktywności chemicznej) z akrylami, poliuretanami i poliestrami ;)

To_mas - 30-05-2010, 12:17

Ok znalazłem kartę techniczną i faktycznie można na to kłaść :)
a ja myślałem że na epox nie daje sie warstw wierzchnich i zawsze przykrywałem podkłady epoksydowe akrylowymi.

jacklack - 30-05-2010, 12:56

To_mas napisał/a:
a ja myślałem że na epox nie daje sie warstw wierzchnich i zawsze przykrywałem podkłady epoksydowe akrylowymi.

Można kłaść warstwy wierzchnie na epox...ale z punktu widzenia prawidłowości technologii zalecane jest przed naniesieniem warstw wierzchnich, izolowanie podkładów antykorozyjnych (epoxydu,trawiennego) podkładami akrylowymi, tak jak napisałeś To_mas
Podkład akrylowy w tym przypadku poza izolacją ma jeszcze jedno zadanie,mianowicie zwiększa amortyzację powłoki na uszkodzenia mechaniczne...szybciej ulegnie uszkodzeniu np. błotnik przedni na którym jest podkład katoforetyczny>warstwa podkładu epoksydowego> powłoki wierzchnie, aniżeli ten sam błotnik na którym jest dodatkowa warstwa podkładu akrylowego...

To_mas - 30-05-2010, 15:08

oooo teraz już rozumiem różnice :)
dzięki raz jeszcze za wyjaśnienie :D

angelus_79 - 18-03-2011, 21:55

Minęło troche czasu, lecz projekt jest wciąż aktualny. Właśnie jestem na etapie demontażu wnętrza i silnika, powoli przygotowuję się do lakierowania, mam nadzieję że temat zamknę do końca maja. W między czasie pojawiło się kilka zagwozdek:
1. Temat szyberdachu - mam dwie opcje, albo oddac auto do blacharza w celu zaspawania, lub zrobic lekki karbonowy. Wiem że zaspawanie szyberdachu nie jest łatwe, myślicie że warto w to się bawić?
2. Jak lepiej malować auto - mam bardzo czyste pomieszczenie wyłożone białą PCV, w którym mógłbym pomalowac błotniki, maskę, drzwi i klapę, a resztę auta w garażu obok (temperatura ta sama). Czy lepiej malować wszystkie elementy na aucie? Malowanie będzie niemetaliczną bazą i bezbarwnym (kolor Santorini Blue).
3. Ile farby kupić - auto jest małe (peugeot 106). W środku będą malowane drzwi, klapa, słupki i oczywiście wnęki, do tego dochodzi jeszcze komora silnika. Z zewnątrz całe plus nadkola, nie licząc spodu samochodu. Wstępnie myślałem o zakupie 2-3l nierozcieczonej bazy (dużo - mało?) Podkładu akrylowego 2l i 2-3l klaru. Kolor będzie zmieniany z ciemniejszego, dlatego chcę auto machnąć podkładem.
Co o tym sądzicie?

madmax - 18-03-2011, 22:03

Całe auto w podkład o odpowiednim odcieniu taki jaki przewiduje producent bazy. Myśle ze jeżeli będziesz przestrzegał grubości nakładanej bazy na każdym elemencie to kolry nie będą się różnic i po złożeniu auta będzie wszystko grało. Co do szyberdachu to twoja decyzja. Ja bym tam założył orginał. NA to auto max 2.5 litra bazy.
angelus_79 - 18-03-2011, 22:10

madmax napisał/a:
Całe auto w podkład o odpowiednim odcieniu taki jaki przewiduje producent bazy. Myśle ze jeżeli będziesz przestrzegał grubości nakładanej bazy na każdym elemencie to kolry nie będą się różnic i po złożeniu auta będzie wszystko grało. Co do szyberdachu to twoja decyzja. Ja bym tam założył orginał. NA to auto max 2.5 litra bazy.


2.5 litra bazy to juz wyjdzie z zapasem?
Jak myślisz ile podkładu i klaru?

madmax - 18-03-2011, 23:03

Jak malowałem escorta mk 5 to całościowo z komora bagażnikiem drzwiami itp wyszło mi 2 litry bazy perły. Podkładu nie wiem to zależy co tam będziesz robił ale ze 2 litry też. I klary tak samo tyle. A malowałeś kiedyś cokolwiek?
angelus_79 - 18-03-2011, 23:08

Malowałem, ale to były głownie elementy takie jak maski klapy czy blotniki. Calego na raz nie malowalem ale akurat na tym aucie moge sie pouczyc :)
tomaszkania86 - 19-05-2011, 06:18
Temat postu: Re: Lakierowanie. Co i jak po kolei małe pytanko
mam opla tigre i chciałem poprawić go troche lakierniczo nigdy nie malowałem metalikiem zawsze akryl i mam pytanie czy czy malując np połowe wlementu a mianowice rant i okolice tylnego nadkola czyli po oczyszceniu wyszpachlowaniu - podkłąd a na to metalik to potem kłade bezbarwny i włąsnie cały mój dylemat jest z tym bezbarwnym bo nie wiem jak to połozyc jak on si epołaczy z tym starym bezbarwnym bo nieraz widze jak na autach siełuszczy bezbarwny od czego to jest - słyszalem że na koniec po malowaniu bezbarwnym na granicy starego i nowego bezbarwnego maluje sie czyms jeszcze zeby te lakiery ze sobą sie połaczyły - chodiz mi o to co to jest jak sie to nazywa itd gdzie to kupic i czy to pod pistolet czy można w sprayu. bardzo bym był wdzieczny za pomoc i jak to pokolei dobrze zrobic

ja planowałem tak :
- czyścic element z rdzy itp,
-ewentualna korozje pokryć podkładem ,
-na nierówności szpachla wykończeniowa ( jaka byś polecił ?)
-to łądnie wyczyscić i wyrównac ( jaki papier ?)\
-na to podkłąd ( pytanko czy pod metalic jest ten sam podklad co pod akryl ?)
- potem na mokro papier 1000
-zmyć zmywaczem pył itp ,
- teraz metalic cienkie warstwy ( jaką cysze dobrać i ciśnienie ?)
- czy odrazu kłąsc na to bezbarwny czy wyrównać zmatowićpowieszchnie papietem jak tak to jakim ?
- i teraz bezbarwny tu prosze o pomoc jak kłasć jakie cisnienie dysza co ile czasu i czy na cały element czy tylko miejsce reperowane oraz co miejscach laczenia starego z nowym lakierem ?

tomaszkania86@interia.pl


-kolor tigry to czarny metalic
-malowane ma być oba nadkola tylne lusterka drzwi w rogu o troche progu ,
-Pistolet lakierniczy Air Gunsa IWATA AZ3 HTE2 z reduktorem cisnienia pod pistoletem
- co do miejsca malowania to mam duży garaz a mianowicie keidyś to był dom mojej babci wymiary tak o k 5m na 8 m w srodku gołe sciany nic nie ma czysciutko ogrzewnie jest ok
-kompresor mam od brata nie wiem dokłądnie co za firma
-a che to zrobić sam bo juz cos tam malowałem w akrylu takei starsze auta i nawet mi to wysżło byłem zadowolony a w metaliku ni mialem nigdy okazji a z tego co sie orientuej to lakiernicy biora ok 300zł za element to za soamo malowanie mnie wyjdzie połowa wartości auta a wole to zrobic sam przynajmniej moze czegoś sie naucze a jak nie wyjdzie to do skutku najbardziej nurtuej mnei ten bezbarwny żeby sie nie łuszczył

jaki kompersor do takiej spradycznej roboty w domu byście polecili i ile by kosztował

jacenty741 - 22-05-2011, 07:10

tomaszkania86 napisał/a:
ewentualna korozje pokryć podkładem
ewentualną korozję....wyczyścić do zera.To chyba Twoje auto,nie?
tomaszkania86 napisał/a:
na nierówności szpachla wykończeniowa
Uniwersalna,wykończeniowa,choć może nazwa na to nie wskazuje,jest do wykańczania.Powierzchni i lakiernika (twarda jest...).Papiery 120-240-320.Podkład jest taki sam,czyli -kup dobry,to Twoje auto.Szlifujesz np.800-1000,zależy od jakości powłoki wylanego podkładu.Może trzeba będzie zacząć od 600?Baza dyszą 1.3 i przy ciśnieniu ok 2 atmosfer.Żadnego równania bazy,ma odparować rozcieńczalnik,przetarcie ściereczką antystatyczną (dla zebrania odkurzu i ewentualnych śmietków),i bezbarwny.I moja rada:daj sobie siana z rozcieńczalnikiem do cieniowania,i zrób bezbarwnym cały element,Tigra to nie Maybach,i nie powali Cię na kolana dodatkowe 100 ml lakieru,a efekt będzie na pewno lepszy.A łuszczenie bezbarwnego,o którym piszesz,rzadko jest skutkiem zastosowania rozcieńczalnika do cieniowania,a częściej niewłaściwie dobranych składników,lub przesuszenia bazy.Oczywiście,źle zaaplikowany rozcieńczalnik do cieniowania,i późniejsze potraktowanie go papierem o zbyt dużej gradacji przed polerką może spowodować początek procesu łuszczenia,ale to już wygląda inaczej.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group